Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av perin
bem skrev:Aha, det hänger på att importören, som t.ex. med Subarus Xfuel bilar, gjort allt pappersarbete och tester i egenskap av importör för att metanolkonverteringen skall undslippa malus straffskatten (som bensinbil).
Annars är Subarus Xfuel bilar rätt vettigt tänkt där man kan köra på etanol (och bensin) nu när vi på bred front måste få ner utsläppen från våra bilar. Hade Volvo haft en elhybrid som gått att köra på el och bensin+etanol hade jag nog funderat på en sån, det vore renare att köra på etanol det lilla jag kör numera än på bensin vid längre resor. Fast jag kör nästan bara på el (utom långresor vilket jag inte gjort nån än) med min V90 T6 Recharge 2022:a, men jag hade kunnat bidra mer med lägre utsläpp om Volvo hade haft metanol+bensin i sin elhybrid. Ren elbil är jag inte redo för än och ingen av Volvos rena elbilar lockar mig de de har idag. . Men men, Volvo skall ju bara ha elbilar till 2030 och 5 elbilar till 2025 (och jag tror resten bara elhybrid 2025?) så det kanske blir bra det med om nu jordens resurser räcker till så det kan tillverkas alla batterier som behövs i framtiden, det var det också.
/Bo
Fast hade du viljat gjort något för miljöpåverkan så hade det varit bättre du behållit din gamla bil.
Användarvisningsbild
av lennarte
Skulle bli en eftermiddag med att titta på några ytterligare bilmodeller. Det sprack totalt....
Började på Subaru i Falkenberg, och kom aldrig längre. Om c:a 3 veckor står det en sprillans ny Subaru XV e-motion på gården. Den har det mesta av utrustning utom navigator, sollucka i glas och läderklädsel + några till. Dock har den utöver standard utrustning XFuel (bensin/etanol) fast dragkrok och dubbfria viterdäck
Under c:a 30 km/tim är den eldeiven (16 hk elmotor) övrigt bensin/etanol (2,0 l DOHC 16V motor 150 hk ingen turbo).Den är konstant 4-WD (som alla Subaru) och har "program" för Uphill/Downhill körning. Det ska nog bli bra trots jag fick "ge mig" på dragvikten (endast 1400 kg) så 745-an får vara kvar i oöversådlig framtid :-D :-D
av Rådlös
Lennart E: Jag har en Ford Kuga Ecoboost E85 -20 Skatten på den är ungefär som V70'n 2.0F -08, som jag hade tidigare, omkring 1500 kr. Ganska behagligt "lågpris", men försäkringen är uppåt 6000 kr!

Till den som undrar, Det går att köra under litern på E85 när vägen är platt.
Användarvisningsbild
av bem
perin skrev: ons 15 sep 2021, 18:23 Fast hade du viljat gjort något för miljöpåverkan så hade det uvarit bättre du behållit din gamla bil.
Nja, jag har ännu kvar min gamla V70 D3 MY14. Hade jag inte fått kopplingsbrand i vintras och hade den gått köra (enl. Volvo) på HVO100 så hade den nog fått rulla ett tag till med mig bakom ratten än de 16000 mil mätaren står på nu. Hade det inte varit för Malus straffskatten hade jag istället för min nya V90 T6 Recharge bensin+el valt en diesel V90 och kört den på HVO100. Men jag ville inte slänga en massa tusenlappar i malusskatt in i statskassan. Staten tycks inte tro man vill köra på HVO100 om man kör en ny dieselbil?
Volvos nuvarande rena elbilar tilltalar mig inte alls, kanske nästa gång jag byter bil om Volvo har en kombi ren elbil jag kan överväga en Volvo igen, om inte är det nog färdigkört med Volvo för min del, tyvärr (har kört Volvo sen 1979). Nån bil med straffskatt blir det aldrig för min del. Förresten om några år när jag blir pensionär kommer jag mest cykla(utan elmotorstöd!), då skall det väl bli miljövänligt nog?
/Bo
Användarvisningsbild
av lennarte
Rådlös skrev:Lennart E: Jag har en Ford Kuga Ecoboost E85 -20 Skatten på den är ungefär som V70'n 2.0F -08, som jag hade tidigare, omkring 1500 kr. Ganska behagligt "lågpris", men försäkringen är uppåt 6000 kr!

Till den som undrar, Det går att köra under litern på E85 när vägen är platt.
Skatten på Subarun skulle (enligt säljaren) utan miljöbonus vara 14000 kr (stämmer då med det jag skrev om Mustangen jag tidigare) och då måste du också ha miljöbonus på din bil. Om jag mins rätt var det från 1/1-20 det gäller. Och har jag förstått rätt skulle skatten på frugans VW kunna bli 4 - 5000 kr nästa år. "Skatten" på en Volvo 745 -88B är 65 kr :-o :-D Volvos värde varar, var det inte en "reklamslogan" dom hade en gång i tiden?
Användarvisningsbild
av bem
754:a är oslagbar. En kille på jobbet körde med sin i 70000 mil innan han fick ett lastbilslass med skarn över bilen i ett gupp, lastbilen framför gjorde ett regn med skarn över hans bil i guppet. Han tyckte inte det var värt byta ruta och fixa lacken på bilen så då pensionerade han bilen. Men han åkte billigt så läge det roliga vara. Kanske inte så rent för miljön men...
/Bo
Användarvisningsbild
av lennarte
Säljaren på Subaru rlngde idag. Det fanns bara 2 bilar i den färgen och 5 bilar totalt kvar i Sverige när vi var där. När han skulle boka vår bil var där bara en, och när han trycke enter fick han inget svar. Någon annan han före..... :oops: :-(
Dock kunde vi få den bilen vi provkörde istället. Det var samma färg men steget högre i utrustning. Vi skull få den för samma pris, den har körts c:a 50 mil. Får han dragkroken i vecka kanske vi får bilen redan till nästa helg :-D :-D
av Lövet
lennarte skrev:Säljaren på Subaru rlngde idag. Det fanns bara 2 bilar i den färgen och 5 bilar totalt kvar i Sverige när vi var där. När han skulle boka vår bil var där bara en, och när han trycke enter fick han inget svar. Någon annan han före..... :oops: :-(
Dock kunde vi få den bilen vi provkörde istället. Det var samma färg men steget högre i utrustning. Vi skull få den för samma pris, den har körts c:a 50 mil. Får han dragkroken i vecka kanske vi får bilen redan till nästa helg :-D :-D
Ändå bra lösning av honom!
Användarvisningsbild
av Micce1980
lennarte skrev: fre 17 sep 2021, 14:44 Säljaren på Subaru rlngde idag. Det fanns bara 2 bilar i den färgen och 5 bilar totalt kvar i Sverige när vi var där. När han skulle boka vår bil var där bara en, och när han trycke enter fick han inget svar. Någon annan han före..... :oops: :-(
Låter klockrent ju ;-)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Xc60 Recharge uppgradering

Jag letar en xc60 laddhybrid med uppgraderad fyrhj[…]

Jag byggde ju ett nytt avgassystem med Biltemas sp[…]

Smäller höger fram

Det är väl inte så att bromoket sl[…]