Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
MarcusJ skrev:
lennarte skrev: ons 27 okt 2021, 18:37Enligt säljaren vi köpte bilen av köpte Volvo en Subaru Outback får några år sedan och har kopierat drivlinan. Om detta är sant eller inte vet jag inte, kanske någon på forumet vet. Det skulle vara någon av dom nyaste modellerna.
Det är definitivt inte sant. Vad säljare säger lyssnar jag i princip inte på alls, de är i regel mer okunniga om tekniken än min dementa mormor.
Kollade lite på nätet idag, vad jag kan se har Volvo XC60 ett mycket likt system för 4-hjulsdrift som Subaru haft i många år. D.v.s ingen vinkelväxen och ständig drift på alla hjul. Vad jag förstår kallar Volvo detta för AWD (All Wheel Drive), till skillnad från äldre modeller. Dom med vinkelväxel (ej ständIgt inkopplad 4-hjulsdrift) kallas bara XC. Nu är jag inte så kunnig på nyare Volvo, men det står så här.
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... rift---awd
av KalleJ
Haldex generation 5 från 2013 på samtliga CC och XC vad jag kan se. Så VOLVO har definitivt inte kopierat något.
Användarvisningsbild
av lennarte
Som jag skrev, jag är inte hemma på nyare Volvo, men Haldex kopplingen sitter väl i vinkelväxlen och någon sådan ser jag inte på den bilden jag länkade. Där går kardanstången ut från växellådan, precis som Subaru. Manualen jag länkade är uppdaterad 2018
Kan vara att bilden "ljuger lite, vinkelväxeln sitter ju på andra sidan, på dom äldre modellerna. Men den borde synts på bilden om där är någon.
Användarvisningsbild
av lennarte
Angående service, säljaren på Subaru ringde i går kväll. Han kommer och hämtar vår bil i eftermiddag och ställer en annan bil. Det ska monteras dragkrok och vinterdäck på den. Dubbfritt för första gången, får se hur det fungerar.... :-) :-)
av Rådlös
Dubbfria däck. Jag har kört nu i mer än 12 år med dubbfria däck på vintern. På V70'n var det Continental men på Forden är det Michelin. Det märkliga är att, i alla fall på Forden, är vinterdäcken markant mycket tystare än sommardäcken. (Dom är också Michelin) Jag har en provsträcka med nylagd asfalt i min närhet. Det går så tyst och mjukt så man förundras över hur tyst det verkligen kan vara. Tänk om alla vägar och däck vore så lyckade. Så tyst det skulle vara.
Volvon var inte så stor skillnad, men ändå märkbar. Så välj en nylagd vägsträcka om du vill prova däck och vägbuller. Och som jag skrev i en annan tråd nyligen, det finns dB-mätare att ladda ner till mobiltelefonen. Då kan man få siffror på ljudet.
Användarvisningsbild
av lennarte
Rådlös skrev:Det märkliga är att, i alla fall på Forden, är vinterdäcken markant mycket tystare än sommardäcken
Jag räknar med det. Nu skiljer det mellan däck ock däck, men vinterdäcken är (ofta??) av en annan dimension (215/70x16) som är högre och smalare än sommardäcken (225/55x18). Är det stor skillnad på ljudet blir det nog nya fälgar när nuvarande sommardäck är slut. Var på tal på Passaten också, men vi köpte ett av marknadens tystaste däck (Dunlop SP Sport 215/55x16) så det blev markant skillnad. Det låg något Kinesiskt däck på när vi köpte den
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jag har samma dimension på sommar- och vinterdäck(205/50R16), vinterdäcken(hakka R2) är tystare än sommardäcken på bar mark. Gissningsvis är det för att gummiblandningen är så pass mycket mjukare i vinterdäcken. Men tack vare det känns bilen också betydligt mer ostadig med vinterhjulen, på bar mark(vilket i regel innebär varmare temperaturer), än sommardäcken :P
Användarvisningsbild
av lennarte
Lucif3r skrev:Men tack vare det känns bilen också betydligt mer ostadig med vinterhjulen, på bar mark(vilket i regel innebär varmare temperaturer), än sommardäcken
Vinterdäck är ju generellt "mjukare" än sommardäck. Det finns ju variationer i oändlighet (främst mellan dubb/odubbat) på hårdheten, men fråmst beror det nog mest på det ökade mönstedjupet. Vinterdäck har upp till (c:a) 12 mm, medan sommardäck sällan har mer än c:a 8 mm. Därför har många vinterdäck ett hårdare gummi lager dom sista 5 mm som "stabiliserar" och ett mjukare lager med bra grepp ytterst. Det gäller då främst helt dubbfria, inte vinterdäck utan dubb. Dessa som då är gjorda för dubb är då generellt stabilare än än dubbfria.

När det gäller behörigheten (kö[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Har problem med en 940 laddar kring 0.8 bar och ha[…]