Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av JohnB
I mitt fall blir det överlast för att släpet väger mer än bilen får dra och efter vad jag har läst har det varken med bromsar eller bilens hållfasthet att göra att Volvo sätter så låga dragvikter utan att de anser att bilens drivlina inte klarar mera enligt de tester som utförs genom att göra ett visst antal starter i visst många procents motlut. Jag är medveten att det sliter på bilen att dra mera än vad tillverkaren rekommenderar men jag tror inte att risken för en olycka ökar särskilt mycket då t ex en VW Tiguan som är mindre samt lättare än min S80 får dra 2500kg bara för att VAG anser att den klarar det medan Volvo väljer att vara lite försiktigare och ha större marginaler.

Att ställa en modern bil i samma storlek som en V70 på en enkelaxlad 1300 kärra som i bästa fall får lasta 800-1000kg är en dålig idé håller jag med om till fullo.

/John
av Jäverhammar
Med BE som TS har så spelar inte släpets totalvikt någon roll (förutsatt att TS tog BE innan 2013). Det är bruttovikten (släpets faktiska vikt med last) som avgör om TS får dra släpet eller inte.
Efter 2013 ändrade de reglerna.
- b kort - Nu får släpets totalvikt överstiga bilens tjänstevikt så länge ekipagets totalvikt inte överstiger 3,5ton och att bilen är godkänd för släpets bruttovikt.

BE - körkort tagna efter 2013 ger enbart rätt att köra släp med totalvikt upp till 3,5ton.

Bilens maximala släpvagnsvikt (bruttovikten på släpet) får aldrig överskridas.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Pub ... -slapvagn/
Senast redigerad av 1 Jäverhammar, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
Jäverhammar skrev: - b kort - Nu får släpets totalvikt överstiga bilens tjänstevikt så länge ekipagets totalvikt överstiger 3,5ton och att bilen är godkänd för släpets bruttovikt.
VA??
Vad menar du nu egentligen? Missade du ett "inte" i den meningen? :)
av Jäverhammar
Nej inget missat. De har tagit bort regeln om att släpets totalvikt inte får överstiga bilens tjänstevikt. Däremot får inte bruttovikten överstiga bilens eller behörighetens maximala dragvikt.
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
JohnB skrev:Böterna är ju en sak men det jag ser som största risken är att man blir stoppad halvvägs med överlast och inte får köra vidare. Det går ju iofs att ställa släpet och åka tillbaka och hämta det senare om man är modig men påföljden blir troligen mycket hårdare om man blir stoppad igen.

/John
Har hört att 35% överlast, & du måste lasta av eller hänga av släpet.
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
joel80 skrev:Att bromsar och släpets stabilitet påverkas rätt hårt vid överlast med ökad risk för olyckor eller så är inget nån bryr sig om??

De flesta vagnar. Dock ej OkQ8 & Statoil släp. Har kraftigare axel/Axlar är totalvikten. Shells Flyttsläp, Sävsjösläpet, den har 1350kg axel & totalvikt på 1100kg. Att då lasta 800kg istället för 500kg, Det gör ju ingen så länge polisen inte väger. Skulle kunna nämna massor av exempel. Men som ovan släpdragare skulle jag ALDRIG rekommendera att lasta mer än vad släpet är reggat för. Men, för oss vara så tycker jag. Så länge släpet klarar det & att dragbilen klarar det, då är det ingen fara!
Användarvisningsbild
av Alfredo
Undrar vilka aspekter som gäller angående dragbil.
Min nuvarande är en Astra med org 200 hk med man låda, beställde drag som passade perfekt och skulle besikta för typning.
Blev helt stopp även från generalagenten, bilen får inte dra släp. Kontaktade säljaren av draget som sa att en sykel kan man ju i alla fall hänga där.

Har dock kört med vikter på sa 700 kg inkl kärran och inte varit problem, inte heller blivit stoppad....
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Alfredo skrev:Undrar vilka aspekter som gäller angående dragbil.
Jadu, en sak är säker iaf - det är inte motorn som avgör... Lite löjligt att t ex en 10v 2.0 S/V70(120hk......) får dra lika mycket som en T5a eller för all del en R(239-250hk).
Jag skulle ju inte vilja dra några 1600kg som draget/x70 är godkänt för med 120hk-motorn... Lär ju knappt orka upp i 80 :| (den motorn är SLÖ)
av JohnB
Gotlandsbästa skrev:Har hört att 35% överlast, & du måste lasta av eller hänga av släpet.
Hittade en bötestabell på ett annat forum:
1-20 % överlast 2000 kr i böter
21-30% överlast 2500 kr i böter här har polisen möjlighet att ta beslut om att stoppa färden, inte så kul och bli stående vid vägenkanten..
31-40% överlast 3000 kr i böter
41-50% överlast 4000 kr i böter
över 50% går till åklagare för avgörande med risk för att förlora lappen....

Vad det blir för påföljd om man har rätt behörighet för att framföra släpet men bruttovikten överstiger bilens dragvikt vet jag inte och det verkar svårare att läsa sig till än vad som händer om fordonskombinationen är laglig för den behörighet man har men är överlastad.

/John
Volvo 240 B230F går fettigt

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

Nordic Plus vs Ultra

Tackar för alla svar.. Och det enda jag s&ari[…]

Tack! Ser ut att va samma, även om det var en[…]

Ojämn gång

Marelli-spjällhus är en möjlig fakt[…]