Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av pasi84
White skrev:Nu kör jag lite trimmat i dagsläget, och förbrukningen vid lugn körning har faktiskt minskat med trimmet. Original drog den 1,3l/mil
korta turer/stadskörning och 1,1l/mil blandat. Nu ligger den på 1,1l/mil korta turer och 1,0l7mil blandat.
Då går den billigare än min mb..
av NilsO
Om man inte måste ha kombi så kanske första generationens S80 kan vara något.

De är inte särskilt eftertraktade om man bortser från vissa motoralternativ, och många verkar ha ägts av pedantiska pensionärer, så det borde gå bra att hitta ett fint exemplar ganska billigt.

940 är väl mer lättmekad på vissa sätt, men i praktiken spelar det kanske inte så stor roll. Vanliga reparationer och reservdelar typ bromsar, service och kamremsbyte är varken enklare eller billigare på 940 än på t ex 850 eller första generationens V70 och S80. En del reparationer – typ byte av läckande värmepaket – är ibland så komplicerade på 940 att ingen verkstad kan motivera kostnaden, och bilen skrotas istället. Det är enklare på nyare modeller.
Användarvisningsbild
av milktrucker
ju äldre en bil är, ju sämre rostskydd och säkerhet har den.
Skulle verkligen inte rekommendera 700/900-serien eftersom krockskyddet är undermåligt. Finns film på 940 vs. renault modus, volvon är chanslös mot småbilen, trots att 940 har dubbelt så långt motorutrymme.
Som tidigare nämnts så är S80 än mycket bekväm och kompetent bil, likaså P80-bilarna bestående av S70/V70/C70 97-00 som delar motor och drivlina med S80.
Båda dessa är lättmekade, men framförallt är felsökningen barnsligt enkel
Användarvisningsbild
av fjohan82
Det står ingenstans hur mycket TS kan lägga på en bil. Jag hade dock satsat på något lite nyare, precis som flera har tagit upp innan. T5 och T6 är roliga och pigga maskiner, finns endel med hyfsat få mil dessutom :-)-)

V70 T5: http://www.bytbil.com/bilar/volvo/v70/7 ... AcABQtA__!

S80 T6: http://www.bytbil.com/bilar/volvo/s80/z ... NHDUAAcAA!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Klart han ska ha en 7/900-serie om han vill det. Fina bilar det, men inte felfria - långt ifrån.

Kan säga direkt att köpa en gammal bil och tro att den är relativt underhållsfri är bara att glömma. Min gamla 945a kostade mig nästan 50papp i reparationer under dom 2 första åren. Helt klart värt det, men knappast något man kan kalla underhållsfritt :P Tog bortåt 5år innan den blev "underhållsfri" i 3 år.

Oroa sig för bränsleförbrukning på en gammal volvo... Nja, då är du inne på helt fel bilmärke. Beroende på motor så kan dom komma ner till typ 0.8l/mil, landsväg, manuell.

En första gen. x70 är ett bra alternativ annars om du kan leva utan bakhjulsdriften(tråkigt på vintern, jag vet...). En hyffsat välservad T5a kan komma ner till iaf 0.72l/mil landsväg, manuell så klart. Men då är det verkligen ägg under pedalen. Själv kör jag i snitt 0.83l/mil landsväg och circus 1.1l/mil stadstrafik med min T5a. JAG har haft tur med min x70, den har inte krävt många tusingar under 3½ år, och åkt igenom bes. 2 år i rad med blanka papper.
Förutom RWD så slår x70 7/900-serien i alla lägen utan tvekan.
Dessutom ligger dom ungefär i samma prisklass som 7/900-serien. Så det kan ju vara värt att tänka på kanske?

S80 T6 bör du inte köpa. Automatlådan är åt h-e för svag för den motorn(iom att motorn är snedställd fick en "riktig" låda inte plats, så det sitter en skitliten låda där istället), motorn är dessutom riktigt seg jämnfört med vad den borde vara med dom hästarna, samt väldigt törstig... Nej, titta isf på en T5a istället. Missförstå mig rätt, T6 är en fin motor - men inte i en första gen. S80.
Användarvisningsbild
av SkauneJohan
kör själv 240, en av dom allra bästa bilarna jag någonsin ägt! har tummarna mitt i handen men kan endå göra vanlig service och enklare reparationer på denna, dessutom är de helt suveräna i vinterväglag jämfört felhjulsdrivna bilar som står stilla och spinner. Tycker även den är lite bättre än 7/940 som är mer framtunga/lätta baktill

rekomenderar: brytarlöst tändsystem

har kört min på 0,85 med rätt inställd tänding, förgasare och fina brytarspetsar, just nu med dåligt inställd tändning och brända brytare ca 0,95/mil

har under mina 2 års ägo behövs sånt dyrt som nya däck, ny bränslepump(300kr) nya brytarspetsar+kondensator(200kr) nya bromsbelägg och smörja bromsar(glömt pris), byta olja+oljefilter (nånna hundralappar) ny värmekran(300kr) ska även passa på att byta kamrem snart(ca 800kr) fick byta säkring(5 kronor?)
Användarvisningsbild
av Nexus
Min v70 2.5t-99 drar betydligt mindre soppa en min 740 gl-88. Vill man åka billigt är dom sagts tidigare inte en äldre Volvo bästs alternativet. Bortsätt från kopplings byte så är det inte svårare skruva x70 mot 740.

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS

Idag har bilden varit på service, under 3K […]