Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#937671
snoddasD5 skrev:Riktigt roligt å läsa när folk skriver som kan sina saker.
Han missar dock komponenten lockup vilket tar kål på hela utläggningen.
Hans beskrivning stämmer utmärkt innan lockup är ilagd men redan på de sista årsmod av den 6-växlade används lockup redan från första växeln, vilket innebär att bränslestraffet blir långtifrån lika illa.
Den 6-växlade använder dock en del slipping lockup för att kompensera för det lilla antalet växelsteg, nåt som den 8-växlade lär klara sig mer eller mindre helt utan.

I princip finns ingen skillnad i förbrukning mellan en lamellkopplad och converterkopplad låda idag. ZF kör på med sina 8 och 9-växlade converterlådor, Aisin Warner likaså, och för all del Mercedes. VAG+Porsche samt getrag kör någorlunda hårt på lamellkopplade/dubbelkopplingslådor.
I princip ska du knappt känna nån skillnad mellan de nyaste generationerna av alla lådorna. De kör aldrig på converter ändå i vanlig trafik. Bara en generation gamla lådor kan dock ha stor skillnad i körkänslan.

Powertronic är f.ö. ett varumärke för volvos egenutvecklade tunga planetautomatlåda som används i dumper alltid och lastbil vid stop n go-trafik typ distributionsbil och sopbil.
VolvoB20 skrev:Ni glömmer ju en mycket viktig sak, nya 8-stegs VEA lådan har en converter som drar extra bränsle, men den har också sjukt hög högsta växel jämfört med den gamla 6 växlade. Så har du bara kommit upp i motorvägsfart o fått i lockuppen så kommer den att ligga i strax över tomgångsvarv och det sparar rejält.
Tveksamt hur mycket extrasoppa convertern egentligen drar... Vid takeoff kommer även en lamellkopplad låda slira. I princip går lockupen igång på en modern planetautomat ungefär samtidigt som lamellerna slutar slira i en dubbelkopplad.

Särskilt eftersom styrsystemen blivit såpass mycket mer avancerade och man slipper utgå ifrån worst case lika ofta utan kan låta en modell styra öppning och stängning för att bara använda den när det verkligen behövs.
#937673
Såg att jag missade att ens besvara ursprungsfrågan.
Den 8-växlade är en ny generation som ersätter den 6-växlade och den bör inte vara sämre på egentligen en enda punkt. Möjligtvis att den pga fler växlingselement kan växla några tiotals millisekunder långsammare vissa växlar(ej alla), detta kan man se på t.ex. BMW: s (ZF-låda) 8-växlade. En del växlingar sackar efter lite. Men då var lådan den ersätter troligen världens bästa automatlåda också, och inte lika tunad för förbrukning som den nya.
#937675
Hade jag kunnat välja så hade jag självklart valt nya 8-stegade lådan! Inget som den är sämre på jämfört med 6-stegade. Men jag vill ha awd på min XC60, så då finns inget val.

Med det sagt så kan jag säga att lådan i min MY15 XC60 D5 Black-R växlar grymt bra! Som en dröm!

Volvos 6-segade PowerShift-låda gillar jag inte alls. Ryckig och tar en evighet att få fart på när man gör kickdown. Möjligt att det hade blivit bättre med ett sportläge, men det finns ju inte...
Användarvisningsbild
av Fisch
#937756
crumpets skrev:Såg att jag missade att ens besvara ursprungsfrågan.
Den 8-växlade är en ny generation som ersätter den 6-växlade och den bör inte vara sämre på egentligen en enda punkt. Möjligtvis att den pga fler växlingselement kan växla några tiotals millisekunder långsammare vissa växlar(ej alla), detta kan man se på t.ex. BMW: s (ZF-låda) 8-växlade. En del växlingar sackar efter lite. Men då var lådan den ersätter troligen världens bästa automatlåda också, och inte lika tunad för förbrukning som den nya.
Av ren nyfikenhet, varför sackar vissa växlar efter och vilka växlar gäller det?
#937762
milktrucker skrev:Powertronic-lådorna(de 6- & 8-stegade lådorna som har momentomvandlare) är en hederlig automatlåda med nästan 1 dl mer per mil, ca 0,5-0,9 dl mer per mil eftersom de överför kraft från motorn till hjulen genom hydrauliska turbiner, dvs den går tungt att driva och har dålig verkan då en del av kraften från motorn tappas mellan turbinhjulen, samtidigt som det indirekt "bromsar" lite även på landsväg.

Volvo har även en 6-stegad automatlåda utan hydraulisk kraftöverföring och är i stället försedd med lamellkoppling, vilket ger i princip samma bränsleeffektivitet som en manuell låda. Den ger en sportigare känsla, lite mer distinkt körning utan den svampiga känslan som finns i konventionell automatlådor.


Det finns alltså 8-stegad och 2 st 6-stegade, fast de 2 6-stegade har inget gemensamt eftersom det är 2 helt olika växellådstekniker
Om du inte förstått än var du tabbade dig i inlägget så är det att det aldrig suttit någon automatlåda som heter Powertronic i Volvo personbilar. Däremot Geartronic (konventionell automatlåda) och Powershift (dubbelkopplingslåda).

Tillbaka till urpsrungsfrågan har jag inte testat den 8-växlade men däremot ägt 2st av den 6-växlade och jag tycker den senare är usel. Långsamma men ändå ryckiga växlingar och slirar alldeles för mycket vid växlingarna samt på lägre växlar. Jämfört med den lika gamla ZF-låda jag har i nuvarande bil (och haft i två andra) är 6vxl geartronic anmärkningsvärt sämre.
#937792
Fisch skrev:
crumpets skrev:Såg att jag missade att ens besvara ursprungsfrågan.
Den 8-växlade är en ny generation som ersätter den 6-växlade och den bör inte vara sämre på egentligen en enda punkt. Möjligtvis att den pga fler växlingselement kan växla några tiotals millisekunder långsammare vissa växlar(ej alla), detta kan man se på t.ex. BMW: s (ZF-låda) 8-växlade. En del växlingar sackar efter lite. Men då var lådan den ersätter troligen världens bästa automatlåda också, och inte lika tunad för förbrukning som den nya.
Av ren nyfikenhet, varför sackar vissa växlar efter och vilka växlar gäller det?
De som kräver att fler än 2 kopplingar ändrar läge från förra växeln tar längre tid för att mer arbete utförs i princip. Sedan kan även komfortstörningar och momentavbrott förekomma pga att det är grymt trixigt att kontrollera så många kopplingar samtidigt!
#937834
Jag har följt lite diskussioner om "Volvos" Geartronic-lådor, de nyaste 6-växlade, här på forumet och det känns som att folk antingen älskar eller hatar den. Jag har förvisso ingen större erfarenhet med automatorlådor iaf till antal men jag älskar den absolut! Växlar bara kännbart om det är manuellt eller om den är kall. Kan inte minnas att jag tyckt det är särskilt kännbart vid kraftiga gaspådrag heller, oftast inte. Antingen är det stor skillnad mellan låda och låda eller så (om jag fattar det rätt) är lådorna adapterade på ett sätt som man inte vill ha den, kanske av förra ägaren eller något?

Har åkt i en bekants M5:a årsmodell 2007-ish, riktigt(!) slö växellåda även på "hårdaste" växlingsprogrammet. Både med att genomföra växlingen och att inse att det är dags att växla upp. Har även lite erfarenhet med en nyare mercedes (2011 tror jag), okänt vad det var för växellåda men även den var lite tveksammare med att växla upp. Ungefär som att varvtalet var tvunget ligga mellan två exakt angivna värden, annars låg den kvar på t.ex 2000 RPM och segade. Volvos geartronic tycker jag anpassar sig mycket bättre, kan växla upp väldigt tidigt i vissa fall om det är lågt effektuttag, växlingarna känns ytterst sällan om man inte tvekar eller kör otydligt, snabb lockup osv.
#937874
Den 6-växlade växlar väldigt mjukt och fint. Klagar folk på komforten har de fel eller har fått ett felaktigt ex. Det är en väldigt bekväm låda.
Den kritik som är befogad är hur osportig den är! I sportläget tycker jag inte man kan anmärka på så mycket, men vissa modeller saknar ju det. I standardläget däremot känns det som den kan få vilket monster som helst till motor att kännas som en sävlig åsna tycker jag :(
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 förmodlig[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

:-) https://youtu.be/AENhUQENhFU?si=SfKz4E_CAF8C[…]

Felkod, problemet löst

..Satt ingen ventil på bilen, hittade kont[…]

Jag skulle byglat i sockeln till bränslepumpr[…]