- lör 15 aug 2020, 09:46
#1396607
Ang mitt ventillock, tidigare i tråden:
Naturligtvis modifierar man INTE orginallocket, utan ett annat lock!
Annars blir locket tätt, och det är farligt. Då kan vätskan hindras att gå ut i systemet pga vakuum.
Jag har inte gjort något märkvärdigt, och ställer inte ner trycket på kompressorn heller.
Jag blåser i ca 1-1.5 bar efter manometern på luftmunstycket. Jag får efterfylla luft naturligtvis, för det är inte helt tätt. Pyser lite, men man hinner oftast lufta ett hjul i alla fall.
Beror lite på hur illa det är.
Man måste ju ändå ha stenkoll på vätskenivån.
2.5 bar från ett fullpumpat hjul ska man nog inte sätta i koppen, men man kan ju släppa ur tryck ur reserv eller vinter/sommarhjul och ha som trycktank bredvid. Som man sen pumpar på macken, om man inte har kompressor.
Måste ju inte vara ett monterat hjul.
Men en kompressor är användbar till väldigt mycket. Men kanske ingen man har om man bor i lägenhet....
Det slog mig nu att om man klipper ventilen och en bit omkringliggande slang ur en cykelslang och limmar, så kan man ju luftfylla med cykelpump. (Aldrig provat!)
Väldigt många fordon har ssmma lockfattning.
Mitt är nog från en Volvo 240 eller kanske VW Golf 1.. Minns inte riktigt.
Passar på min Opel Commodore A också.
Naturligtvis modifierar man INTE orginallocket, utan ett annat lock!
Annars blir locket tätt, och det är farligt. Då kan vätskan hindras att gå ut i systemet pga vakuum.
Jag har inte gjort något märkvärdigt, och ställer inte ner trycket på kompressorn heller.
Jag blåser i ca 1-1.5 bar efter manometern på luftmunstycket. Jag får efterfylla luft naturligtvis, för det är inte helt tätt. Pyser lite, men man hinner oftast lufta ett hjul i alla fall.
Beror lite på hur illa det är.
Man måste ju ändå ha stenkoll på vätskenivån.
2.5 bar från ett fullpumpat hjul ska man nog inte sätta i koppen, men man kan ju släppa ur tryck ur reserv eller vinter/sommarhjul och ha som trycktank bredvid. Som man sen pumpar på macken, om man inte har kompressor.
Måste ju inte vara ett monterat hjul.
Men en kompressor är användbar till väldigt mycket. Men kanske ingen man har om man bor i lägenhet....
Det slog mig nu att om man klipper ventilen och en bit omkringliggande slang ur en cykelslang och limmar, så kan man ju luftfylla med cykelpump. (Aldrig provat!)
Väldigt många fordon har ssmma lockfattning.
Mitt är nog från en Volvo 240 eller kanske VW Golf 1.. Minns inte riktigt.
Passar på min Opel Commodore A också.
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.