Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Ni är nog inte gamla nog för att minnas när Bilprovningen var statlig. Då hade vi här omkring Halmstad en station. Nästa låg Falkenberg, Markaryd eller norra Skåne. På stationen här i Halmstad kunde det vara 3 - 4 månaders väntetid. Större verkstäder hade "fasta" tider som man kunde ringa runt till och fråga, i alla fall vi på mindre verkstäder. Vi hade bra kontakt med några stora (Mercedes och Volvo) som vi gjorde en del jobb för sä vi brukade få tid inom en vecka eller så.
Numera finns här 7 stycken bilbrovningar bara i Halmstads kommun. Jag besiktigar numera på Halmstad Norra (Opus). Ligger närmast (inriktat mest mot den tunga trafiken). Där kan man köra förbi fråga om dom har ledig. Ofta kan dom ta in en personbil direkt (inom 15 minuter eller så) eller en timme. Detta var helt omöjligt när det var Statligt ägt........
@lennarte, Jo, det va lite så där jag bodde med om än sällan så långa väntetider men tror nog de hade hängt med och utökat till det bättre i alla fall om de haft monopol kvar idag. Minns fördelen med statistiken de delade med sig om hur bilarna stod sig så man kunde bilda sig en uppfattning om hur ett visst märke och en viss modell stod sig
KalleJ skrev: lör 16 nov 2024, 17:50
VolvoB20 skrev:Vad gäller besiktning och mobiltelefoni så finns det ju flera aktörer och man kan välja mellan dem så jag kan överleva att det har privatiseras.

Elnätet däremot, där är det ju hundra procent monopol, noll konkurrens och du har noll, zero, nada, ingen valmöjlighet att påverka överhuvudtaget, så där skulle det vars skottpengar på de som genomförde privatiseringen.
Mobilnäten påverkar inte folks säkerhet på vägarna direkt. Långt ifrån perfekt jämförelse.
Prova att krasha mobilnäten så slutar det mesta att fungera och säkerheten äventyras betydligt mer än om bilprovningen är privatägd.
Förstår inte upprördheten kring detta. Vi har haft avreglerad bilprovning i 10 år(?) och under hela den perioden har Bilprovningen aldrig varit billigast åtminstone för mig. Vet inte ens var de ligger numera. Bara använt Dekra, Opus och Carspect.

Säkerhetsmässigt lär det inte bli någon skillnad. Testningen utgår från förordningar och de är samma för alla.
Lövet skrev: ons 20 nov 2024, 16:09 Förstår inte upprördheten kring detta. Vi har haft avreglerad bilprovning i 10 år(?) och under hela den perioden har Bilprovningen aldrig varit billigast åtminstone för mig. Vet inte ens var de ligger numera. Bara använt Dekra, Opus och Carspect.

Säkerhetsmässigt lär det inte bli någon skillnad. Testningen utgår från förordningar och de är samma för alla.
Statligt ägande är ingen garanti.. Privat är heller ingen garanti.. Det återstår att se vad som händer med prissättningen när alla är privatägda, hittills har ju de privata haft en gemensamt tacksam referens, att hålla sig under..
Jag har ingen aning om hur efterlevnad av lagar och regelverk kontrolleras, men hoppas att det fungerar betydligt bättre än inom t ex skolbranschen.. Det är ju iaf betydligt enklare att göra oanmälda besök (helst under-cover-besök) i fallet med besiktning..
Okalettos skrev:hittills har ju de privata haft en gemensamt tacksam referens, att hålla sig under..
Men Bilprovningen har ju aldrig varit billigast ändå? Har alltid hittat bättre priser på Dekra, Carspect och Opus
Lövet skrev: ons 20 nov 2024, 16:53
Okalettos skrev:hittills har ju de privata haft en gemensamt tacksam referens, att hålla sig under..
Men Bilprovningen har ju aldrig varit billigast? Har alltid hittat bättre priser på Dekra, Carspect och Opus
Precis, de har generellt varit dyrast, vilket har varit enkelt (generellt) att matcha för de privata..
Okalettos skrev:Precis, de har generellt varit dyrast, vilket har varit enkelt (generellt) att matcha för de privata..
Exakt. Därför har de inte haft någon funktion som prispress ändå. De privata bolagen kommer sätta priset exakt där det behövs för att fylla stationerna och eftersom det finns massor av stationer numera tror jag det alltid kommer gå att hitta bra priser.
Lövet skrev: ons 20 nov 2024, 17:04
Okalettos skrev:Precis, de har generellt varit dyrast, vilket har varit enkelt (generellt) att matcha för de privata..
Exakt. Därför har de inte haft någon funktion som prispress ändå. De privata bolagen kommer sätta priset exakt där det behövs för att fylla stationerna och eftersom det finns massor av stationer numera tror jag det alltid kommer gå att hitta bra priser.
Sant, inte som prispressare, men som 'taksättare'..
Återstår att se hur det blir när alla är privata.. Förhoppningsvis är det tillräckligt många aktörer (jag är dock inte insatt i hur ägarstrukturerna ser ut) så att det inte riskerar att bli nån form kartellbildning..

Hon har båda körkorten,-norskt och sven[…]

Hård Bromspedal

Låter mer som dåligt vakuum till broms[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Idag har jag mest jobbat med att tillverka en lapp[…]

Spolat automatlådan, bytt främre lä[…]