Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1334444
Det är inte milen man ska vara orolig för, utan tiden och körsättet. Många kallstarter och korta körsträckor är värre för oljan än 1000 mils körning. Jag byter en eller två gånger om året på våra bilar, min 740 rullar 5 - 600 mil och frugan kör det dubbla, drygt.
#1334451
Väldigt få som gör extra oljebyten på nya bilar skulle jag tro. Ännu färre som gör oljetest för att se om det behövs.
Ni kan läsa och se oljeprov på bobistheoilguy.com
är rätt vanligt med höga metall-halter vid första oljebytet.
av Ok67
#1334506
LazerHawke skrev: ons 28 aug 2019, 00:17
Derank skrev:
LazerHawke skrev:Hej!

Hur många av er gör ett extra oljebyte efter några 100mil inkörning??
Kan inte tänka mig att någon gör det varför vill du göra det?

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
ren nyfikenhet diskuterade med kompisen om hur vanligt det kunde vara med byte efter inkörning pga eventuellt slitagepartiklar
Körs inte motorerna in på fabriken idag? Det har jag hört, men om det stämmer vet jag inte..

Sedan är nog behovet betydligt mindre eftersom produktionstekniken blivit bättre. Delarna passar helt enkelt bättre ihop från början!
#1334730
Visst kan det vara klokt med ett första oljebyte med kortare intervall än de som följer senare. Men ärligt talat så låter oljebyte så tidigt som vid 100 mil som en bortförklaring för att få in bilarna till verkstad för att göra andra fixar pga missar i fabriken.. Nån som jobbar på volvo och kan (/får) bekräfta eller dementera? :-D
Eller är det som förr i tiden när man hade speciella inkörningsoljor (förekommer på flygmotorer än idag)

G-strutt, 30K är väl inget att komma med :-) Svågerns 745 har gått över 100K, tyvärr så har vägmätaren fastnat vid 100 så ingen vet riktigt hur långt den har gått. :-D Min V70 har bara gjort 51, den är ju bara halvvägs! Kör på BT helsyntet 5W40. I början när Volvo fick göra service (2000 mil intervall) fick jag problem med gummibeläggningar på stickan och uppe i påfyllningen, det måste berott på halvsyntetoljan de använde. Det har i alla fall inte byggt på något mer sen jag gick till helsyntet. Sen är jag så korkad att jag sköljer ur motorn (plugg i en stund) med en halvliter lågprisolja, annars står det kvar en skvätt smutsig olja i oljekylaren, som sen kontaminerar den nya oljan. Med skölj-rutinen får man dock problemet att man knappt kan läsa av oljestickan de första 500 milen, oljan är helt osynlig!
#1334746
Erik Å skrev: Sen är jag så korkad att jag sköljer ur motorn (plugg i en stund) med en halvliter lågprisolja, annars står det kvar en skvätt smutsig olja i oljekylaren, som sen kontaminerar den nya oljan. Med skölj-rutinen får man dock problemet att man knappt kan läsa av oljestickan de första 500 milen, oljan är helt osynlig!
Korkat??? Det är väl jättebra. Men jag byter såpass ofta att jag aldrig kan (enkelt) kolla nivån på stickan. Får "känna" på stickan för att se om fingret blir "blött". Har ingen oljekylare, men har "balansboxar" (B234F motorn) där det står kvar "en skvätt" skulle jag tro. Kört i alla år (sista 10 åren) på Biltemas Semisyntetisk 10W-40 men sista bytet har jag "hällt i" Biltemas Classic 20W-50 mineralolja för det "tickar" i motorn vid kallstart. Kan fortfarande inte se på stickan utan får känna (c:a 300 mil). Motorn har gått snart 50000 mil :-o
Det där med inkörning är gammalt och finns inte idag. Det var förr när precisionen i tillverkade delar inte var "på topp". Den första "inkörningsfria" motorn var VW 1200 (luftkyld) på -50-talet. Dock "hängde" första oljebyte med ganska länge, kvaliteten på motoroljan var sämre förr och bytesintevallen var 500 mil (oljefilter var annan gång) långt in på -70-talet. Min första bil (Opel Rekord -59) hade inget oljefilter, men en stoor oljeplugg så man med ett finger "skrapade runt" i närområdet i tåget. Oljebytesintervall liksom rundsmörjnig var på denna bil 250 mil, Volvo hade vid denna tid 500 mil.
Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]