- tis 12 nov 2019, 12:22
#1347631
Jag är säker på att TS avser att skruva själv. Kanske en polare och instruktionsbok till hjälp.
20.000kr var knappast enbart materialkostnad, även om Mitsubishi har dyra delar.
Fyra ventiler, packningar, några verktyg man ev inte har, topplockskruvar, ev ventilspelsshims, kamrem inkl övrigt borde stanna under 6000kr.
Men jag är dåligt insatt i Citroen's reservdelspriser.
Kul? Nej.
Värt det? Det vet bara trådskaparen.
Men det finns också fler aspekter än dom ekonomiska.
Utmaningen att lära sig nått tex.
Men verkstad på alltihopa blir nog troligen ekonomisk vansinne. Det är riktigt.
Och bilens övriga skick är ju lite okänt.
Den kördes ju bara en dag. Kan finnas andra fel som inte visat sig ännu.
Skillnad om den ägts i åratal.
Samt att många också tycker det är värt 20.000kr i förlust på en "ca-30.000kr-bil" för att inte laga den för 15.000kr.
Bara man byter bil.
Så funkar psykologin.
(Bara ett exempel med helt påhittade siffror ovan)
Och jag menar det inte som rätt eller fel. Bara ett konstaterande hur det är.
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.