Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

SvenB skrev:
StringerBell skrev: Det är t.ex. så att om den står parkerad med direktstart PÅ, och motorn är helvarm stängs den av för att sedan gå på igen när motorn svalnar. Inga konstigheter.
Det där är jag verkligen osäker på om det stämmer. Enligt instruktionsboken går värmaren kontinuerligt i 50 minuter, eller till den stängs av, då den står på direktstart.
Den stängs alltid av när kylvattnet har blivit tillräckligt varmt. Under 50 min perioden kommer den vara aktiv på så sätt att den kommer hålla kylvattnet varmt under denna tid genom att slå på och av för att hålla kylvattnet på fullvärme, men den fortsätter inte värma vattnet varmare än fullvärme.
Då ljuger Volvo i instruktionsboken.

Direktstart och direktavstängning
1. Stega med tumhjulet till DIREKTSTART
PARKVÄRMARE AV eller
DIREKTSTART PARKVÄRMARE PÅ.
2. Långa tryck på RESET-knappen skiftar
mellan de båda alternativen.
DIREKTSTART PARKVÄRMARE PÅ: Parkeringsvärmaren
påslagen manuellt eller med
programmerat tidur.
DIREKTSTART PARKVÄRMARE AV: Parkeringsvärmaren
avstängd.
Vid direktstart av värmaren kommer den att
vara aktiverad i 50 minuter.
Uppvärmningen av kupén startar så fort
motorns kylvätska uppnått rätt temperatur
SvenB skrev:Då ljuger Volvo i instruktionsboken.

[…]
Aktiverad betyder för Volvo att funktionen är aktiverad, inte att värmaren nödvändigtvis s.a.s. brinner hela denna tid.
Fahlekorv skrev:
Kommer nämligen flytta upp till Luleå (kallt!) och ha ca 3 mil till jobbet vilket kommer köras på ca 30 minuter så frågan jag ställer mig är då, måste jag begränsa dieselvärmaren till 30 minuter eller kan jag låta den gå en timme?

Men du kommer trivas där uppe! :-)-)
StringerBell skrev:

[…]
Aktiverad betyder för Volvo att funktionen är aktiverad, inte att värmaren nödvändigtvis s.a.s. brinner hela denna tid.
Ger upp. Men det beror inte på att jag tror du har rätt. :roll:
StringerBell skrev:Jag kan tipsa om att INTE använda stolsvärmen om man vill prioritera dieselvärmaren. Den enda gång jag fått lågt batteri i samband med tidsinställd dieselvärmare har varit just när frun kört full stols- och bakrutevärme. Bakruta vill man ju ha ren, men man stänger av den så fort man kan vispa bort det smälta slasket.

(Jag kör f.ö. aldrig stolsvärme, inte ens när det är minus -15. Stolen är ju ändå -15 när man sätter sig på den… att den blir varm tre minuter senare hjälper ju inte, då har ju skinkorna redan värmt upp ytan).
Fahlekorv skrev: Men hur länge är "för kort"?
När värmaren är helt kall har den en uppstartstid som går från inget till en långsam "uppvarvning" ett knackande och ett svagt väsande ljud som ökar i intensitet, lite grand som en flygplansmotor. När värmaren är "uppe i varv" har den ett likartat konstant ljud där fläkten går på sitt maxvarv även det väsande ljudet är konstant. Det är detta läge man vill att värmaren hinner komma till, innan man stänger av. Det kanske tar fem, max tio minuter.

När värmaren är uppe i temperatur, och motorns värme börjar sjunka, kommer värmaren gå kortare tid, men då har den inte samma långa uppstartsprocedur som vid helt kall, och att den går kortare intervaller då är helt i sin ordning. Det är t.ex. så att om den står parkerad med direktstart PÅ, och motorn är helvarm stängs den av för att sedan gå på igen när motorn svalnar. Inga konstigheter.

Behöver man köra ett stopp, t.ex. lämna av ungarna vid skolan, springa in på posten el. dylikt sätter man lämpligen värmaren i direktstartsläge PÅ, då kommer den fortsätta värma under tiden motorn är avslagen, och så får man en varm go' bil att sätta sig i när man kommer tillbaka!
Bakrutan/speglarna går ju ändå bara ca 15minuter eller liknande sen slår den av sig själv, eller så är det så bara på min kärra precis som på förra och förrförra kärran.
Har man problem med batterispänningen kan det vara läge att se över batteriets laddning eller byta batteri om man inte kan köra rövvärme i högsta läget på alla 4 platserna samtidigt som bakruta/speglar och värmare används.
Kommer alltid prioritera komfort i form av isfria rutor, isfria speglar, slippa frysa i baken även om det så är minimalt även för dom som sitter bak. Sätter hellre på laddaren 1ggr veckan och låter den gå över dan/natten istället och batteriet kommer hålla med om det då det trivs bättre. När det inte fungerar längre så blir det nytt batteri istället för att trixa för att komma runt grundproblemet för hellre bränna lite diesel än frysa i onödan och mottot att aldrig mera skrapa rutor/speglar kommer hållas stenhårt i vinter och framöver även om jag måste ladda 1ggr veckan så är det lågt pris för detta.
Har man inte största batteriet så kan det vara ide att fundera på om uppgradering/byte till den rätta modellen inte är nödvändigt då det skall väl ändå vara just detta som monteras på bilar med värmaren från fabrik.
Ville jag frysa om baken/hacka tänder hade jag köpt en annan bil utan komfortdetaljer som värmare.
SvenB skrev:
StringerBell skrev:

[…]
Ger upp. Men det beror inte på att jag tror du har rätt. :roll:
Det är ju bara att prova själv!

Om kylvattnet är 80gr redan efter, säg, 15 minuter, menar du att den skulle fortsätta brinna i 35 minuter och värma kylvattnet tills det kokar? Det går ju aktivera direktstart oavsett temperatur och då måste det ju finnas någon termostat som slår i från.
Värmaren är aktiverad i direktstartsläge under 50 minuter på EUCD-bilarna (60/70/80)
När vattnet är 80 grader går värmaren från full effekt till halv effekt för att underhållsvärma vattnet. Om vattnet ökar i temp till ca 85 grader så stänger värmaren ner i viloläge. Om då tempen sjunker i vattnet till typ 75 grader så startar värmaren upp igen på full effekt enligt mönstret ovan.

SvenB, om den inte gör lika på din är möjligt eftersom du har en annan värmare med andra parametrar, samma för dem med tidigare 60/70 bilarna samt XC90 som också har ytterligare en annan värmare.
StringerBell skrev: Om kylvattnet är 80gr redan efter, säg, 15 minuter, menar du att den skulle fortsätta brinna i 35 minuter och värma kylvattnet tills det kokar? Det går ju aktivera direktstart oavsett temperatur och då måste det ju finnas någon termostat som slår i från.
Låter ju logiskt. Jag har väl förmodligen fel då, men det är väldigt ovanligt. :D :-)-) Men går verkligen värmaren att starta mitt i sommaren?
BennyL skrev:Värmaren är aktiverad i direktstartsläge under 50 minuter på EUCD-bilarna (60/70/80)
När vattnet är 80 grader går värmaren från full effekt till halv effekt för att underhållsvärma vattnet. Om vattnet ökar i temp till ca 85 grader så stänger värmaren ner i viloläge. Om då tempen sjunker i vattnet till typ 75 grader så startar värmaren upp igen på full effekt enligt mönstret ovan.

SvenB, om den inte gör lika på din är möjligt eftersom du har en annan värmare med andra parametrar, samma för dem med tidigare 60/70 bilarna samt XC90 som också har ytterligare en annan värmare.
"StringerBell" och jag har nog lika värmare. Han har uppenbarligen provat, det har inte jag. Jag har inte haft behov av det. Jag använder tillskottsvärme (går inte att välja bort), eller timerstyrt.

Jag har varit med om nya däck som var helt sl[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

Vilket Bosch system hade den gamla motorn och vilk[…]

D4 VEA dricker olja

Det har gått bra turbon är bytt och mot[…]

Felkod, problemet löst

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]