Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Med tanke på att andelen gambilar minskar mer och mer så är det nog få personer som har en 20' år gammal bil om 20 år. Fossila drivmedel är inget självändamål och jag ser många poänger med att komma bort från fossilberoende, inte minst för att slippa ha med diktaturer och andra skitländer att göra. Om motortillverkarna vill så kan de ta fram motorer som gå på både talloljediesel och etanol och detta med låg förbrukning.
Lucif3r skrev:Kommer aldrig fungera i praktiken, såvida det inte blir lagligt att etanolkonvertera bensinbilar vilket det i dagsläget inte är(undantag: ombyggt/amatörbyggt fordon).
Det kan väl inte vara olagligt?? I alla fall säger Bilprovningen ingenting och själva konventeringen är oftast enkel att göra. Problemet är att det egentligen behövs en ombyggnad av motorn så man kan köra 100% etanol, och det är (vad jag vet) inte tillåtet på helbilsgodkända bilar. Men om alla bilar hade kört på 50 - 85% etanol hade det varit en väldigt stor hjälp till våra bönder som har massor med mark som ligger i träda för EU-bidrag för att inte priserna ska rasa det som odlas.... ??:-/

Mvh
Lennart
lennarte skrev:Det kan väl inte vara olagligt??
Du svarade på din egen fråga:
lennarte skrev:Problemet är att det egentligen behövs en ombyggnad av motorn så man kan köra 100% etanol, och det är (vad jag vet) inte tillåtet på helbilsgodkända bilar.
... Förutom att det gäller inte bara helbilsgodkända bilar. Det är en ändring av motorn, och det måste reggas. Och för att regga med annat drivmedel på en motor ej byggd för det måste man ha avgasintyg ifrån tillverkaren(lycka till att få det!), intyg av körcyklar, intyg ifrån tandläkaren, intyg ifrån fan vet allt...
Bilar äldre än -76(eller var det -78?) kan man ändra motorn på utan större mankemang utan massa intyg och skit. Nyare är det betydligt svårare med.
Bilar t om -92 har ju möjligheten att byta motor, och då kan man ju byta till en etanolmotor t ex med tillhörande avgasrening och allt som nu behövs. Efter -92 är det i praktiken tvärstop därimot.

Undantaget här är då alltså om man går via ombyggt/amatörbyggt fordon, då är det ok att även byta bränsle under vissa förutsättningar. Men det är både dyrt och kräver betydligt mer ombyggnad än bara ett bränslebyte(bakaxel, bromsar, rattinfästning osv).

Dom flesta bensinmotorer klarar ju 100% E85 utan problem med anpassade spridare och programvara, samt nya bränsleslangar som tål E85. Ev. en bränslepump också. Det kostar väl knappt en 10-del av vad ett ombyggt fordon skulle kosta.

Det jag menade med förra inlägget var att en E85 konvertering inte skulle vara värre än att montera en dragkrok. Man konverterar, besiktningen noterar bytet på nästa besiktning, done. Kan sträcka mig till att en vanlig reggning skulle krävas, där dom kollar slangar osv samt avgasvärdena.

Blandtankning är ett kapitel för sig, som inte riktigt hör hemma här. Svårt att blandtanka med något som är förbjudet(om nu fallet skulle bli så). :P
Lucif3r: Det handlar om två olika fall här. Det du beskriver är en konvertering till E85 och att registrera bilen som ett miljöfordon. Det går att göra så, bl.a har BSR i Växjö utfört sådant. Men dom gjorde det endast på bilar där den 5-åriga utsläppsgarantin fanns kvar. Jag sökte lite ostrukturerat på deras hemsida, men hittade inget. Det har dock skrivits mycket om det förut.

Däremot kan du själv E85-konvertera din egen bil utan att säga ett knyst till bilprovningen*. Du kan dock inte begära att den skall registreras som en miljöbil. Då krävs det "allt det andra" som BSR tar betalt för. Men en garagekonvertering gör man nog inte på en bil där dels fabriksgarantin fortfarande gäller alternativt att utsläppsgarantin finns kvar. Det finns bilägare i landet som har erfarenhet av detta sedan 90-talet. Och det finns inget känt fall där någon skulle ha blivit åtalad för att ha bytt bränsle i sin bil. På http://www.etanol.nu kan man läsa mycket mer om detta och även kanske komma i kontakt med dom som har decennielånga erfarenheter av E85-konvertering.
Det viktiga i sammanhanget är att bibehålla Lambda 1. Och det är i och för sig sällan något problem om man har följt dom givna råd och tips vid konverteringen. Och själva konverteringen kan göras som en enkel "Plugin" med t.ex en så kallad Pigtail eller med mera mekanik och skruvande och hela registret däremellan. Men det blir liksom vid blandtankning, ingen laglig miljöbil av fordonet.

*Flera "garagekonverterare" har berättat att det har varit fullt synligt att dom har konverterat sina bilar. Det kanske t.o.m sitter dekaler på bilen. Då har det i flera fall förekommit att besiktningsmännen har blivit nyfikna på bilen och ställt intresserade frågor om hur det är utfört, vad det kostar, om det lönar sig etc. etc. Men som sagt, ingen har blivit åtalad eller straffad för detta vad man känner till.
Rådlös skrev: Då har det i flera fall förekommit att besiktningsmännen har blivit nyfikna på bilen och ställt intresserade frågor om hur det är utfört, vad det kostar, om det lönar sig etc. etc.
Jo, det hände redan när jag körde med farsans 144 -72 att dom var nyfikna (mitten på 2000-talet). Då hade jag bara en plugg i förgasaren (som lätt kunde plockas bort på vintern) och förvärmningsslangen direkt in i luftfiltret. Det var den slangen dom undrade över.... Nu kör jag med höjt bränsletryck (7 kg med vakuum) och 745-an går kanon. Misab har fått in en ny BTR som tror fungerar bättre än den jag har nu. Och allt snack om att det förstör motorer och slangar är bara ont förtal av bensinbolagen som vill skrämmas. Så länge jag kan hälla sprit i min gamla kropp utan den tar skada ska jag nog kunna hälla sprit i min gamla bil.... :-)-)

Mvh
Lennart
Men bara för att man smitit igenom besiktningen/besiktningen inte bryr sig så betyder det ju inte att det är godkänt att göra så. Det är ungefär samma sak som att smita igenom med fulkopplad ABS lampa eller liknande.
Om det nu skulle bli olagligt med fossilbränsle, så kommer ju fossildrivna bilar bli olagliga per automatik, och då krävs det ju att man får typa om sin bil till t ex E85. Det står ju liksom i regbeviset vad bilen drivs av för bränsle... Så drivs den t ex av bensin enl. regpappret så är det ju 2 knapptryckningar för att sätta körförbud på dom bilarna, och vägra godkänna dom i besiktningen.
DÄRFÖR anser jag att det ska bli tillåtet att REGGA sin gamla bil med E85, inte smita igenom.

Och jag talar inte om nya skräpbilar(<=5år), utan riktiga bilar från det goda 90-talet och äldre, specifikt gapet 93-00.
Lite bakgrundsfakta kan ju vara bra.

Miljöpartiet vill direkt plocka bort Kärnkraft, Olja, Kol, Naturgas.

Sen vill man plocka bort tex Torv som inte är förnybart och vattenkraften som förstör våra vattendrag. Här där jag bor är man redan på gång och spränger bort kraftverksdammar för att få tillbaka fiskarna i älvarna.

Det blir nästan inget kvar. Det är lätt att förbjuda men jobbigare att ersätta.

Bild
GT-mannen skrev:Kanske det här kan vara en lösning på problemet?

http://teknikensvarld.se/audi-tillverka ... ja-184824/

/Håkan
??? Det kallas ju fotosyntes, solen lyser på ett grönt-blad som omvandlar koloxid + vatten till kolväte och syre. ???

Har funkat i 500 miljoner år redan ..... minst ...
Jo, det finns flera alternativ och goda idéer till fossilbränslen, men så länge beslutsfattare är fientligt inställda till bilismen så händer inte mycket. Och man skall vara medveten om att många av dom som säger sig tillhöra den miljötänkande delen av befolkningen, inte lever med i sina ideologier när det kommer till beslut eller bara sympatier för olika inriktningar. Jag nämner inga namn eller grupperingar. Det kan vi ta en annan gång.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12
Råd vid motortvätt

Jag vet inte jag men jag tycker det duger gott att[…]

Dimljus v70 97

Jag är med, får koppla imorgon. Bilen &[…]

V90 läggs ner.

Vilken tur att jag redan är klar med Volvo :[…]