Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Okej...

Kanske bara vissa mackar som har så då.
Användarvisningsbild
av CarMan
det finns en uppsjö av olika tvättmaskiner & variationerna hur man kan bygga är stor.
Användarvisningsbild
av frilins
Detta var en intressant fråga, så jag vill ställa en följdfråga:
Här tycks vara en tro att man inte repar lacken vid handtvätt men det måste väl vara fel, det enda sättet att undvika repor, så gott det går, måste väl vara att endast spola av bilen med vatten under högtryck, eller?

Så fort man drar runt mekaniskt med en tvättsvamp lär man orsaka ordentligt med repor, eller?

Själv håller jag med om att maskintvätt förmodligen sliter mer men har valt att göra sådan eftersom jag vet att bilen inte tvättas lika ofta annars och ingen underredstvätt görs alls utan maskintvätten.
Jag är nämligen övertygad om att smuts och salt är en värre bilförstörare än maskintvätten men jag kanske har fel...
av matzen10
På sommaren = handtvätt hemma.
På vintern = 70% handtvätt i hall och 30% i borstlös maskin.

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av Snajper
Tvättar alltid bilen i maskin under vinterhalvåret och för hand all annan tid. Maskintvättar gör jag på Statoil- macken på Birger Jarlsgatan/ Roslagstull i Stockholm där de kör med högtryck och de använder dessutom ALLTID färskvatten vilket gör att lacken inte tar någon skada.

Jag har tidigare varit väldigt skeptisk till högtryckstvättar men där blir faktiskt bilen skinande ren, det har jag aldrig sett tidigare på andra bensinstationer.

/Snajper
av pebe
:P ehj. först ordentligt avspolad med högtryck, därefter tvätt för hand med svamp, lite yes diskmedel och mycket vatten. torkar alltid bilen torr efteråt. :!:
Användarvisningsbild
av eccy243
Jag tillhör den bekväma skaran. Jag kör alltid in i Bilbolagets automattvätt med borstar... Och min bil ser så här blank å fin ut efter ett 20-tal automattvättar. Bara under sommaren, varma dagar kostar jag på en handtvätt. Har ALDRIG vaxat bilen i min ägo. Bara tvättat...

Bild
Användarvisningsbild
av Loner
Handtvätt, instämmer med frilins, all typ av mekanisk tvätt åstakommer repor på ett eller annat sätt.

Men den erfarenhet jag har är att handtvätt (av mig...) ger mindre tvättrepor än maskintvätt, dessutom bnlir bilen bra mycket renare när jag tvättar än när nån maskin tvättar!

/L
Användarvisningsbild
av Mr B
Endast handtvätt... Blir mycket renare tycker jag. Och att spola bilen med saltvatten i en tvätt på vintern känns inte så lockande heller.

Det är klart att det kan bli repor när man tvättar för hand, men är man noga så är det ingen större risk. Har däremot fått några fälgar helt fördärvade i en automattvätt, väldigt repiga blev de. Men det är ju ett antal år sen, så tvättarna är säkert bättre nu. (Sen är jag lite snål med kanske, tycker att det är dyrt i automaterna, tvättar gratis hemma...)

Sen beror det ju på vad man har för bil förstås, mina 3 från -87, -92 och -95 spelar det inte så stor roll med nån liten repa på, hade jag haft en ny bil däremot...
Användarvisningsbild
av G-kraft
Man är alltid lika skeptiskt till automat tvätt i bensin hallar osv. Själv har jag aldrig nånsin tvätta mina bilar i tvätthallar, alltid för hand med högtryck spolning och svamp. Under vintern är man inte lika noga förutom att få bort saltet ordentligt från bilen..samt jag tycler det blir renare med handtvätt en automat tvätt...och mycket roligare under en sommar dag....

Om inte all Adbule förbränns i motorn s&[…]

Hej, Som rubriken lyder. Min fråga är […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Om där inte är någon kompression i[…]

Hej, bör jag oroa mig för rosten på[…]