Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det där med alla "onödiga" funktioner kostar istortsett bara i utvecklingsstadiet, en kostnad dom får lägga ut oavsett vad slutbilen har. Funktionerna är i slutändan oftast bara en fråga om att kasta in mjukvaran i bilen, på sin höjd lägga till några sensorer dom köper in för några kronor styck. Sen kan dom sälja det med typ 2000% markup.
För tillverkarna skulle det kosta mer att plocka bort funktioner ur bilarna(olika kabelhärvor, olika mjukvaruregister, osv osv), samtidigt som dom "måste" sälja bilen billigare.

För oss som inte är ett dugg intresserade av dessa funktioner är det såklart väldigt tråkigt... Men vad göra? Är bara att gilla läget antar jag... Eller forsätta köra gammalt :-D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lövet skrev: tis 23 maj 2023, 14:27 Personer som ska köra tunga släp elektriskt är helt enkelt ingen prioriterad målgrupp. Och om man är ärlig mot sig själv - hur stor är gruppen egentligen?
Hur många bilar med stora släp ser man om dagarna? Utomlands använder man pickisar till sånt här.

Jag förstår att du brinner för detta eftersom det ligger nära hjärtat och är något du gör ofta men jag tror helt enkelt du är rätt ovanlig.

Något som också påverkar är att det är "billigt" att göra snabb acceleration eftersom det inte hinner utvecklas så mycket värme. Det är svårare att göra hög toppfart och dragvikt eftersom det utvecklas mycket värme under lång tid. En ICE bil behöver alltid har kylningen så man får den på köpet men en elbil blir extremt dyr att optimera för toppfart och dragvikt och i övrig körning är det bara en massa extravikt.
Har alltid varit grymt bilintresserad hela livet och sett fram mot varje byte till nyare bil med jämna mellanrum. Det har varit en stor del av intresset. Men nu elektrifieringen tagit död på det och hela bilintresset fullständigt.

Jag skulle aldrig byta till nyare dieselbil, inte en chans. Man skulle få löpa galopp, känna sig som miljösvin och bli bespottad som någon som vill göra planeten obebolig och dra på sig ett fordon som är osäljbart inom en nära framtid när snaran dras åt ännu hårdare om bensin och diesel. Nej framtiden är elektrisk tyvärr ligger den på fel sida miljongränsen och lär väl ligga där länge, så det enda alternativet blir väl att rulla runt i sin gamla bil tills man trillar av pinn eftersom man tillhör en för liten kundgrupp som du säger. Trist men sant.
av Lövet
VolvoB20 skrev:Har alltid varit grymt bilintresserad hela livet och sett fram mot varje byte till nyare bil med jämna mellanrum. Det har varit en stor del av intresset. Men nu elektrifieringen tagit död på det och hela bilintresset fullständigt.
Även om jag är en person där elbilar passar tämligen bra så måste jag instämma att de till stor del har dödat motorintresset. Det finns inget "liv" i dem alls. Gaspedalen använder man för att bestämma hur fort man ska åka. Det finns ingen känsla av liv eller återkoppling under huven. Med det sagt så skulle jag dock inte köpa nån bensinbil heller (definitivt inte diesel) eftersom så mycket av åkandet handlar inte om upplevelsen utan om att komma fram på smidigaste sätt utan att ens reflektera hur man kom dit. Handla, träningar, träffa bekanta mm. Där är elbilen helt överlägsen bara.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lövet skrev: tis 23 maj 2023, 21:47
VolvoB20 skrev:Har alltid varit grymt bilintresserad hela livet och sett fram mot varje byte till nyare bil med jämna mellanrum. Det har varit en stor del av intresset. Men nu elektrifieringen tagit död på det och hela bilintresset fullständigt.
Även om jag är en person där elbilar passar tämligen bra så måste jag instämma att de till stor del har dödat motorintresset. Det finns inget "liv" i dem alls. Gaspedalen använder man för att bestämma hur fort man ska åka. Det finns ingen känsla av liv eller återkoppling under huven. Med det sagt så skulle jag dock inte köpa nån bensinbil heller (definitivt inte diesel) eftersom så mycket av åkandet handlar inte om upplevelsen utan om att komma fram på smidigaste sätt utan att ens reflektera hur man kom dit. Handla, träningar, träffa bekanta mm. Där är elbilen helt överlägsen bara.
Well, jag har inget i mot elbilar, tvärt om. Jag hade en MG Marvel R performance som lånebil i veckan. Mycket trevlig att köra. Bra drag. Relativt tyst även på motorväg. Ok utrymme, Helt ok känsla på vägen. Lösbar prisbild. 4WD. På det hela en trevlig bil som jag skulle kunna leva med. (Nu vet jag ju inte hur den kommer stå i mot svenska slask och rost vintrar i.o.f.s)
Men sen kommer det tråkiga som vanligt,. 750 kg släpvikt. bilar som kan dra mins släp ligger på dubble prislappen och där dog mitt bilintresse igen. Synd på en så trevlig bil.
av Lövet
Då leasar du en marvel R och behåller din xc70 för släpdragning. Problemet löst.
av Malmstroem
Det är mer eller mindre exakt vad jag gjort. Jag behåller en XC90 D5 -17 och kompletterar med en elbil (BMW i4 M50). Det bilkombinationen ger för mig en månadskostnad som är ganska nära att köpa en ny XC90 (med malusskatt så spelar det inte så stor roll om det är diesel eller hybriddrift). Att byta till en EX90 har ännu högre månadskostnad.

Jag var initialt rätt skeptiskt inställd till elbil, men möjligheten att ta ut en förmånsbil för rimlig kostnad gjorde det svårt att välja någonting annat än elbil. Nu efter att haft elbil i tre veckor är jag positivt överraskad. Så länge det inte är storhelg verkar det vara rätt enkelt att hitta någonstans att ladda. Har behövt besöka snabbladdare fyra gånger hittills. Varje gång har det bara varit att åka direkt fram till laddaren. Stoppen har inte stört heller. Jag har knappt hunnit rasta hundarna innan batteriet var fullt.

Det finns hyfsat mycket körglädje även i en elbil. I alla fall trivs jag i min BMW. 0-100 km/h på 3.9 sek räcker gott. Det är säkert ännu roligare att köra en lättare BMW M4 med ungefär samma prestanda. Men en sådan kan jag inte få tag på till för mig försvarbar kostnad.
av Okalettos
Malmstroem skrev: ons 24 maj 2023, 18:32 Stoppen har inte stört heller. Jag har knappt hunnit rasta hundarna innan batteriet var fullt.
Det finns hyfsat mycket körglädje även i en elbil. I alla fall trivs jag i min BMW. 0-100 km/h på 3.9 sek räcker gott. Det är säkert ännu roligare att köra en lättare BMW M4 med ungefär samma prestanda. Men en sådan kan jag inte få tag på till för mig försvarbar kostnad.
Stackars vovvar om du gasar på :-/
av Okalettos
Lövet skrev: tis 23 maj 2023, 14:27 Något som också påverkar är att det är "billigt" att göra snabb acceleration eftersom det inte hinner utvecklas så mycket värme. Det är svårare att göra hög toppfart och dragvikt eftersom det utvecklas mycket värme under lång tid.
Att det skulle vara billigare att ta fram en bil med snabb acceleration än en med vettig/hög dragvikt :x.. Väldigt tveksamt.. Eller vet du att kylning av komponenterna i elbilar är väldigt dyr?
av toppo
En XC40 Recharge Twin får dra 1800 kg, en single motor 1500 kg. En begagnad single startar på 500tkr och en begagnad Twin på 550tkr. Borde kunna vara ett alternativ?
av Malmstroem
Okalettos skrev:Stackars vovvar om du gasar på :-/
Det har du helt rätt i. Därför gasar jag inte på när de är i bilen. Jag är lite för rädd om mina hundar för att göra det. ;-)

BMW:n är första bilen jag ägt som jag tycker är "för" snabb. Nästa bil blir med stor sannolikhet långsammare.

Nästa nybilsköp torde bli elbil igen. Det är inte helt omöjligt att jag köper en begagnad diesel / bensinbil någon gång i framtiden. Men uppriktigt sagt tror jag inte det.
Eftermontering av backkamera XC60

Hejsan. Ja det är så att jag är […]

Det är till EGR-ventilen. Har du kännt […]

Ja Vparts har generellt bra grejer. Jag kör […]

Ja det ska sitta en vacuumslang som går till[…]