Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Man kan ju vända på det också - varför måste man uppgradera hela tiden? Varför inte inse att bilen är en bil och inte en hemelektronikpryl? Bilens huvudsakliga uppgift är att vara ett transportmedel och inte en underhållsanläggning med knappar och häftiga funktioner att pilla på, ungefär som en mobiltelefon idag. Är det verkligen ett jätteproblem att man inte kan läsa sin telefons information i bilens display? Jag kan inte läsa min telefons information från min dator, TV eller kaffebryggare heller. Vill jag titta på mobilen så tar jag upp den ur fickan och tittar på den. Det är busenkelt. Varför vill man ha all information tillgänglig hela tiden? En del personer verkar tro att de dör eller glöms bort om de inte får pilla på sin telefon en gång var tionde minut.

Många skall hålla på och byta saker precis hela tiden. Visst är det trist att den inbyggda GPS:en är svindyr att uppdatera. Men hoppa över det då om du inte tycker att det är värt pengarna och köp en Garmin för några hundralappar och släng den och köp en ny när det kommit en ny modell av den. Och vadå grovpixliga displayer? Upphör helt plötsligt ens förmåga att tyda instrumenten bara för att det kommit en snyggare modell på en nyare bil? Hur många bytte sina analoga instrument bara för att senaste årsmodellen av samma bil hade fräsigare instrument?

Jag är övertygad om att det inom en snar framtid kommer att finnas en stor marknad för uppgraderad och ersättande elektronik till bilar som är moderna just nu. Bilbranschen må vara konservativ och bilägarna ännu mer konservativa men mest konservativa är nog de som äger en bil och gärna mekar med den själv. De vägrar inse att de måste skaffa ny kompetens inom nya områden för att hålla en bil vid liv. Det räcker inte längre att bara kunna svinga en skiftnyckel och en svets.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
llesrof skrev:Hur många bytte sina analoga instrument bara för att senaste årsmodellen av samma bil hade fräsigare instrument?

Me! :D
Eller ja, jag ersatte ju inte, men kompliterade orginal instrument med digital(+ en hög annan matnyttig info bilen saknar orginal)
av Droopy
andersuw skrev:
Droopy skrev:Du har ju carplay i dag i bla Passat, men det kommer ju aldrig att bli ett öppet system där du kan använda vilka appar du vill fritt, det säger sig självt:

"Via USB speglas iPhone-skärmen upp på bilens infotainmentsystem, där de av Apple godkända apparna visas, exempelvis: ”Telefon”, ”Kartor”, ”Musik” och ”Meddelanden”. Detta ger användaren ett intuitivt och säkert sätt att ringa...."

Men det är ljusår bättre en Sensus Connect som innehåller ett gäng helt oanvändbara appar och systemet är seeeeegt.
Visst är Sensus Connect lite "segt" (långsamt) vad Internetsidan beträffar (inte i övrigt) men apparna är alls inte oanvändbara. Och att spegla ett pekskärmsbaserat gränssnitt i en bil som inte har skärmen placerad på bekvämt pekavstånd är det ju ingen större poäng med.

Nu var det ju Passat jag syftade på, där sitter skärmen hyggligt till, i XC90 sitter den för långt ifrån, skit samma nu orkar jag inet dra en diskussion om hurvida skärmarna sitter på bekvämt avstånd el inte, Carplay faller säkert några i smaken men merparten har nog sin bil för att köra runt i inte pilla på någon jäkla display, det räcker nog med allt pillande folk gör på sina mobiler idag.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
llesrof skrev:Man kan ju vända på det också - varför måste man uppgradera hela tiden? Varför inte inse att bilen är en bil och inte en hemelektronikpryl? Bilens huvudsakliga uppgift är att vara ett transportmedel och inte en underhållsanläggning
Därför att bilen och underhållningselektroniken har helt olika livscyckler. Och att hårdintegrera ihop dem är dömt att misslyckas.

Min Supra MkIV är fortfarande ok då den toppar 300 och gör 0-100 undr 5 sekunder. Prestanda som håller rätt ok till vardags.

Men kolla på elektroniken, 1G -> 2G->3G->4G .... Casette->Cd->Mp3->minnerkort->streaming Man har hunnit med minst 4 generationer på samma tid.

CompaktKasetter och NMT känns inte fräsht idag, men Supran är helt ok prestandamässigt ännu.

Dagens bilar kommer bli mossiga grymt snabbt då man får lida bilens livsländ ut då att är hårdintegrerat.
av andersuw
Droopy skrev:Nu var det ju Passat jag syftade på, där sitter skärmen hyggligt till, i XC90 sitter den för långt ifrån,
I nya XC90 (och nya S/V90) sitter förstås skärmen bra till för att pilla på eftersom systemet är utformat för just det. Den sitter däremot inte optimalt till för att titta på med perifert seende på vägen i behåll och inte heller optimalt skyddad för reflexer (och samma sak gäller Passat). Intressant nog har Mercedes valt en annan väg i nya E-klasse. Skärmen sitter högt placerad, bredvid ordinarie kombinationsinstrument, och styrs via tryckplatta i höger knappsats på ratten. Det ser också ut att finnas en och annan helt vanlig knapp kvar i mittkonsolen med vars hjälp man snabbt och enkelt kan styra en del elementära funktioner. Med reservation för att jag inte provat systemen i praktiken tycker jag det verkar vara en bättre lösning än den Volvo valt för den senaste modellgenerationen.
Droopy skrev:skit samma nu orkar jag inet dra en diskussion om hurvida skärmarna sitter på bekvämt avstånd el inte, Carplay faller säkert några i smaken men merparten har nog sin bil för att köra runt i inte pilla på någon jäkla display, det räcker nog med allt pillande folk gör på sina mobiler idag.
Varför då dessa ständiga klagomål på Sensus Connect? Skärmen är väl placerad och systemet funkar skapligt (sånär som på att det är lite "segt") för ungefär så mycket Internet som man gör med medan man kör. Det manövreras rätt bekvämt via scrollhjulet på ratten. Och kör man inte kan man ju lika gärna pilla på mobilen istället för på bilen.
av llesrof
VolvoB20 skrev:
llesrof skrev:Man kan ju vända på det också - varför måste man uppgradera hela tiden? Varför inte inse att bilen är en bil och inte en hemelektronikpryl? Bilens huvudsakliga uppgift är att vara ett transportmedel och inte en underhållsanläggning
Därför att bilen och underhållningselektroniken har helt olika livscyckler. Och att hårdintegrera ihop dem är dömt att misslyckas.

Min Supra MkIV är fortfarande ok då den toppar 300 och gör 0-100 undr 5 sekunder. Prestanda som håller rätt ok till vardags.

Men kolla på elektroniken, 1G -> 2G->3G->4G .... Casette->Cd->Mp3->minnerkort->streaming Man har hunnit med minst 4 generationer på samma tid.

CompaktKasetter och NMT känns inte fräsht idag, men Supran är helt ok prestandamässigt ännu.

Dagens bilar kommer bli mossiga grymt snabbt då man får lida bilens livsländ ut då att är hårdintegrerat.
Men det är just det jag menar! Man skall inte jämföra en bil med underhållningselektronik. De har olika syften och liknar på intet sätt varandra. Många gör den kopplingen eftersom man ofta kan koppla sina dagsaktuella elektroniska leksaker till bilen. Att sedan biltillverkarna i sina mer eller mindre kreativa reklamfilmer vill ge intryck av att man köper npgot hypermodernt med senaste tekniken visar bara hur cyniska de är och hur gärna de vill sälja sina bilar. Det finns all anledning för eftertanke. Köper du en bil idag som kan spela upp musik via blåtand så kommer den att fortsätta kunna göra det även om 15 år. Att blåtandsprotokollet uppdateras till att kunna strömma både film och hologram om 15 år ändrar inte på detta. Är det så självklart att bilen måste hänga med bara för att ens elektroniska leksaker har en extremt kort livscykel?

Om detta nu är en avgörande faktor så måste det finnas incitament från biltillverkarnas sida att skapa öppna system som enkelt går att uppgradera både mjukvaru- och hårdvarumässigt. Men varför skulle biltillverkarna göra det? Jag är en fattig fan som köper mina bilar begagnade och mig skiter de i. Och kunden som köper en ny bil får ju senaste tekniken och skiter ju fullständigt i om den är utdaterad efter tre år när det byts bil igen. Jag tror att det är få personer som köper ny bil och behåller den i 15 år.
Användarvisningsbild
av Variosboy
VolvoB20 skrev:
TommyP86 skrev:Jag tror marknaden för tredjepartsmjukvara och hårdvara kommer bli enorm. Just nu famlas det lite i mörkret, men rätt som det är kommer det igång.
Systemen är inte öppna för 3pp mjukvara, Efter 8 år går nu V70/XC70 i graven och ännu finns inte ens en vettig lågnivåadapter till Volvo-MOST nätet för audiosignalen. Det är ett typexempel på hur bilindustrin effektivt lyckats låsa ut alla 3PPer

Eller varför kan man inte ladda mjukvara för DRL tex.
Vilka "ovettiga" tänker du på och vad är det för fel på de vettiga som faktiskt redan finns??
Användarvisningsbild
av VolvoB20
llesrof skrev: Köper du en bil idag som kan spela upp musik via blåtand så kommer den att fortsätta kunna göra det även om 15 år.
Du tar ju upp det enda som är bra överhuvudtaget , dvs Blåtand som är en öppen standard. För audio - in.

Försöker du få ut ljudet så har man ju valt motsatsen, Volvo-Fiber-M.O.S.T protokoll. En egen dialekt där det är i princip omöjligt att hitta en adapter.
Variosboy skrev:Vilka "ovettiga" tänker du på och vad är det för fel på de vettiga som faktiskt redan finns??
Var finns en vettigt Volvo_MOST_Fiber -> Analog_Phono adapter om man tex vill byta slutsteg . Har bara hitta skumma svindyra eller ryska hackerprodukter med tveksam kompabilitet.

Denna tex men den går ju på 7000 Kr för att få ut lågnivå ur stereon. Svettigt värre.....

Bild
Användarvisningsbild
av Variosboy
Om du vill hänga på ett slutsteg kan du ju köpa en hög->lågnivåadapter för ett par hundra eller ett steg med högnivåingång direkt så är ju problemet löst..

Visst kostar den där 7000 kronor, men att bara använda den för att få ut en lågnivå är ju inte vad den är tänkt till.. Det är ju som att köpa en F1 bil för att åka till Ica.. Fel pryl för uppgiften helt enkelt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Variosboy skrev:Om du vill hänga på ett slutsteg kan du ju köpa en hög->lågnivåadapter för ett par hundra eller ett steg med högnivåingång direkt så är ju problemet löst..

Visst kostar den där 7000 kronor, men att bara använda den för att få ut en lågnivå är ju inte vad den är tänkt till.. Det är ju som att köpa en F1 bil för att åka till Ica.. Fel pryl för uppgiften helt enkelt.
Hög->Låg omvandlare gör ju att man får dubbel distorsion från två förstärkare i serie. det sämsta av två värdar.

Dessutom är ju originalförstärkaren en switchad class-D förstärkare, inte något man vill plocka ut lågnivå efter precis.

Jag är bara ute efter en enkel adapter som kan plocka ut lågnivå från MOST-kabeln.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

En helt annan sak som slog mig när jag gic[…]

Larm går v70 -07

Hej,har en v70 2,5T -07 som larmet börjat g&a[…]

Substral Mniazek funkar bra på gräsmatt[…]

Det är ju lätt att testa om inte annat, […]