Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jo det gör jag och jag har nämnt det för två service tekniker när bilen varit inne.
De säger att de kollat upp det och att den är aktiverad,vilket jag inte tror då skillnaden är stor hann dock bara köra bilen 5 dagar innan egrn sotade igen.
Polestar försvinner inte. Du kan byta motorstyrenhet, ladda om den och vilken annan styrenheten som helst utan att det påverkar Polestar mjukvaran. När man laddar mjukvara hämtas informationen från Volvos databas där Polestar är inskrivet.
10% i effekthöjning kan vara knappt märkbart. Speciellt om det är över hela registret.

Enklare på de gamla modellerna som var strypta över 3000 rpm så det kändes som man körde in i sirap. Där märktes det ju direkt när man fick bort strypet med Polestar.
VolvoB20 skrev: ons 27 mar 2019, 11:53 10% i effekthöjning kan vara knappt märkbart. Speciellt om det är över hela registret.

Enklare på de gamla modellerna som var strypta över 3000 rpm så det kändes som man körde in i sirap. Där märktes det ju direkt när man fick bort strypet med Polestar.
Jo jag tyckte det var stor skillnad, turbo trycket är kommer direkt och bilen sticker som en raket i jämförelse.
PalleH skrev: tor 28 mar 2019, 08:18
VolvoB20 skrev: ons 27 mar 2019, 11:53 10% i effekthöjning kan vara knappt märkbart. Speciellt om det är över hela registret.

Jo jag tyckte det var stor skillnad, turbo trycket är kommer direkt och bilen sticker som en raket i jämförelse.
Den "raketen" måste vara placebo.

På D5 tex,
Effekt 220 hk -> 230 hk dvs 4.5 %
Vrid 440 Nm -> 470 Nm dvs 6.8 %

Och det är bara inom 1750-2250 rpm man får 4,5 % extra utanför det är ökningen ännu mindre. :-o :-o :-o

4.5%/6,8% i ökning är grymt supersvårt att upptäcka, det ger bara 0.2 sek 0-100. jag tyckte det märktes mest i plånboken när jag optimerade om jag ska vara helt ärlig.

På V70 D4 FWD ger det ju bara 0.1 sek 0-100, knappt så det ens går att mäta upp.

Jag laddade Polestar mest som en kul grej .... De enda modeller jag har verkligen märkt skillnad på är gamal 5 cylindriga D5an med AWD strypt till 163 hk original som D3/2,4 som hoppar upp till 205 Hk med Polestar och kapar 1.5 sek 0-100, där kändes det tydligt.
För att ta reda på om det kan vara placebo eller inte, så vill jag kunna se det svart på vitt om jag har polestar eller inte.
Jag har fått några tips på hur jag kan fastställa detta,men fler tips uppskattas.

Och som sagt så tyckte jag skillnaden och uppförandet på bilen var klart olika,kan det till och med varit en annan mappning i som BSR typ vem vet.. :-)
Jag har alltid frågat vid varje service. "Är ni säkra på att Polestar fortfarande är laddat" och fått svaret, "Jajjmensan, ingen risk det försvinner, bilens config ligger i severn i GBG (det är ju Volvo själva som tagit fram trimmet och certifierat det, Polestar har inte haft något alls med det att göra mer än att man lånat ut sin logga. ) så även om man laddar om rubbet så får man ned Polestar igen i bilen". Ska du får bort det ur bulen måste du ändra i carconfig i GBG.

Att jag har frågat är för att jag har grymt svårt att känna det själv. :-o

Att du skulle fått en BSR mappning utan att verkstaden har talat om det för dig känns rätt otroligt,, Eller är det tidigare ägare som har trimmat bilen.? En sådan optimering känns ju ofta ner som en raket eftersom man skippar säkerhetsbegränsningar och utsläppskrav vilket inte Volvo kan göra. Men om nu verkstaden har laddat BSR mjukvara så försvinner det nu om man uppdaterar bilen eftersom den inte finns lagrad centralt i CarConfig hos Volvo, så det skulle ju kunna vara anledningen till att du upplever bilen som slö nu. BSR ger ju 47 Hk/92Nm mer vilket ger "raketkänsla" 27% mer vrid med BSR märks...
Jag är andra ägaren på bilen så det var redan polestar på bilen när jag köpte den,så jag vet ju inte vad förra ägaren har gjort om han kan ha provat att ladda den med BSR också.
Men att bilen bara skulle vara "dekal" trimmad" :-D har jag tagit reda på,både via polestar och ett intyg som låg i bilen att den inte är.

Kan vi nu hitta ett sätt att fastställa om man har polestar eller orginal,så kan ju även du bekräfta dinna misstankar ;-) och kanske många andra.
OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg

Ok. Sög med felaktig annons, den är bort[…]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]