Sista jag var in med ena V70:n så tog det just 10 minuter. Hann knappt ens få i mig kaffet.
Hade en av de första tiderna på morgonen och skulle vidare mot arbetet sen så klockan höll jag koll på.
In, betala... Kolla lysen, en snabb koll under huven, knappa lite på datorn.
Rulla vidare till bromsprovaren, sen direkt till lyften. Upp på den, rycka i lederna och en snabb koll under samtidigt som en kodläsare låg och och blinkade i kupén.
Ner igen, rulla ut och köra ett varv runt stationen för att prova tutan eller vad de nu gör därute.
In med nycklarna till mig, printa ut protokollet om godkänd besiktning, klart!
Som sagt den timpengen... Och någon nämnde sotaren. Där kan jag bara hålla med! Brandskyddskontrollen här tog nog inte ens 10 minuter den.
Fast å andra sidan så fick han åka bil hit, och hur många kontroller blir det på en dag? Vi har bara braskamin så det är vart 6:e år tror jag. Sotning är kanske vartannat år.
Andelen som eldar med ved eller pellets och därmed får tätare besök borde minska stadigt i takt med att fler och fler väljer att borra istället.
Antalet bilar ökar å andra sidan bara, samtidigt som besiktningen blir enklare när styrenheterna redan har koll på hur avgasrening och annat mår.
Minns förr när de fick koppla loss slangar och ansluta mätinstrument för att kolla funktionen på EGR-ventilen bl.a.. Och på äldre bilar så tar bara avgasmätningen en stund, utöver att det ska knackas överallt i på jakten efter rost såklart.
Nästan läge för påtår med andra ord när man rullar in med någon av 240'sarna. 8)