Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
WSAB skrev:Tomas88

Jo, så är det att den kostnaden, (värdeminskningen alltså) är mindre på en billigare bil.

Därför är det en mycket dålig affär att byta bil bara för den anledningen att den gamla drar för mycket bensin.
En bil som drar 1l/mil jämfört med en som drar 0,8l/mil, och körs 1500mil/år ökar bränslekostnaden med 3600kr/år.

Poängen med mitt inlägg är att påvisa att bränslekostnaden är liten i förhållande till alla andra kostnader inklusive värdeminskningen.
Värdeminskningen märks ju inte förrän man byter in bilen mot en ny.
Men det går inte att blunda för att det är den allra största kostnaden man har för sitt bilägande, om man köper nya eller nästan nya bilar.
Alltså jag vet inte om du missuppfattat mig eller jag dig.
Det jag menar är att bränslekostnaden för en äldre bil står för en ganska stor andel av den totala milkostnaden (alltså skatt, försäkring, serice, reparationer, värdeminskning och bränslekostnad).
Sen har jag inte påstått att det skulle löna sig ekonomiskt att byta till en nyare bil bara för att den drar två deciliter mindre soppa per mil.
Jag håller helt och hållet med om att värdeminskningen är den största kostnaden om man har en lite nyare bil. (Till skillnad från min 240 som jag köpte för 1000:- och nu haft i ca tre år).
av WSAB
Nej Tomas88, det var inte riktat direkt mot dig det där jag skrev, utan det var rent allmänt bara att det inte lönar sig att byta BARA för att ens bil drar mycket bensin.

På en billig bil har man bara en försumbar värdeminskning, och det är helt rätt att bränslekostnaden är den största utgifts-posten i alla fall med normal körsträcka.
Användarvisningsbild
av Brainy
Jag har kommit till den gränsen där jag bara tankar och ser sur ut. Höjda bensinpriser gör inte att jag kör mindre bara att jag får mindre över till att skänka till bistånd ;)

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Loner
Lite svår ekvation att lösa, för du har ju värdeminskning, underhåll osv oavsett om bilen körs eller inte, så äger man redan bilen så är det mest slitdelar och bensin som kostar pengar.

Skatt/försäkring/lån/parkering kostar mig ca 3000:- månaden.

/L
Användarvisningsbild
av Funk
Jag kan till viss del hålla med om att bensinen inte är det jobbiga i bilägandet... Jag har en känsla av att bensinen inte ökat lika mycket i pris som övriga varor de senaste 25 åren. Sedan jag tankade bilen första gången för 25 år sedan har soppan gått upp med i runda tal +150% (från ca.5kr till 12,50kr), medan snittlönerna troligen gått upp +4-500%.

/Thomas
av Marbas
Jag kör ca 3500 mil om året (pendlar 6 mil enkel till jobbet), och då får jag en bränslekostnad på ca 30000kr per år :cry: . Även om jag har en rejäl värdeminskning på bilen så blir inte 30000 kr mindre värt för det.

Tycker drivmedel är på tok för dyrt, men som någon annan skrev så kommer jag inte köra mindre bil även om det blir ännu dyrare drivmedel - jag måste ju komma till jobbet!
Användarvisningsbild
av Loner
Ja dom flesta av oss kör det vi måste, så det spelar ingen roll om bensinen kostar 5 eller 50:- litern , vi måste ha den ändå.

Nått glädjande är att jag minns när bensinen kostade som en dosa snus, 5:-, men en dosa snus kostar väl idag närmare 40-lappen? Tur det inte är tvärtom

/L
av anp
Hur man än trollar och räknar på siffrorna, så är bränslet dyrt idag. Det kommer vi aldrig ifrån.
Det slår dessutom igenom på allt vi köper. Ex,vis bussbiljetter och matvaror.

Fast det skall bli intressant att följa utvecklingen vad gäller miljöskatter och olja VS kött.
Kanske kommer bränslet att bli billigare, eller antalet vegetarianer öka...
Användarvisningsbild
av camaro69
Förklara för norrlänningar och alla andra som bor på landet att bensinen är billig.
Alla som jobbar skift och har lång resväg till arbetet tycker säkert också att bensinen är jättebillig.

Är det ett oljebolag med marknadsundersökning som döljer sig bakom nick WSAB, eller? :wink:

Som vanligt så kommer bensinpriset att gå upp när solen skiner och alla ska åka på semester. Åhhhhhh va billigt. Kom å köööp. :wink:

Bensinen är billig i Venezuela. Där kostar den under 1 krona litern.

Här hemma är bensinen på tok för dyr. Tankade fullt igår för över 800 kronor.

Billigt. Hmpff. ??:-/ :roll:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Fel fråga .... om bensinen är för dyr......

Rätt fråga är "I Sverige tar vi in nästan 100.000.000.000 Skr i energiskatter av dessa går BARA 0.5 % tillbaka för att stödja nya uthålliga mijövänliga alternativ, d.v.s av varje 100-lapp i energi/miljöskatt går bara 50 öre till det ska. Så frågan är "behövs högre drivmedelskatt, eller är det så att allt för liten del av det man tar in i skatt används för miljön" "
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]