Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosa
Tråkigt när det händer men det är väl bara att bita i det sura, du fick ju behålla kortet iaf. Alltid något. :)

Just det där med att de bara dyker upp har jag funderat på också, var kommer de ifrån egentligen? Flygande kontroll kanske betyder nåt annat. :D

Får några år sedan så skulle jag ner till STCC-finalen i Mantorp, lyckades sova lite längre än beräknat så det gick inte helt lagligt. Kommer ut på E4:an vid fyrasnåret på morgonen och vääldigt lite bilar ute. Farthållaren på 160 och utanför Gävle så märker jag att det helt plötsligt dyker upp ett par strålkastare i backspegeln som närmar sig oroväckande fort, saktar ner men det var ju försent. Blinkande blått syns bra i mörker. :D

De hade tydligen följt efter mig ett tag men jag hade då inte sett nåt i backspegeln. Nu slutade iofs det hela lyckligt med en något lättat Bosa som kunde fortsätta sin färd utan ens böter. Erkände givetvis och talade om att jag försov mig och vart jag skulle. Var trevlig förstås och efter lite småsnackande visade det sig att en av poliserna hade en syster som hade haft en Gulfmack i grannbyn till mig, efter lite uppdateringar om att där Gulfmacken låg så finns nu en turistbyrå så avslutades vårat möte med att de ber mig ta det lugnt framöver men att jag slipper både böter och framförallt så får jag behålla körkortet. Hade nog inte hänt om jag skulle börjat neka så ibland hjälper det faktiskt att erkänna och vara trevlig, samt givetvis visa sig väldigt ångerfull. ;)
av Kena
2400 i jultider är väl inte kul, en familj i Kalix åkte dit förra julen dock ej för fortkörning, men ALLA fyra(?) i bilen satt utan bälte...ca 10papp kostade den turen.
Användarvisningsbild
av Brainy
Bosa skrev: Farthållaren på 160 och utanför Gävle så märker jag att det helt plötsligt dyker upp ett par strålkastare i backspegeln som närmar sig oroväckande fort, saktar ner men det var ju försent. Blinkande blått syns bra i mörker. :D
Oj! Här utanför så har jag aldrig ens hört talas om någon som blivit stoppad på motorvägen!

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Brainy
Addict skrev:
Brainded skrev:Jag tänker så här, gör jag något fel och är medveten om det och blir tagen med brallorna nere så står jag mitt kasst istället för att kosta skattebetalarna en massa extra administrativa och ev juridiska kostnader.

Men för dig är det förstås helt ok att jag ska behöva betala för att du gör fel?

mvh
Anders
Jag betalar en satans massa skatt jag med och har inte fått en krona i bidrag sedan studiebidraget.
Du använder förstås inte allmänna vägar, ens att cykla på, går aldrig över ett torg, har och kommer aldrig ha några barn som kommer gå i skola, du blir aldrig sjuk så du vill ha medicin osv osv? :)

Jag betalar hellre skatt för att någon missanpassad individ som verkligen inte klarar av att arbeta ska kunna överleva genom bidrag än att skatten ska gå till rent trams.

Jag har läst jur. vid SU, räknas det? ;)

Men jag måste säga att jag är imponerad över att du brukar klara dig genom att neka, måste vara riktigt klen bevisning de haft i dina fall / de har gjort stora generalfel när de tagit fram den?

mvh
Anders
av Addict
Brainded skrev:Men jag måste säga att jag är imponerad över att du brukar klara dig genom att neka, måste vara riktigt klen bevisning de haft i dina fall / de har gjort stora generalfel när de tagit fram den?

mvh
Anders
Jag nämde i mitt tidigare inlägg att "Har det gått så långt att man blivit delgiven misstanke om brott har det gått för långt."

Du borde med din utbildning kunna lista ut resten?

Offtopic så betalar vi redan massa skatt till tusentals tramsiga saker så lite civil olydnad skadar inte. Har du sett filmen 1200 Miljarder? Om inte så kolla på den...
Användarvisningsbild
av Brainy
Addict skrev:
Brainded skrev:Men jag måste säga att jag är imponerad över att du brukar klara dig genom att neka, måste vara riktigt klen bevisning de haft i dina fall / de har gjort stora generalfel när de tagit fram den?

mvh
Anders
Jag nämde i mitt tidigare inlägg att "Har det gått så långt att man blivit delgiven misstanke om brott har det gått för långt."
Ja och jag läste och förstod det, men jag undrar fortfarande varför dom inte dragit det så långt, slöhet? mätt fel? inte mätt? felaktig utrustning? vad???

mvh
Anders
av Addict
Brainded skrev:
Ja och jag läste och förstod det, men jag undrar fortfarande varför dom inte dragit det så långt, slöhet? mätt fel? inte mätt? felaktig utrustning? vad???

mvh
Anders
Du förstår tydligen inte alls...

Man undviker att bli delgiven! Preskriberingstid två år.
Användarvisningsbild
av Brainy
Tack det var det jag undrade.

Nej tack, jag är inte tillräckligt hal för att vilja leva så :)
Vet dom som undviker delgivningar (iofs värre än en fortkörning eller 3) dagligen och jag avundas dem ej!

Lycka till i fortsättningen.

/Anders
av Addict
Brainded skrev:Tack det var det jag undrade.

Nej tack, jag är inte tillräckligt hal för att vilja leva så :)
Vet dom som undviker delgivningar (iofs värre än en fortkörning eller 3) dagligen och jag avundas dem ej!

Lycka till i fortsättningen.

/Anders
Stämningsmän = lata idioter.
Är inget som helst problem att undvika dem i ca 18 månader. Numera är det ju stora summor böter det handlar om så inspirationen ökar. Dessutom kan det vara så att man har fått en eller annan trafikförseelse och med ännu en kan man riskera körkortet. Jobbar man så att man är beroende av körkortet kan det vara ett smidigt "verktyg" att försöka säkra sin inkomst med.
av matzen10
Addict skrev:Stämningsmän = lata idioter.
Att kalla en statligt anställd, som sköter sitt jobb, för lat idiot säger mer om dig än om delgivningsmän i allmänhet.. Jag är väldigt glad åt dessa som föröker se till så att rättssystemet funkar som det är avsett att göra, när behov så finnes!

--> Matzen10

Tack, då vet jag. Bilen har gått igeno[…]

Att du inte skulle få kallstarta eller dra[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

Mellan motor och växellåda? Troligen p[…]

Det finns ju småfirmor som reparerar styrenh[…]