Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Marbas
uno83 skrev:Arean på en cirkel är diametern x pi (eller 2 x radien x pi).
För att inte göra någon förvirrad så räknar man ut area och omkrets för en cirkel på följande sätt:

d = diametern på en cirkel, dvs 2r
r = radien, dvs d/2
pi = 3.14

Omkretsen O = d * pi, eller O = 2r * pi

Arean A = r * r * pi, eller d * d * pi / 4
Användarvisningsbild
av uno83
Det har du alldeles rätt i. Blev nån felkoppling i hjärnan där...
av Amarace
Stefan1 skrev:jag mätte mellan allt möjligt........

jag hade inte lampan tänd när jag fick de resultaten då var lampan bortplockad men helljuset "på".

jag mätte med lampan där men då blev det bara 0.0 nånting v?!
Du måste ha lampan inkopplad, annars får du ett felaktigt mätresultat, ta alltså loss insatsen men låt lampan sitta i så du kan mäta på skarven mellan kabel och glödlampa när du har alla ljusen tända.

Mät alltså mellan plusanslutningen på lampan (eller kabeln vid förgreningen beroende på vad det är för lampa) och minuspolen på batteriet, samt mellan lampans anslutning och jord i karossen samt mot samma jordpunkt som glödlampan, samt på reläts utgång och ingång mot batteriets minuspol/jord i kaross.

På alla dessa resultat ska det inte diffa mer än några tiondelar som mest jämfört med att mäta direkt på batteriets plus och minuspol.
av Stefan1
hmm ok men jag får ju bara ett 0.0x värde alltså måste jag mätt fel eller så har jag inte ställt in multimeterna riktigt?!

kan ju inte skilja 10 delar om jag har 0.0x värden!?
av Amarace
Stefan1 skrev:hmm ok men jag får ju bara ett 0.0x värde alltså måste jag mätt fel eller så har jag inte ställt in multimeterna riktigt?!

kan ju inte skilja 10 delar om jag har 0.0x värden!?
Då mäter du fel eller har instrumentet felinställt. Du måste ha det inställt på Likspänning (0-20v om du inte har ett som känner av själv). Samt att du alltid måste mäta med minus på minus och plus på plus.
av Stefan1
nu har jag mätt "riktigt" det såg bra ut. jag rikta om husen lite och tog en sväng och det gjorde en del skillnad. får nog nöja mig med det ljuset jag har nu,

måste dock bygga om orginal crappet mina bignick sitter längst ut på hållarna ändå tar grillen i när jag öppnar huven. får förlänga fästena på "rampen"
Märkligt fel på torkarna

Ska villigt erkänna att jag inte har en aning[…]

Vakuumklockan rör sig inte heller

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]