Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sparkz
#114297
Kopplingen sitter ju innan växellådan och motorn är lika stark oavsett växel, men högre växel ger mer motstånd.

Det där med att lägga i en låg växel i hög fart vill jag inte rekommendera, det ger lamellen ett j***a högt varvtal. Kanske mer än den klarar med tanke på centrifugalkraften, den riskerar att explodera...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#114299
Sparkz skrev:Kopplingen sitter ju innan växellådan och motorn är lika stark oavsett växel, men högre växel ger mer motstånd.

Det där med att lägga i en låg växel i hög fart vill jag inte rekommendera, det ger lamellen ett j***a högt varvtal. Kanske mer än den klarar med tanke på centrifugalkraften, den riskerar att explodera...
Japp, och råkar du släppa upp kopplingen så får du väl ca 10.000-11.000 rpm på motorn vilket brukar resultera i ventilsallad, böjda stakar och kanske små fina hål i motorblocket
Användarvisningsbild
av Nexus
#114306
VolvoB20 skrev:
Sparkz skrev:Kopplingen sitter ju innan växellådan och motorn är lika stark oavsett växel, men högre växel ger mer motstånd.

Det där med att lägga i en låg växel i hög fart vill jag inte rekommendera, det ger lamellen ett j***a högt varvtal. Kanske mer än den klarar med tanke på centrifugalkraften, den riskerar att explodera...
Japp, och råkar du släppa upp kopplingen så får du väl ca 10.000-11.000 rpm på motorn vilket brukar resultera i ventilsallad, böjda stakar och kanske små fina hål i motorblocket
Ingen fara med motorn. det sitter ju varvtalsspärr :wink: :wink: :wink:
av Addekarlsson
#114323
Varvtalsspärr ja, men vad hjälper den när det är mekaniskt dom varvtalen uppstår om man gör som ovan beskrivet? Nej, varvtalsspärren hjälper bara när du försöker gasa med gaspedalen. :lol: :D

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Nexus
#114425
Addekarlsson skrev:Varvtalsspärr ja, men vad hjälper den när det är mekaniskt dom varvtalen uppstår om man gör som ovan beskrivet? Nej, varvtalsspärren hjälper bara när du försöker gasa med gaspedalen. :lol: :D

Mvh/ Adde
ursäkta då! trodde att spärren fungerade åt andra hållet oxå. (S)
av dali
#114440
Varför är det ett problem att lägga i 2:an i 70 utan att släppa upp kopplingen, om kopplingen är frisk så finns det ju ingen kontakt mellan motor och växellåda ... eller?

EDIT: Metoden att lägga i 5:an i 70, gasa och stampa till på kopplingen är för övrigt inte helt riskfri den heller, om det är en motorstark bil så kan man ge lamellerna en hel del smisk.
Användarvisningsbild
av Nexus
#114456
dali skrev:Varför är det ett problem att lägga i 2:an i 70 utan att släppa upp kopplingen, om kopplingen är frisk så finns det ju ingen kontakt mellan motor och växellåda ... eller?

EDIT: Metoden att lägga i 5:an i 70, gasa och stampa till på kopplingen är för övrigt inte helt riskfri den heller, om det är en motorstark bil så kan man ge lamellerna en hel del smisk.
kopplingen borde vara anpassad efter motorstyrkan alltså borde den ej ta stryk av liten test av koppling.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#114487
dali skrev:Varför är det ett problem att lägga i 2:an i 70 utan att släppa upp kopplingen, om kopplingen är frisk så finns det ju ingen kontakt mellan motor och växellåda ... eller?

EDIT: Metoden att lägga i 5:an i 70, gasa och stampa till på kopplingen är för övrigt inte helt riskfri den heller, om det är en motorstark bil så kan man ge lamellerna en hel del smisk.
Du skriver ju svaret själv i din fråga :wink:

Om kopplingen är frisk händer absolut inget alls. Om den är kass kan den råka dra upp motorn i 11.000 rpm och hela skiten brakar åt helevet med ventilsallad och krökta stakar., ett mycket tydligt tecken på att kopplingen var kass. Då finns det enklare/billigare/riskfriare sätt att kolla kopplingen.
av dali
#114492
grammse skrev:kopplingen borde vara anpassad efter motorstyrkan alltså borde den ej ta stryk av liten test av koppling.
Man kan ju tycka det, men så är det inte. Fråga ägarna till BMW M5 (E39) om originalkopplingen klarar 400 hk i alla situationer ... det är allmänt känt att man aldrig ska gasa ordentligt i en M5:a innan kopplingen är 100% uppsläppt, annars riskerar du att upp lamellerna går upp i rök.
Användarvisningsbild
av Nexus
#114499
dali skrev:
grammse skrev:kopplingen borde vara anpassad efter motorstyrkan alltså borde den ej ta stryk av liten test av koppling.
Man kan ju tycka det, men så är det inte. Fråga ägarna till BMW M5 (E39) om originalkopplingen klarar 400 hk i alla situationer ... det är allmänt känt att man aldrig ska gasa ordentligt i en M5:a innan kopplingen är 100% uppsläppt, annars riskerar du att upp lamellerna går upp i rök.
Då skulle jag aldrig köpa en BMW M5. :-(O)
Låter för jävla trist :( som att inte kunna busa lite utan att vänta sig ett dyrt kopplings byte.

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]