http://www.blocket.se/vi/15558870.htm?ca=15_s
http://www.blocket.se/vi/15629326.htm?ca=15_s
http://www.blocket.se/vi/15592830.htm?ca=15_s
Vad säger man om prisraset på en sådan då ?
Om vi leker med tanken att din E55 kostade 1,2 miljoner 05, får du 550000-600000:- idag ? I så fall har man kunnat köpa ett par nya V70:s bara för värdeminskningen.
Dyra bilar kostar som regel mer att äga och rasar i värde fortare än billigare så enkelt är det bara. Om man tar dessa T5:or som du länkar till så kostade dom i runda slängar 300k i nypris, alltså har dom sjunkit ca.60% i värde. Siffrorna för i stort sett vilket bilmärke som helst ser troligen inte så mycket bättre ut....
Men det är skillnad att förlora 60% av en Volvo V70 (300k ), en BMW 750 (900k) eller en Skoda Fabia (99k). I realiteten är det troligen så att BMW: troligen rasat mycket mer än 60%.
Tjejen har en 5 år gammal Skoda, den kostade den förre ägaren ca. 35k i värdeminskning på 5 år jag är övertygad att han är gladare rent ekonomiskt än mig som "förlorat" 130k på samma tid.
Jag är har ingen bra uppfattning om Mercedes nypriser vid sekelskiftet, men jag kan konstatera att dom inte är speciellt dyra i dagsläget dom heller..
Att det sedan är lite att jämföra äpplen och päron när man nämner Skoda,Volvo och Mercedes i samma stycken är helt klart, men ekonomiskt sett är siffrorna tyvärr rätt så väl underbyggda. Synd för oss som gillar bilar i Premiumsegmentet helt enkel
/Thomas
/Thomas