Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Kapar tråden lite... Jag har tänkt byta bl.a olja i haldex samt kolla oljenivån/byta/fylla i slutväxeln. Istället för att palla upp bilen är jag lite sugen på att köpa fyra bilramper. Biltema säljer en version i plast för 429 kr/ramp och en i stål för 199 kr/st.

Men öh, vågar man lita på plastramper, mer specifikt plast från biltema? Plastversionerna ska tydligen klara 500 kg/par mer belastning och väger förstås mindre men tar bara 24cm breda däck (har 245 på sommaren men kanske fungerar ändå?).
Om det är ramperna man kör upp bilen på?
Vi har dem i stål på landet och de fungerar mycket bra. En nackdel är att lutningen är rätt brant vilket gör att många bilar inte går att köra upp på dem utan att bygga upp med plank eller liknande innan.
Tror inte du kan få upp hela bilen på dem (om det är de jag tänker på) då du inte kan få in dem under sparklådorna vilket behövs om du ska upp med bakhjulen samtidigt som du kör upp i fram.
Tyvärr hade de inte domkraften i lager men jag köpte iallafall pallbockarna som DayDreamer tippsade om, de blev 100 kr dyrare än de större varianten. Det ända problemet jag kan se med dem är om marken inte är helt jämn, då tror jag 3 ben står stadigare.

Jag har alltid använt 1.5 tons hos mina föräldrar och det har fungerat bra men visst har det låtit som om de glidet lite på asfalten när jag sänkt ner bilen på dem.
Du kan inte köra upp på fyra ramper. Bara två. Ramper brukar i de flesta fall vara skit då de har så brant lutning att de vill kana iväg i stället för att stå still när man skall upp. Har du två fungerande ramper så ställ den andra axeln på pallbockar.

Lycka till!
Då passar jag på att fråga om råd också. Det är som så att jag har en förstörd rygg som ställer till det för mig. Är det någon som har koll på vad som finns som inte är för tunga att hantera. Jag har inget garage så jag har mina grejer i källaren och får bära upp det därifrån. Det är ju inte alltid det finns någon tillgänglig när jag behöver använda domkraft och kan bära upp den till mig. Kostar den sen inte multum så är det en klar fördel.
Kuisma skrev:Då passar jag på att fråga om råd också. Det är som så att jag har en förstörd rygg som ställer till det för mig. Är det någon som har koll på vad som finns som inte är för tunga att hantera. Jag har inget garage så jag har mina grejer i källaren och får bära upp det därifrån. Det är ju inte alltid det finns någon tillgänglig när jag behöver använda domkraft och kan bära upp den till mig. Kostar den sen inte multum så är det en klar fördel.

Hm.. I ditt fall behöver du nog titta på modell rejälare aluminium domkraft(har tyvärr inga exempel i skallen, vikt-mässigt brukar dom ligga på ca 20-25kg typ). Du kan ju gärna inte kånka upp en 120cm 55kg klump :P
Sen beror det ju på underlaget där bilen står också, är det asfalt eller grus t ex? Om det är grus/mjukt måste du ta med det i beräkningen också, då vill man ha en så bred domkraft som möjligt för att minimera risken att domkraften tippar. Även en bredare planka/hård skiva bör övervägas att användas som underlag också.

Tyvärr kostar dom ju därefter också om man ska ha något man verkligen kan lita på. Sen beror det ju iofs på VAD den ska användas till också, är det bara för däckbyte 2ggr/år så kan du klara dig undan med en modell billigare, men är det något som ska användas flitigt och/eller lyfta högt så är det väl prisklass 3000+ som gäller.
Lucif3r skrev:Jag skulle ju isf hellre titta på denna: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000036649/

Lägsta höjd är iofs 2cm högre(men 3cm högre högsta höjd!) än den volvob20 länkade, men den har ju dubbla kolvar så den BÖR vara betydligt mindre tunghissad.
Dubbla kolvar borde ju göra att man kan pumpa dubbla mängden olja i varjepumptag. Men då går det ju också åt dubbla kraften.

Om nu inte de dubbla kalvarna är hälften så stora som singelkolven, men då blir det ju ingen skillnad alls, mer än att man har två kolvar som kan bli otäta.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS