Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Bakhjulsdrift i sig är ju inget att hirra upp sig för tycker jag, speciellt inte med handikapssystem såsom antisladd osv.
Problemet ligger nog snarare i hur en elmotor fungerar i förhållande till en ice-motor, att all kraft finns där hela tiden. Det borde kunna gå att fixa till i mjukvaran tycker jag, frågan är om volvo ens tänkt tanken på det? Tveksamt...

Jag tror - tyvärr - det bara är att gilla läget. Med lite tur kanske det kommer in fler klagomål så volvo faktiskt kommer ut med en mer förlåtande mjukvara.... Men det är nog inget att räkna med...
Användarvisningsbild
av Steffe3
Även en elmotor är ju justerbar med hjälp av strömmen (pedalen som potentiometer, typ). Annars hade det ju bara funnits ett läge på rena elbilar.

Borde funka likadant med en hybrid.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag tyckte antispinn på V60-hybriden jag hade var bättre när jag bara körde på el. Den var snabbare på att justera och "möta" halkan. Samma sak med de elbilar jag sen haft. Det går väl snabbare att styra effekt på en elmotor än en förbränningsmotor.. så är det inte bättre nåste det nästan bero på taskig mjukvara?
Användarvisningsbild
av bem
joel80 skrev: tis 23 nov 2021, 14:00 Jag tyckte antispinn på V60-hybriden jag hade var bättre när jag bara körde på el. Den var snabbare på att justera och "möta" halkan. Samma sak med de elbilar jag sen haft. Det går väl snabbare att styra effekt på en elmotor än en förbränningsmotor.. så är det inte bättre nåste det nästan bero på taskig mjukvara?
Ja mjukvaran i bilen numera är ju lika viktig som all hårdvara den skall styra över. Du kan ju kolla om du har senaste mjukvaruversion installerad i din XC60 Recharge MY21. Har du tur har Volvo kanske upptäckt eller fått in klagomål på det du upptäckt och förbättrat antispinn på bakhjulen. Åtminstone påpeka dina iakttagelser för din Volvomek så han kan ta det vidare med Volvo så de blir medvetna om problemet om de inte redan vet om det.

/Bo
En elmotor går det att ha mycket bättre kontroll över rent reglermässigt än en förbränningsmotor. Jag gissar att man valt en aggressiv kalibrering av gaspedalmappen för att göra att bilen känns rapp och responsiv (mycket acceleration vid relativt låga gaspedalpositioner). Kanske jättebra när det är bra underlag men bilen blir svår att köra mjukt och när det är dåligt fäste. Många tillverkare har ju olika körmoder/lägen man kan välja där gasrespons-karaktäristiken är olika.

Jag märker till exempel stor skillnad mellan min V70 och min S60. S60:in har mycket mer aggressiv pedalmapp så den känns "piggare" och man behöver inte gasa lika mycket (procentuellt sett till gaspedalläge vid accelerationer) vid normal körning. Nackdelen är dock att efter typ 50% gaspådrag så har man redan full effekt i S60:in, så resten av pedalen händer det inget på. Det gör den inte alls lika rolig att köra som V70:in när man kör lite mer "aktivt".
Våran nya Subaru XV har konstant 4-hjulsdrift så du behöver aldrig fundera på vilket läge du ska ha knapparna. Det gäller både el och bränsledrift. Har inte provat i dåligt väglag än då vi här på västkusten (närmast kusten) fortfarande har metrologisk sommar.... :-o :-/ trots några nätter med 0 till -2°. Det är 12 till 14 plusgrader på eftermiddagarna
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Subaru är ju förhållandevis unika i det att de har riktig fyrhjulsdrift även på de eldrift. Alltså att kraften går via fördelningslåda etc. och inte med olika elmotorer för respektive axel eller så.
Visst får man transmissionsförluster, men i mitt tycke är det det enda rätta om man vill ha en bra fungerande fyrhjulsdrift.
Användarvisningsbild
av joel80
För laddhybrid unikt då alltså?
För flera elbilar har ju AWD som är igång hela tiden. Polestar 2 t.ex har ständig drivning på alla 4.
Användarvisningsbild
av bem
poseidon,
En lösning till som nog borde funka hyfsat:
Välj i Körläge valet "Behåll", då används ju inte batteriet och därmed borde inte elmotorn på bakhjulen användas (kanske något, vet inte, har inte provat Behåll så mycket) dvs bara framhjulsdrift med bensinmotorn borde bli resultatet. Så får du använda batteriet och elmotorn på bakaxeln där det är lite mindre halkigt istället.
/Bo
Användarvisningsbild
av MarcusJ
joel80 skrev: ons 24 nov 2021, 12:04 För laddhybrid unikt då alltså?
För flera elbilar har ju AWD som är igång hela tiden. Polestar 2 t.ex har ständig drivning på alla 4.
Via fördelningslåda och differentialer?

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Idag har den fått köra släp fö[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]