Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
llesrof skrev:He he he... det är ju en lysande affärsidé att tvinga på kunden ett dyrt abonnemang för att kunna använda vissa saker på bilen de köpt. :lol:
Så kan man tycka kanske... men hårdvara och tjänst är väl ganska ofta beroende av varandra.

Samtidigt kvarstår själva nödfunktionen även utan att man betalar för förlängt abbonemang. Och inte att förglömma, man har timern till värmaren kvar.
Priset för timer/klocka skall man ju I så fall "räkna av" när man jämför vad VOC kostar, för den förstnämnda är ju inte gratis den heller.

/Thomas
av TheDog
Tyvärr har det fortfarande inte inkommit några i mina öron tunga argument för att förlänga abonnemanget.

SRS-systemet
Vad jag förstår så fortsätter kopplingen till SOS att fungera även utan abonnemang. Det var också en anledning att jag skaffade VOC och tyckte att det var värt det vid nybilsköpet.

Tilläggstjänsterna
Jag gillar också att hålla koll på siffror mm, men har inte börjat göra det via VOC då mätfelet på bränsleförbrukningen är minst 5%.
När det gäller att låsa upp bilen så kan jag ju inget mer göra om jag inte förvarar en reservnyckel i bilen, dock har jag låst den någon gång vid service (då de lagt nyckeln i bilen) för kvällsavhämtning.
Att inte fjärrstart av värmare via nyckel finns kvar tycker jag både är ynkligt och pinsamt för jag uppfattar det som ett försök att tvinga in mig i VOC abonnemang. Bara att jag känner så är inget som kommer att ge mig och Volvo en lång och trogen framtid. Bilen är bra och trevlig, men delvis pga. gisslankänslan blir nog nästa bil en tysk konkurrent.

Vad skulle jag tycka att det var värt då?
Först och främst borde Volvo kunna informera om priset redan vid inköpstillfället! Sedan måste dieselvärmaren gå att fjärrstarta via nyckel även utan abonnemang samt att batteriladdare för underhållsladdning skall ingå då batteriet inte räcker (för mig skapar det bara irritation).
Om man sedan trycker på funktioner som stöldövervakning mm och kunde komplettera det med lägre premie och självriskeliminering på sin egen försäkring så skulle jag nog kunna betala 50 kr/mån.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har bara haft VOC i tre veckor på en av mina bilar, så kanske är det nyhetens behag, men jag tycker det är fantastiskt smidigt och bra. Nu är det ju gratis i tre år, men jag ser det som självklart att förlänga det sedan. vad är 100 spänn i månaden extra bland bilkostnaderna, ingenting, mindre än en fågelskit.

En gång har det varit nere under dessa tre veckor, vilket ju är ganska kass, men det tror och hoppas jag volvo får ordning på, för så kan man ju inte hålla på i längden.

Jag hade tänkt välja till både fjärrstart av värmaren via fjärren, och elektrisk värmare, men ännu har jag inte funnit någon anledning att ångra mig ännu (båda är ju eftermonteringsbara som tur är).

Att välja VOC på en nybil känns självklart, bara för själva SOS tjänsten.
Användarvisningsbild
av Perra83
Sambon varken börjar eller slutar jobbet samma tid varje dag. Då är VOC perfekt för att alltid kunna sätta sig i en varm bil eller kall på sommaren.

Provade idag att skicka en destination till bilens navigering som sedan visade sig fungera perfekt.

Jag uppskatrar att bilen meddelar när den är olåst. Ibland går ja in och tittar hur mycket bränsle som är kvar i tanken.

Fick VOC utan kostnad :-)-)
av mikebike
TheDog skrev:- bilen har gått i "vilo"-läge när jag vill direktstarta dieselvärmaren
- ofta stoppar värmaren pga "låg batterinivå"
...
Aldrig haft problem med "viloläge".
Aldrig fått besked om att värmaren inte startat p.g.a. "Låg batterinivå", däremot p.g.a. låg bränslenivå.
Då får jag ändå återkommande meddelanden om "låga batterinivå" när jag sitter i bilen med avstängd tändning.
av llesrof
Finns det någon vanlig fjärrkontroll till värmaren på en modern Volvo eller är man för evighet hänvisad till att Volvos abonnemang fungerar om man händelsevis vill fjärrstarta värmaren?
Användarvisningsbild
av MartinS
Man kan köpa mjukvara för 2-3kkr så man kan starta värmaren med vanliga fjärren.
av andersuw
TheDog skrev:Jag gillar också att hålla koll på siffror mm, men har inte börjat göra det via VOC då mätfelet på bränsleförbrukningen är minst 5%.
När man väl kalibrerat färddatorns/VoCs uppgifter mot verkligheten är det ju inget problem att ta hänsyn till denna felmarginal. Jag gillar också att ha viss koll på förbrukningen men har så snart jag fick tillgång till färddator haft det via den, självfallet efter att först ha mätt upp felvisningen.
TheDog skrev:Att inte fjärrstart av värmare via nyckel finns kvar tycker jag både är ynkligt och pinsamt för jag uppfattar det som ett försök att tvinga in mig i VOC abonnemang..
Vilken bil pratar du närmare bestämt om? Kikade just på tillbehören till V70 Classic. Där finns fortfarande fjärrstart av värmare via nyckel som tillbehör.
TheDog skrev:Först och främst borde Volvo kunna informera om priset redan vid inköpstillfället!
Ja det är rimligt, särskilt som Volvo har monopol på att erbjuda de tjänster VoC-utrustningen i bilen kan erbjuda.
av andersuw
MartinS skrev:Man kan köpa mjukvara för 2-3kkr så man kan starta värmaren med vanliga fjärren.
Jepp. Man kan också installera fjärrstart via en särskild dosa som ger längre räckvidd. Såvitt jag vet går det också att få fjärrstart via GSM även om detta inte är något Volvo själv erbjuder.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS