Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Tittade noggrannare på ditt papper och vad jag förstår var alla värden inom toleranserna utom Toe-in som var lite Toe ut. Detta är det enda dom ändrat (till nästan 0). Camber vinklen ligger precis på godkänt men båda är ungefär lika och då är det Ok. Caster viklen brukar inte gå att justera, vet ej hur det är på din bil.
På en framhjulsdrivnen bil "tvingar" drivningen hjulen inåt så vid belastning (gaspådrag) blir det lite mer Toe-in än vid vila. Så jag skulle nog godkänna det dom gjort, möjligtvis lite mer Toe-in. Men som skrivits ovan, har det börjat slita snett så kommer det att fortsätta. Och ju bredare däck, desto känsligare är det. Du får ha koll på det.
Jag skulle ha gjort så här men det är ingen som tror på mig :-D
Silvertejpa tvärs slitbanan och åk en provtur utan skarpa svängar. Kolla att tejpen slits jämnt.. Om man nu inte åker med extrem camber (som en del pajasbilar man ser på stan) så är det bara rejält fel toe som skulle kunna ge snedslitning. Toe-out sliter på insidan, för mycket toe-in nöter på utsidan. Men det är inte så att hörnet fasas av pga extrem toe, snarare att hela däckets slitbana får svag lutning.
Sen en provtur med snäva svängar i låg fart runt gathörn. Kolla om distinkt slitage på kanterna uppstår, isåfall är det herr Ackermann som har något hyss för sig :-D
Erik Å skrev: ons 23 okt 2024, 15:14 Jag skulle ha gjort så här men det är ingen som tror på mig :-D
Silvertejpa tvärs slitbanan och åk en provtur utan skarpa svängar. Kolla att tejpen slits jämnt.. Om man nu inte åker med extrem camber (som en del pajasbilar man ser på stan) så är det bara rejält fel toe som skulle kunna ge snedslitning. Toe-out sliter på insidan, för mycket toe-in nöter på utsidan. Men det är inte så att hörnet fasas av pga extrem toe, snarare att hela däckets slitbana får svag lutning.
Sen en provtur med snäva svängar i låg fart runt gathörn. Kolla om distinkt slitage på kanterna uppstår, isåfall är det herr Ackermann som har något hyss för sig :-D
Jag ska prova silvertejp knepet och se vad det kan ge mig.
För jag har ju inga extremt felaktiga värden på bilen varken camber eller toe fel,kan det vara fjädringen som är för slö efter nuvarande 21k mil tro?
lennarte skrev: ons 23 okt 2024, 15:00 Tittade noggrannare på ditt papper och vad jag förstår var alla värden inom toleranserna utom Toe-in som var lite Toe ut. Detta är det enda dom ändrat (till nästan 0). Camber vinklen ligger precis på godkänt men båda är ungefär lika och då är det Ok. Caster viklen brukar inte gå att justera, vet ej hur det är på din bil.
På en framhjulsdrivnen bil "tvingar" drivningen hjulen inåt så vid belastning (gaspådrag) blir det lite mer Toe-in än vid vila. Så jag skulle nog godkänna det dom gjort, möjligtvis lite mer Toe-in. Men som skrivits ovan, har det börjat slita snett så kommer det att fortsätta. Och ju bredare däck, desto känsligare är det. Du får ha koll på det.
Vad jag ser nu så har den inte slitit snett på mönstret utan mer fasat av kanten.
Men ska prova som jag blev tipsade om att sätta silvertejp och se hur det ter sig utan att svänga och sen en tur med svängar.
Jag hade problem i många år med att framhjulen fasades på insidan. Upptäckte till slut att styrstagen var olika långa från fabrik, styrväxeln stod alltså inte i mitten när man åkte rakt fram. Justerade stagen så de blev lika långa och kuggade om ratten på splinen. Hurra, ingen snedslitning! :-) Men då går rattlåset inte i förrän man vrider ratten 5 grader åt höger, skumt.. :-/ Äh, lågt däckslitage prioriteras, nu sköter sig Ackermann enligt teoriboken. Dvs symmetriskt i vänster- och högersväng :-D
Erik Å skrev: ons 23 okt 2024, 19:39 Jag hade problem i många år med att framhjulen fasades på insidan. Upptäckte till slut att styrstagen var olika långa från fabrik, styrväxeln stod alltså inte i mitten när man åkte rakt fram. Justerade stagen så de blev lika långa och kuggade om ratten på splinen. Hurra, ingen snedslitning! :-) Men då går rattlåset inte i förrän man vrider ratten 5 grader åt höger, skumt.. :-/ Äh, lågt däckslitage prioriteras, nu sköter sig Ackermann enligt teoriboken. Dvs symmetriskt i vänster- och högersväng :-D
Lät som du löste något som man egentligen inte borde kunna lösa👍☺️ Men frustrationen att se sina dyra däck gnagas sönder är ju inte så kul så jag förstår du gav dig fan på att lösa det :-)
Få kanske kolla mina styrstag med då!👍
PalleH skrev: ons 23 okt 2024, 21:49 .. Men frustrationen att se sina dyra däck gnagas sönder är ju inte så kul så jag förstår du gav dig fan på att lösa det :-)
Exakt! :-D
Det intressanta var att jag hittade en liten ^ märkning på både ratt och rattstång, efter min fuljustering så stod de mot varandra. Icke innan ;-)
Så jag misstänker att den som tillverkade rattaxeln hade borrat hålet för rattlåsets kolv fel och sen använde Gent rattlåset för att "nolla" styrningen när de monterade styrlederna. Och där blev det alltså fel :-/ Totalt osannolikt fel, lär inte hända igen :-)
Men iallafall, fel på Ackermann pga olika långa styrstag ger uppenbarligen avfasade däck! Blev än värre när inre styrleden med tiden utvecklade lite glapp.
Klart läge att mäta upp styrstagen med tumstocken.
Ska inte rattlåset gå i när ratten står rakt? Så var det i alla andra bilar jag har haft. Om nu inte minnet sviker :-)
Jaja, isåfall är det helt enkelt montörerna i Gent som gjorde fel. Bilarna gick ju igenom hjulinställning och slutkontroll utan anmärkning, ingen kontrollerar Ackermann och eventuellt snedslitning av däcken.. :-/
ratt_fulfix.PNG
ratt_fulfix.PNG (1006.81 KiB) Visad 1378 gånger
.
viewtopic.php?f=16&t=151507&p=1337113#p1338198

Semestern börjar idag så inatt rullar[…]

Jag läste på ett engelskt Volvo-forum a[…]

Eftersom batteriet INTE! tar emot någon Ladd[…]

Jag har fått ihop den för hand, men d&a[…]