Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Phantom
_lucifer_ skrev:En liten intressant grej som jag funderat på...

Om en person som inte kan få lån på banken, köper/övertar en bil med skuld på, övertar han då lånet rakt av eller hur funkar det?
Får man samma förmåner som förra låntagaren, eller räknas räntan om?

Eller om min farsa får förmånligare lån än jag kan få, kan han då köpa en bil och ge den till mig så att jag tar över hans lån med väldigt låg ränta???

Hmm.... jag förstår att bilen måste stå som säkerhet, men jag tycker sammtidigt inte att man ska kunna lura på folk ett lån så lätt som man kan idag.
Jag är inte helt säker, men när jag kollade upp detta vid köp av bostad så kostade det väldigt mycket att överta ett befintligt lån. Räntan räknades om och det var en hel del pappersarbete och inte lönt att ta över ett lån på så vis. Bättre då att ta din far som borgenär för lånet om du inte kan få ett själv :roll:
Infide skrev:God tro avskaffades 1a Juni 2003 eller nått i det häradet.
God tro är inte avskaffat, men det fick en lite annan tolkning och innebörd än tidigare :wink:
Användarvisningsbild
av Funk
Om en person som inte kan få lån på banken, köper/övertar en bil med skuld på, övertar han då lånet rakt av eller hur funkar det?
Han får inte överta lånet alls, och får troligen inte något nytt med bilen som säkerhet heller..
Eller om min farsa får förmånligare lån än jag kan få, kan han då köpa en bil och ge den till mig så att jag tar över hans lån med väldigt låg ränta???
Nej.

/Thomas
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Phantom skrev:
_lucifer_ skrev:En liten intressant grej som jag funderat på...

Hmm.... jag förstår att bilen måste stå som säkerhet, men jag tycker sammtidigt inte att man ska kunna lura på folk ett lån så lätt som man kan idag.
Jag är inte helt säker, men när jag kollade upp detta vid köp av bostad så kostade det väldigt mycket att överta ett befintligt lån. Räntan räknades om och det var en hel del pappersarbete och inte lönt att ta över ett lån på så vis. Bättre då att ta din far som borgenär för lånet om du inte kan få ett själv :roll:
Infide skrev:God tro avskaffades 1a Juni 2003 eller nått i det häradet.
God tro är inte avskaffat, men det fick en lite annan tolkning och innebörd än tidigare :wink:
Ja jo.. nu var det inget jag har planerat... men tänkte bara då allt sker per automatik då man blir bedragen... vilket vi hoppas alla får slippa.

Vet inte hur det fungerar på hus, men med tanke på att man har huset som säkerhet så borde det ju vara samma princip, fast det handlar om lite större summor oftast.
Användarvisningsbild
av matfo362
Varför övertar man automatiskt lånen?

Avierna kommer ju att fortsätta utställas till den gamle ägaren? Den enda skillnaden är väl att denne inte längre äger säkerheten (bilen)?

Det är ju endast vid utmätning/tvångsinlösning som det kan komma att vara aktuellt. Har personen då andra tillgångar (bostad, lösöre, sparpengar, aktier etc) borde ju banken ta dessa före en ev bil som personen inte längre äger?
av Steff 99
Om inte lånen är lösta när man köper bilen , tar man över ansvaret för att dessa betalas.
Kreditspärren är till för att bilen är säkerhet för lånet.
Skulle den tidigare ägaren inte betala , kan långivaren kräva bilen tillbaka eller kräva att nuvarande ägare betalar skulden.
Detta beror på att den som har lånat för att köpa en bil i praktiken inte äger bilen före den är betald, mao säljer något det man inte äger.
Användarvisningsbild
av matfo362
Så långt är jag med.

Anta att jag har 100 000 i billlån. Jag säljer bilen och spenderar pengarna på sprit och lyxprostituerade.

Lånet krävs in. Bilen finns inte.

Däremot har jag 200 000 till godo på min lägenhet och 50 000 kr i fonder. Kommer lånet ändå att kopplas till bilen?
av Infide
Därför köper man inte en bil på bilfinans. Man tar ett cashlån som man kan använda till precis vad som helst, så slipper man ha skulder kopplade till bilen.
Användarvisningsbild
av Funk
Däremot har jag 200 000 till godo på min lägenhet och 50 000 kr i fonder. Kommer lånet ändå att kopplas till bilen?
Ja, vänd på det, du säljer din belånade lägenhet och skiter i att lösa lånen, banken kommer att vilja ha pengarna även om du har en obelånad Ferrari..
Därför köper man inte en bil på bilfinans. Man tar ett cashlån som man kan använda till precis vad som helst, så slipper man ha skulder kopplade till bilen.
Om inte räntan på billånet är lägre än blancolån, vilket den oftast är med bilen som säkerhet. Speciellt vid kampanjer via handlare.

/Thomas
av Christian_m
Funk skrev:
Om inte räntan på billånet är lägre än blancolån, vilket den oftast är med bilen som säkerhet. Speciellt vid kampanjer via handlare.

/Thomas
Bra poäng. Har blancolån på min bil eftersom jag inte kunde ta ett billån på en bil jag redan ägde (löste den från ett annat lån taget via arbetsgivaren) och räntan på det ligger ca 1% över vad banken ger på ett vanligt billån men jag hade tyvärr inte mycket val den här gången. Fördelen är iofs att det inte finns något hinder för att låna 100% av bilens värde.

Bäst är väl dock att köpa en begagnad bil hos Svenska Bil just nu, 0% ränta ;-) Dock 30% kontant och avbetalning av resten på högst 36 månader men ändå...
av Mad
Sevak skrev:Fabrikat: VW GOLF VAR. 2,0 HIGHL
Årsmodell: Fordonsslag: PB
Fordonsår: 2000
Chassinummer:
Senaste EU-regbevis del 2: 2007-10-15
Upplysningar: Kredit

Hitta detta. Men han säger vid försäjning så har han löst lånet. Måste jag vänta och titta på http://www.vv.se och söka på regskylten för att se om det inte står kredit. Finns de något annat sätt.
Ett sätt är att du frågar vilket finansbolag han hade lånet hos, sen ringer du bara dit uppger regnr. och får ett svar direkt om lånet löst eller ej.
Observera dock att det tar 3 bankdagar innan de har registrerat en betalning.

Tack, då vet jag. Bilen har gått igeno[…]

Att du inte skulle få kallstarta eller dra[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

Mellan motor och växellåda? Troligen p[…]

Det finns ju småfirmor som reparerar styrenh[…]