Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Hade aldrig köpt ett släp utan handbroms. Har 2 st, ett 750 kg "vanligt" släp och ett 1800 kg boggie båttrailer. Det där med att backa, bromsen ska ligga på lite när du backar. Det är en fjäder belastning som ska övervinnas och är bromsarna för "tajt" justerade så kan det tröga bakåt. Det märks nästan bara vid tungt lastat, särskilt med boggie. Har för mig jag läst någonstans att det bromsar upp till 20% när du backar. Om man backar ett tomt eller lätt lastat släp är det inte säkert att det bromsar alls, då dragstången inte trycks in alls.
Grannen mitt emot hade ett obromsat släp förut, men bytte i fjor till ett bromsat efter släpet rullade iväg när han lossade det från bilen. Vi bor i en lätt nerför backe och han orkade inte hålla mot. Det kom som väl var inte så långt, stannade mot trottoaren.....
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lövet skrev: lör 29 aug 2020, 11:44
h20 skrev:Är alltså ute efter ett bromsat "kvalitesvagn" som får ta lite last och stor byggskiva (120*250). Inte för att jag ofta kör tungt utan för att jag några få enstaka gånger troligtvis kommer köra tungt. Behöver inte ha släp för att tippa saker.
Förstår inte riktigt varför du ska envisas med bromsat släp? Så här små vagnar svåra att lasta så mycket på att det blir tungt. Jag har ett sånt här med nätgrind och är väldigt nöjd. Aldrig saknat bromsar nån gång och då har jag ändå kört sten och grus på det massor av gånger https://marinochtrailer.se/slapvagnar-o ... i-cs265-r/ Exakt 0 behov av reparationer eller liknande på 10 år.
Man ska nog ta sig en funderare på vad man ska ha det till, Jag har lövgrindar, takbågar och kapell på mitt så grejerna åker torrt och rent i regn och rusk. men då har man ju nästan förbrukat sina 750 kg och har inget kvar till lasten.

Visst man kan köra överlast men ett ton som puttar på där bak utan broms i vinterhalkan är inte kul.

Men är det bara sopsäckar till tippen går ju EU släp bra.
av Lövet
VolvoB20 skrev:Man ska nog ta sig en funderare på vad man ska ha det till, Jag har lövgrindar, takbågar och kapell på mitt så grejerna åker torrt och rent i regn och rusk. men då har man ju nästan förbrukat sina 750 kg och har inget kvar till lasten.
Har också nätgrindar, svårt att tro att de väger mer än 50kg kanske? Men visst händer det, framförallt när man kör grus, att man sannolikt är över lastvikten egentligen. Aldrig blivit ett problem dock hittils.

Att man vill ha handbroms förstår jag dock. Biltema har numera låsbara stödhjul som hjälper en hel. De orkar förstås inte hålla emot lika mycket som en riktig broms men det hjälper en hel del.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har en Reko-trailer. Har fungerat utmärkt i 17 år nu, sen jag köpte det nytt. Totalvikt 1300 kg, lastvikt 990 kg. Sen har jag ett Flexicab kapell, vilket är mycket flexibelt. Nedfällbart när man kör släpet tomt, så då har du inget extra luftmotstånd. Uppfällbart från båda hållen när man ska lasta. Lätt avlyftbart. Stativet är i aluminium, så jag bär det lätt själv.
Att jag valde ett sånt släp var för att det är lite längre, flaklängd 3 meter. Dessutom har det 185 mm 15" hjul, och för mig som ofta är ute på åkrar och andra oländiga ställen är det bättre än de 13" hjul som ofta sitter på obromsade släp.

Visst får man lägga lite underhåll på bromsarna. Annars kan de exempelvis bromsa när man ska backa. Men det är det värt flera gånger om, när släpet ska användas. Jag hade aldrig köpt ett obromsat. Sådana tycker jag passar bättre efter fyrhjulingar och åkgräsklippare.
av Amarace
Lövet skrev:
h20 skrev:Är alltså ute efter ett bromsat "kvalitesvagn" som får ta lite last och stor byggskiva (120*250). Inte för att jag ofta kör tungt utan för att jag några få enstaka gånger troligtvis kommer köra tungt. Behöver inte ha släp för att tippa saker.
Förstår inte riktigt varför du ska envisas med bromsat släp? Så här små vagnar svåra att lasta så mycket på att det blir tungt. Jag har ett sånt här med nätgrind och är väldigt nöjd. Aldrig saknat bromsar nån gång och då har jag ändå kört sten och grus på det massor av gånger https://marinochtrailer.se/slapvagnar-o ... i-cs265-r/ Exakt 0 behov av reparationer eller liknande på 10 år.
En anledning att inte ha ett obromsat är ju att man kan dra det med en bil som har mindre tjänstevikt än dubbla totalvikten på släpet, samt att en del bilar tyvärr har en begränsning på hur tungt den får dra obromsat (500kg t.ex). Och oavsett så skjuter 750kg obromsat på rätt så mycket i en situation där du måste "panikbromsa".
av MickeM
Enda gången jag rycker bromsar är bra, är när det lyfts av lastat. Då kan man parkeringsbromsa. Annars är det bara besvär.

Funderar starkt på byte eller ombyggnad till obromsad. De flesta är ju typ 1300×2500 lastyta av EU vagnarna.

För övrigt är något fel med släpet om det bromsar märkbart bakåt. Den böjer undan för sekundärbacken om den vrider bakåt, och påskjutsbromsen trycker inte nog långt för att ge nämnvärd bromsverkan så. Bara parkeringsbromsen klarar det. Så här det varit sedan tidigt 70tal.
Användarvisningsbild
av lennarte
MickeM skrev:För övrigt är något fel med släpet om det bromsar märkbart bakåt. Den böjer undan för sekundärbacken om den vrider bakåt, och påskjutsbromsen trycker inte nog långt för att ge nämnvärd bromsverkan så. Bara parkeringsbromsen
På båda mina släp går påskjutet "i botten" när jag backar med last, men det märks mest att det "trögar" på boggitrailern (1800 kg bruttovikt med båten på). Helt Ok enligt Bilprovningen, får se vad dom säger denna gång. Ska besiktigas nästa månad.
Användarvisningsbild
av frasse4
Amarace skrev:
Lövet skrev:
En anledning att inte ha ett obromsat är ju att man kan dra det med en bil som har mindre tjänstevikt än dubbla totalvikten på släpet, samt att en del bilar tyvärr har en begränsning på hur tungt den får dra obromsat (500kg t.ex). Och oavsett så skjuter 750kg obromsat på rätt så mycket i en situation där du måste "panikbromsa".
Det är ju en bra synpunkt som många missar, min bil väger under 1500 kg i tjänstevikt, vilket gör att jag får framföra många obromsade släp i max 40 km/h så fort jag lastar dem. Är släpet tomt får jag däremot köra i 80 eftersom det då är släpets tjänstevikt och inte totalvikt som räknas.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ett bromsat släp ger helt klart större möjligheter när det gäller lastning. Kan inte riktigt se någon bra anledning till att köpa ett obromsat släp som enda släp, för rätt som det är så kanske man behöver lasta mer än vad man trodde innan, och då är det ju surt att stå där med ett relativt dyrt släp som inte går att använda till det man behöver det till då.

Ska man köpa något är det väl likabra att köpa nått man kan nyttja fullt ut. Eller är det bara jag som resonerar så?
Användarvisningsbild
av lennarte
Lucif3r skrev:Ska man köpa något är det väl likabra att köpa nått man kan nyttja fullt ut. Eller är det bara jag som resonerar så?
Joo jag håller med om det, men det kan "slå" åt andra hållet också. Har man ett bra släp och byter bil kan man helt plötsligt stå med ett släp man lnte får använda alls.
Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]