Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

"Long life-serviceintervall kräver att motorvärmare alltid används vid starter i temperaturer under +5 grader C. Därför är längre tal än 10 onödigt (läs mer om multigrade och pumpbarhet här). Dessutom ska kortare, stadskörningar sällan företas. Uteslutande ska en ”long life-bil” lunka och gå på jämn gas på långkörning enligt hastighetsbegränsningen. Forcerad och inspirerad körning är inte tillåtet och inte heller körning med släpvagn. Om något av detta görs, så bör vanlig motorolja av bästa kvalitet användas och bytesintervallet sänks till 1500 mil."

Det är det stycket jag läst om LL olja och som avskräcker mig rätt rejält. jag har tex inte motorvärmare. Jag kör korta sträckor med olika hastigheter. 1-2 mil ibland kortare ibland längre. LL olja borde vara helt åt helvete för mig med andra ord?
volvo740sugmotor skrev:"Long life-serviceintervall kräver att motorvärmare alltid används vid starter i temperaturer under +5 grader C. Därför är längre tal än 10 onödigt (läs mer om multigrade och pumpbarhet här). Dessutom ska kortare, stadskörningar sällan företas. Uteslutande ska en ”long life-bil” lunka och gå på jämn gas på långkörning enligt hastighetsbegränsningen. Forcerad och inspirerad körning är inte tillåtet och inte heller körning med släpvagn. Om något av detta görs, så bör vanlig motorolja av bästa kvalitet användas och bytesintervallet sänks till 1500 mil."

Det är det stycket jag läst om LL olja och som avskräcker mig rätt rejält. jag har tex inte motorvärmare. Jag kör korta sträckor med olika hastigheter. 1-2 mil ibland kortare ibland längre. LL olja borde vara helt åt helvete för mig med andra ord?
Var i hela friden kommer det i från, det låter helt befängt !

/Thomas
Låter som någon biltillverkare försöker friskriva sig, t.ex. så var väl 1.8t från VAG-koncernen riktigt dåliga. Finns väl en och annan BMW som inte heller klarat longlife-intervaller så bra.

2-3000 mil är överhuvudtaget orimligt långt tycker jag, 1000-1500 är rimligt med tanke på vad som krävs av en olja oavsett vad tillverkaren säger.

Vitaran som fick vara ute i skogen och leka en gång i tiden hade jag ännu tätare byten på, det kunde bli 300-500 mil beronde på hur hårt den gått.

Varför longlife uppstod begriper jag inte annat än att det skulle vara ett försäljningsargument.
Funk skrev: sön 09 feb 2020, 12:43
volvo740sugmotor skrev:"Long life-serviceintervall kräver att motorvärmare alltid används vid starter i temperaturer under +5 grader C. Därför är längre tal än 10 onödigt (läs mer om multigrade och pumpbarhet här). Dessutom ska kortare, stadskörningar sällan företas. Uteslutande ska en ”long life-bil” lunka och gå på jämn gas på långkörning enligt hastighetsbegränsningen. Forcerad och inspirerad körning är inte tillåtet och inte heller körning med släpvagn. Om något av detta görs, så bör vanlig motorolja av bästa kvalitet användas och bytesintervallet sänks till 1500 mil."

/Thomas
någon som länkade det tidigare i tråden.
Jallemet skrev: sön 09 feb 2020, 16:14 Låter som någon biltillverkare försöker friskriva sig, t.ex. så var väl 1.8t från VAG-koncernen riktigt dåliga. Finns väl en och annan BMW som inte heller klarat longlife-intervaller så bra.

2-3000 mil är överhuvudtaget orimligt långt tycker jag, 1000-1500 är rimligt med tanke på vad som krävs av en olja oavsett vad tillverkaren säger.

Vitaran som fick vara ute i skogen och leka en gång i tiden hade jag ännu tätare byten på, det kunde bli 300-500 mil beronde på hur hårt den gått.

Varför longlife uppstod begriper jag inte annat än att det skulle vara ett försäljningsargument.
Vad är skillnaden mellan long life olja och vanlig olja? kan jag köpa longlife och byta som vanligt(1år ca 1000mil) utan att motorn tar skada?
Funk skrev: sön 09 feb 2020, 12:43

/Thomas
Det kommer från denna bloggen: https://absolutman.wordpress.com/2014/1 ... life-olja/
Bloggaren har även en flik om filosofi om det kan vara av intresse.
Senast redigerad av 1 Cotag, redigerad totalt 0 gånger.
volvo740sugmotor skrev: sön 09 feb 2020, 16:33 Vad är skillnaden mellan long life olja och vanlig olja? kan jag köpa longlife och byta som vanligt(1år ca 1000mil) utan att motorn tar skada?
Skillnaden är förmodligen att "longlife" har additiv som gör att viskositeten håller sig stabil under längre tid. Jag kan inte tänka mig att den skulle vara sämre än en "vanlig" syntetolja vid kortare bytesintervall, det handlar väl mer om att kasta pengar i sjön :P
Problemet vid extremlånga oljebytesintervaller (>3000 mil) verkar vara att en del motorer samlar på sig "sludge" som kan leda till haveri när oljekanaler pluggas igen. Medan andra motorer (/individer) inte alls har samma problem.. Kan ju bero på skillnader i hur bilarna används förstås ;-) Eller så beror det på hur mycket sot kolvringarna släpper förbi.
Jag fortsätter med 2000 mil som är officiella intervallet på min V70 -00. Har sett lätta tendenser till "sludge", framför allt då den gick på delsyntet i början. Sen går det inte att få ur all spillolja ur de här "#£!@! Volvo-motorerna, man får mixtra med att försöka skölja ur sista smutsen! Då går det att få dem rena.
Skulle vara kul att veta exakta skillnaden om det ens finns någon? kan vara så att motorer havererar för att folk häller i LL olja och ser att det ska hålla 3000 mil och kör sedan på det utan att tänka på att det kanske inte gäller de eller deras körstil.
undrade mest varför biltema som jag köper olja av enbart ha LL olja i deras låg viskositets sortiment. ända upp till 5w-40 som har både LL och vanlig olja.
Ska kika runt lite på de utländska sidorna jag fått tips om och testa någon olja därifrån. möter det spec så är det bara köra på antar jag.
ni som köper från utländska sidor vad kör dom med för transport sätt? ups, posten, dhl eller annat? hade problem med ups för att dom inte kunde lämna paketet vid mitt hus utan min fullmakt men helst skulle jag vara där men tror det bara gällde varor över 2000kr.
När jag beställde från Levoil sist var det postnord som levererade, tog någon dag extra mot tidigare när DHL hade hela vägen hem, räkna med en vecka.

Mailade Levoil om det och dom skrev att dom köpte frakten av DHL, så det är i Sverige det blir trolleri. (Postnord har även levererat från autodoc på sistone och det har tagit tre dagar extra så nu ta jag delar från trodo.se om det finns i lager.).

Levoil tar cirka €20 i frakt upp till 25L.
Jallemet skrev:När jag beställde från Levoil sist var det postnord som levererade, tog någon dag extra mot tidigare när DHL hade hela vägen hem, räkna med en vecka.

Mailade Levoil om det och dom skrev att dom köpte frakten av DHL, så det är i Sverige det blir trolleri. (Postnord har även levererat från autodoc på sistone och det har tagit tre dagar extra så nu ta jag delar från trodo.se om det finns i lager.).

Levoil tar cirka €20 i frakt upp till 25L.
Tiden gör inget då jag endå inte tänkt krypa under någon bil i det här regnovädret(bor i sthlm och föredrar snö även vid meckande). Fördel med posten och shenker är utlämningställen så man slipper tjattra med chaufförer som står hemma med saker kl 11.00 och undrar varför man inte är hemma och kräver fullmakt annars åker sakerna tillbaka till deras lager typ 10 mil bort, ja det har hänt.
Är det någon speciell olja du skulle rekommendera till en liten IQ. boken säger 0w-20 men det känns som ett osäkert kort på sommaren så jag kommer nog köra w5-30(mer allround + att motorn inte är ny). de flesta bilar har tabeller och det finns massor av viskositets klasser som fungerar med vid olika tillfällen(temperaturer, belastnings nivåer mm).
Jag kör 5w-40 på min 107 med snarlik motor och det har fungerat väldigt bra hittils(4år).
skillnaden är att min bil var billig och rasar den så är det inte hela världen och den bryr jag mig inte så mycket om. damen däremot är kär mer i sin bil än mig så jag vill att den ska hålla ett tag, därför jag är rätt noggrann den här gången. min bil kostade 15 tusen och hennes 60 tusen så vi har ju det också.
Varierande laddtryck Volvo 940

Axeln som går ner i avgashuset är det j[…]

Olika typer av växellådor

Till brorsans S60 T5 köpte jag ett kit fr&ari[…]

Volvo 440 Överhettar

Hej min 440 med renault motorn går varmt enl[…]

Värme i kupén laddhybrid

Är det så rakt av att elvärmaren e[…]