Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

när ja besiktade epan, fick jag först lämna ett papper med beräkningar på utväxlingsförhållanden. beräkningarna förstod inte besiktningsmannen... men pappret skulle han ha ändå. sedan ägnar han TVÅ TIMMAR åt att gå igenom bilen in i minsta detalj, knackade överallt, ryckte i bromsledningar o soppaledningar, ryckte i växellådorna (!) mm. han hittade ett rosthål och sa att styrleden vä fr va underkänd. besviken på att jag inte skulle komma igenom med blanka papper, står jag och ska betala besiktningen. då säger han att han tydligen inte kan göra nån kontrollbesiktning, och godkänner bilen! fattade ingenting, men jag åkte hem glad i hågen o bytte styrled :P
Enda lustig jag varit med om än så länge var när jag skulle besikta min 850 första gången, kör in, rycker i motorhuvsöppningen, och skall kliva ur.
Då kommer killen fram till mig och undrar om jag vill öppna huven, han vill inte ta i den för det finns risk att den blir skitig 8)
Ibland har även jag puts på mina bilar.... även fast det var en 10år gammal 850...

/L
Skulle besikta min BMW -01 för två år sedan och efter 10.000 mil landsväg och in i varmgarage var natt så började bromsrören se bladiga ut. Putsade lite där det var som värst och lade på tectyl och in till SBP mölndal. (som jag blivit varnad för skall vara griniga)
Jag borde tagit en trisslott direkt när jag mötte besiktningsmannnen, som talade hygglig svenska och log brett över hitlerpulkan och sa på "nysvenska": "detta är bra bil, jag skall köpa en sådan med diesel!"
Sedan han kollat de normala sakerna (mest snackandes om den BMW diesel han skulle köpa) åkte vi runt huset och stannade utanför deras kontor där han bad mig gå med in ,nu blir det allvarligare när han kommer klanka ned på rosten på rören och den slappa framvagnen samt läckande bakaxel ..."Varsågod kompis, bilet är godkännt" :shock:
Han var skittrevlig!, snacka om att hitta rätt beiktningsgubbe!
Var och besiktiade min sierra sm jag hade för ett par år sen och fick underkänt för att ena brömsröret var skadat. En polare skulle fixa det eftersom jag skulle på sem och jag skulle endast besiktia om den när jag kom hem. Glad och utvilad kommer jag hem från sem och tar bilen till bilprovningen dagen efter och får bilen godkänd. Ett par timmar ringer min polare och ber om ursäkt för att inte hunnit fixa bilen men att jag kunnde komma ut till han samma dag så skulle vi fixa det. Snacka om sten koll på bilprovningen.
De är härliga på bilprovningen! Jag själv gled in med en Audi A6á för några år sedan, nyputsad och fin. Allt flöt på bra till dess att besiktningskillen kommenterade att motorn läckte olja (vilket den gjorde rejält, jag tankade olja och kontrollerade bensinen på den bilen). Jag min dumma f-n skulle skämta till det lite med att oljan var ett bra rostskydd för underredet.... Besiktningskillen blev röd i fejset och sa "- Jag åker båge, olja på vägen är ingen hit!!!". Han lyckades till slut hitta en "tvåa" och såg då lite småbelåten ut....
av *pettson*
Tja jag låter väl bilderna visa..
Bild
Bild
Hur det gick? Bilen var besiktigad 20 minuter tidigare utan anmärkningar. Trots detta ville min far att jag skulle byta bromsbelägg. Vid bytet när jag grejade med oket i handen så gick slangen av. Snabbkoll på andra sidan visade att den var likadan där..
Bilen är min fars och jag garanterar att det INTE ser ut sådär nu för tiden.
Slangarna dängde jag i disken innan stängningsdags på sbp och undrade hur i helve.... det gått till att besikta bilen med såna och inte få nån anmärkning. Killen som utfört kom ihåg bilen och ryckte på axlarna .. svarade: shit happens.. sen gick han bara iväg nonchalant.. Anmälde det till den chefen men fick aldrig nåt svar..
Tja, vad ska man säga *pettson* ? :| Shit happens, vilken jäkla komentar. :-(O)
Tycker mer och mer att bilprovningen är ett lotteri. :lol:
Vissa dagar kan de släppa igenom vad som helst och andra dagar så kan de anmärka på minsta lilla skitsak. :x
av *pettson*
Fluffen skrev:Tja, vad ska man säga *pettson* ? :| Shit happens, vilken jäkla komentar. :-(O)
Tycker mer och mer att bilprovningen är ett lotteri. :lol:
Vissa dagar kan de släppa igenom vad som helst och andra dagar så kan de anmärka på minsta lilla skitsak. :x
Som det känns skulle namnet bytas till :Svensk inkonsekvent kontroll
BSP var hyggliga nog hjälpa mig ställa in mina nya strålkastare! De var nästan ok från början, men inte helt....sen att de hittar på nya namn på saker och ting som inte är helt ok är ju inget nytt, alltför att man ska klia sig i huvudet en god stund efteråt......krängningshämmare som egentligen är nåt HELT annat osv.....
Smart energifördelning hybrid

Ok fattar då får man leva med att fu[…]

CEM går ej att byta ut rakt av, måste […]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i b[…]

nä, det luktar os lång väg, .Jag s[…]