- ons 15 sep 2021, 18:23
#1463890
bem skrev:Aha, det hänger på att importören, som t.ex. med Subarus Xfuel bilar, gjort allt pappersarbete och tester i egenskap av importör för att metanolkonverteringen skall undslippa malus straffskatten (som bensinbil).Fast hade du viljat gjort något för miljöpåverkan så hade det varit bättre du behållit din gamla bil.
Annars är Subarus Xfuel bilar rätt vettigt tänkt där man kan köra på etanol (och bensin) nu när vi på bred front måste få ner utsläppen från våra bilar. Hade Volvo haft en elhybrid som gått att köra på el och bensin+etanol hade jag nog funderat på en sån, det vore renare att köra på etanol det lilla jag kör numera än på bensin vid längre resor. Fast jag kör nästan bara på el (utom långresor vilket jag inte gjort nån än) med min V90 T6 Recharge 2022:a, men jag hade kunnat bidra mer med lägre utsläpp om Volvo hade haft metanol+bensin i sin elhybrid. Ren elbil är jag inte redo för än och ingen av Volvos rena elbilar lockar mig de de har idag. . Men men, Volvo skall ju bara ha elbilar till 2030 och 5 elbilar till 2025 (och jag tror resten bara elhybrid 2025?) så det kanske blir bra det med om nu jordens resurser räcker till så det kan tillverkas alla batterier som behövs i framtiden, det var det också.
/Bo