Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av MickeM
#1396607
Ang mitt ventillock, tidigare i tråden:

Naturligtvis modifierar man INTE orginallocket, utan ett annat lock!

Annars blir locket tätt, och det är farligt. Då kan vätskan hindras att gå ut i systemet pga vakuum.

Jag har inte gjort något märkvärdigt, och ställer inte ner trycket på kompressorn heller.
Jag blåser i ca 1-1.5 bar efter manometern på luftmunstycket. Jag får efterfylla luft naturligtvis, för det är inte helt tätt. Pyser lite, men man hinner oftast lufta ett hjul i alla fall.
Beror lite på hur illa det är.
Man måste ju ändå ha stenkoll på vätskenivån.

2.5 bar från ett fullpumpat hjul ska man nog inte sätta i koppen, men man kan ju släppa ur tryck ur reserv eller vinter/sommarhjul och ha som trycktank bredvid. Som man sen pumpar på macken, om man inte har kompressor.
Måste ju inte vara ett monterat hjul.
Men en kompressor är användbar till väldigt mycket. Men kanske ingen man har om man bor i lägenhet....

Det slog mig nu att om man klipper ventilen och en bit omkringliggande slang ur en cykelslang och limmar, så kan man ju luftfylla med cykelpump. (Aldrig provat!)

Väldigt många fordon har ssmma lockfattning.
Mitt är nog från en Volvo 240 eller kanske VW Golf 1.. Minns inte riktigt.
Passar på min Opel Commodore A också.
Varför byta? XC60

Det spelar nog ingen roll vad andra tycker, du har[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]