Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av P210
Då skulle jag rekommendera en bra bok i ämnet istället! Ger nog mycket mer än att studera ett par kylkanaler i 3D!
Bild
Sök på tex;
The Design and Tuning of Competition Engines

En komplett titel med lite mer bredd än bara motorer är;
Race car vehicle dynamics : problems, answers, and experiments - Douglas L Milliken
Bild
Användarvisningsbild
av g00ey
Jag tackar för rekommendationerna! Men jag gör inte det ena istället för det andra, jag har faktiskt studerat motorn, Otto och Dieselcykeln, termodynamikens lagar och vilka termodynamiska processer som sker i cyklerna. Jag vet hur man sätter upp CFD simuleringar och är bekant med Navier-Stokes ekvationer, likaså Bernoullis ekvationer. Jag kan rekommendera Pete's hotrods, han förklarar väldigt mycket. Se exempelvis denna video:

Jag vet inte riktigt hur jag skall förklara vad jag är ute efter. Tänk dig en fjärrkontroll av plast, hur man får snäppfästen som får de två halvorna av fjärrkontrollens plastskal att nypa ihop är inte precis någon raketvetenskap. Men ändå kan risken vara påfallande att jag gör sönder fjärrkontrollen om jag försöker ta isär den. Om jag däremot förstår beståndsdelarnas form så vet jag hur jag skall nypa för att få isär den utan att göra sönder den. Så om jag får en förståelse för hur kanaler går i ett motorblock och hur allt runtomkring hänger ihop så kan jag exempelvis utveckla en bättre "intuition" när jag felsöker.

Jag vet nu hur hydrauliska ventillyftare fungerar. Konstruktionen är väldigt enkel. När given cylinderventil är stängd kan olja flöda fritt genom ventillyftaren. Denna olja flödar under tryck genom en kanal i toppen och expanderar ventillyftaren mot kamaxeln. En oljekanal som har öppningar i innerväggen till varje ventillyftare. Ventillyftaren är alltså en hydraulisk kolvkonstruktion som kan kontrahera och expandera inne i utrymmet för ventilskaftet. Ventillyftaren ser alltså till att ventilskaftet är i direkt anslutning mot kammen utan glapp när ventilen är i relaxerat tillstånd. Det sitter oftast också en fjäder i ventillyftaren som vill hålla den expanderad. När kammen börjar trycka mot ventillyftaren stängs oljeflödet genom ventillyftaren och den olja som blir instängd i lyftaren gör att den blir styv när den trycks ner. Detta är möjligt eftersom olja är en inkompressibel fluid.

Hur olja och kylvatten går är nog väldigt individuellt för varje motorblock. Det kanske till och med skiljer mellan olika produktionsserier. Men jag tror jag har kommit på en tumregel för vilka hål som är vilka när man tittar på gränssnittet mellan motorblock och topplock. Genom alla hål som inte är runda har vi kylvätskan, speciellt hål som liggar nära cylinderväggarna och alla runda hål som inte är cylinderhål eller bulthål är hål för olja. Det går oljekanaler genom ventillyftarna och det går oljekanaler som sprutar olja på kamaxeln. En del hål är en del av vevhuset (= returkanal för olja) och vevhusventilationen. Det går även tunna oljekanaler genom vevaxeln, kanaler som mynnar ut mot där kolvarna är fastmonterade. Vevaxeln är inte nedsänkt i olja. Nu förstår jag varför det inte är en särskilt bra idé att ha motorn uppochner under drift. Pickupen till oljepumpen kan då inte suga upp olja från sumpen.

Jag tycker det här med CAD är ett ypperligt sätt att visualisera en motors funktion. Framtiden ligger inte i att ha ritningar i pappersform eller pdf form. Nej framtiden ligger i att ha tredimensionella modeller med hopsättningar som man kan navigera runtomkring i och explodera eller göra genomskinlig efter behov för att se hur sakter och ting är ihopsatta.

Solidworks är inte så svårt faktiskt. Det har sina buggar som gör att man kan trassla till det ibland. Jag har märkt att det är lätt att få överdimensionerade geometrier när man ritar upp mer komplexa former och definierar relationer. Gränssnittet är inte så bra att visualisera relationerna på ett bra sätt så det är lätt att missa ibland. Om jag hade säg ett topplock och ett skjutmått på skrivbordet så skulle jag nog kunna få ihop en modell i SW på ett par timmar. Hade min arbetgivare gett mig ett sådant uppdrag så hade jag begärt två arbetsdagar för detta för att gardera mig för strul.
Användarvisningsbild
av P210
Men jag har ännu inte lurat ut hur man skall få kugghjul att interagera på ett korrekt sätt, eller en rem eller kedja mot kugghjul. Speciellt om man har wormwheels, kuggstänger och annat som man hittar i differentialer.
Kolla under Mates - Mechanical Mates, där kan du bl.a. sätta ratio på mates för rotationer. Där finns Cam, Rack vs Pinion mm.
av Clonetom
g00ey skrev: Jag vet nu hur hydrauliska ventillyftare fungerar. Konstruktionen är väldigt enkel.
Grattis det visste nog de flesta här redan men kul att se att du läst teorin så bra och vill visa upp detta.
g00ey skrev: Jag tycker det här med CAD är ett ypperligt sätt att visualisera en motors funktion. Framtiden ligger inte i att ha ritningar i pappersform eller pdf form. Nej framtiden ligger i att ha tredimensionella modeller med hopsättningar som man kan navigera runtomkring i och explodera eller göra genomskinlig efter behov för att se hur sakter och ting är ihopsatta.
Den framtiden har varit här sen 2 decennier tillbaka ........bara upplysningsvis alltså

g00ey skrev: Om jag hade säg ett topplock och ett skjutmått på skrivbordet så skulle jag nog kunna få ihop en modell i SW på ett par timmar. Hade min arbetgivare gett mig ett sådant uppdrag så hade jag begärt två arbetsdagar för detta för att gardera mig för strul.
Du kommer att behöva mer än ett skjutmått för att mäta upp ett topplock,mycket vinklar,konor,radier,släppvinlar,osv osv.
"ett par timmar" :D Ja ytterkonturen och några hål kanske du lyckas med på den tiden men det är bra mycket mer som ska mätas och ritas.

Bra att du har självförtroende men säg inte såna kommentarer till en arbetsgivare mer 'n som skämt :D

Testa att fysiskt förflytta dej till en bilskrot och köp en topp och testa vetja ;-)
av *pettson*
För att få information så föreslår jag att man går till volvodisken. Där KÖPER man varenda bok som givits ut om B5252. Dom bör gå att handla fortfarande.
Böckerna innehåller konstruktion, funktion av allt som efterfrågas. Sist jag handlade några sådana för några år sedan kostade dom 4kr/sida. För min del var det några tusenlappar att hämta ut, men å andra sidan så är böckerna ovärdeliga att ha.
Användarvisningsbild
av g00ey
P210 skrev:Kolla under Mates - Mechanical Mates, där kan du bl.a. sätta ratio på mates för rotationer. Där finns Cam, Rack vs Pinion mm.
Ja, jag gick in i SW strax efter inlägget och upptäckte "Mechanical Mates" och redigerade mitt inlägg snabbt därefter. Det programmet är helt klart väldokumenterat.
Clonetom skrev:
g00ey skrev: Jag vet nu hur hydrauliska ventillyftare fungerar. Konstruktionen är väldigt enkel.
Grattis det visste nog de flesta här redan men kul att se att du läst teorin så bra och vill visa upp detta.
g00ey skrev: J... framtiden ligger i att ha tredimensionella modeller med hopsättningar som man kan navigera runtomkring i och explodera eller göra genomskinlig efter behov för att se hur sakter och ting är ihopsatta.
Den framtiden har varit här sen 2 decennier tillbaka ........bara upplysningsvis alltså
g00ey skrev: Om jag hade säg ett topplock och ett skjutmått på skrivbordet så skulle jag nog kunna få ihop en modell i SW på ett par timmar. Hade min arbetgivare gett mig ett sådant uppdrag så hade jag begärt två arbetsdagar för detta för att gardera mig för strul.
Du kommer att behöva mer än ett skjutmått för att mäta upp ett topplock,mycket vinklar,konor,radier,släppvinlar,osv osv.
"ett par timmar" :D Ja ytterkonturen och några hål kanske du lyckas med på den tiden men det är bra mycket mer som ska mätas och ritas...
Det var minnsann ingen som svarade när jag frågade längre upp i tråden och jag har funderat ganska länge på detta. Skall man vara krass så tror jag nog att de flesta som kör bilar inte ens vet hur man byter tändstift eller byter olja. Här är ett videoklipp som visualiserar:
http://www.kohlerengines.com/difference ... eswork.htm
Jag fick inte så bra träffar när jag sökte förut men fick bättre träffar den här gången. Det är noga med hur man formulerar sina sökkriterier i Googel.

Ok, i vilken version av VADIS eller VIDA kan man navigera i en virtuell 3D miljö för att lura ut hur olika beståndsdelar i en bil är ihopsatta? Inte ens i programvaror såsom ETKA, Dialogys, PET, ManTIS, ElsaWin, Zexel, WISnet, EPCnet m fl hittar man sådana miljöer.

Frågan är hur noga man egentligen måste vara. För en konceptuell visualisering är det inte särskilt noga. För en fungerande funktionell rekonstruktion så måste man vara noga med att alla rörliga delar är korrekt balanserade (även mycket små deviationsmoment kan ställa till det rejält när det börjar snurra), att alla händelser (såsom ventilöppning) är korrekt synkroniserade och att man har rätt dimensioner i cylinderrummet för att upprätta korrekt kompression. Sedan skall ju allt hålla och tåla påfrestningarna förstås. Annars tror jag det är mindre viktigt exakt hur kylvätskan går inne i ett topplock eller hur oljekanalerna går så länge man undviker skarpa böjar och annat som kan hämma flödet. Var öppningarna till dessa kanaler finns och hur de är sammankopplade är nog tillräcklig information. Man vill troligtvis plocka bort så mycket material som möjligt från ett motorblock utan att det försämrar hållfasthetsegenskaper där det är erforderligt. Det är därför blocken ser så komplicerade ut med sina små "gusset plates" (vet ej det svenska ordet) överallt.
*pettson* skrev:För att få information så föreslår jag att man går till volvodisken. Där KÖPER man varenda bok som givits ut om B5252. Dom bör gå att handla fortfarande.
Böckerna innehåller konstruktion, funktion av allt som efterfrågas. Sist jag handlade några sådana för några år sedan kostade dom 4kr/sida. För min del var det några tusenlappar att hämta ut, men å andra sidan så är böckerna ovärdeliga att ha.
Jag kan allt ta och slå en signal till Bilia och vad de säger. De har faktiskt inte så mycket material tillgängligt. Det var något snack om att de skulle lägga upp alla deras servicepärmar för 850, S/V70 classic m fl. på DoovDE för ett par år sedan och sälja för en dryg tusenlapp. Det har såvitt jag vet inte blivit något av detta. Jag misstänker att deras sortiment ser lite olika ut beroende på om man är yrkesfolk med prenumeration på Vida eller om man är slutanvändare.
Senast redigerad av 2 g00ey, redigerad totalt 0 gång.
av Clonetom
Du verkar ha missförstått vad för slags program vadis,vida,etka osv är.
Dessa är inga konstruktionsprogram och inte heller program som ska förklara bilens funktioner för amatörer.
De ska guida och ge felkoder etc så att personer med rätt kunskap ska kunna laga bilen.

Allt ritas i 3 D sen länge tillbaka,underlaget för tillverkning plockas ur dessa ,likaså simuleras allt i 3D sen lika långt tillbaka.
Användarvisningsbild
av g00ey
Vad Vadis och liknande program är "avsedda för" kan vi nog diskutera i all oändlighet. Men när man bläddrar i gamla servicemanualer för GM-bilar från 70-talet och märker att de är ljusår bättre än det vi hittar i modern datoriserad dokumentation så är det uppenbart att något inte står rätt till. Jag tycker inte det är rimligt att begära att ens den mest erfarna mekanikern skall hålla reda på exakt hur alla olika bilmodeller är uppbyggda och ihopsatta.

SolidWorks är inte precis billig idag men det kommer förmodligen en dag då vi kommer se en FOSS variant av 3D-CAD mjukvara. Webläsare kostade pengar en gång i tiden, Photoshop har konkurrens från GIMP, vet ej hur bra GIMP är då jag inte använder det. Men jag kan skriva under på att Inkscape som är helt gratis konkurrerar väl med Adobe Illustrator. Och Blender har blivit oerhört kompetent som 3D miljö och kan göra istort sett samma saker som Maya och 3DStudio. Programmet FreeCAD ser faktiskt ganska lovande ut:

http://sourceforge.net/projects/free-cad/

När CAD programvara blir utbredd ser jag fram emot folk som ritar av olika bildelar och lägger upp dessa modeller i en stor öppen databas ...
Användarvisningsbild
av P210
När CAD programvara blir utbredd ser jag fram emot folk som ritar av olika bildelar och lägger upp dessa modeller i en stor öppen databas ...
Finns väl redan, du började ju själv med att länka till grabcad.com, fyll på med solidcomponents, turbosquid.com, tf3dm mm.
Tyvärr är ju kvalitén blandad och ursäkta uttrycket, de mesta rent bajs!
Och tyvärr blir trovärdigheten lika illa som på Wikipedia där vem som helst kan skapa "fakta"

Säg att du hittat ditt älskade topplock till B5252:an - hur vet du hur nära originalet kylkanalerna är, förmodligen är det någon glad amatörcaddare som suttit med skjutmått och tittat in i diverse hål och gissat hej vilt... så om inte informationen kommer ifrån samma underlag som Volvo gjuter efter är det knappast värt något.

Har jobbat en del med 3D scanning och inte ens om man fått ett topplock att såga i bitar blir resultatet bara en grov uppskattning av originalet.
Så den dagen min vattenpump går sönder och jag bara går in på nätet och hittar en blueprint att ladda ner till min CNC-fräs för att tillverka min egen är lååångt borta, tyvärr!
Så om inte biltillverkarna gör underlaget tillgängligt själva så finns det inget att hämta där.

Här är ett exenpel på en VW från Grabcad som vid första anblicken ser rätt hyfsad ut, men vid närmare studie ser hela kupen uppblåst ut.. inget man vill 3D printa efter eller använda för att laborera i Cadden..

Bild
av Clonetom
g00ey skrev:Vad Vadis och liknande program är "avsedda för" kan vi nog diskutera i all oändlighet. Men när man bläddrar i gamla servicemanualer för GM-bilar från 70-talet och märker att de är ljusår bättre än det vi hittar i modern datoriserad dokumentation så är det uppenbart att något inte står rätt till. Jag tycker inte det är rimligt att begära att ens den mest erfarna mekanikern skall hålla reda på exakt hur alla olika bilmodeller är uppbyggda och ihopsatta.

SolidWorks är inte precis billig idag men det kommer förmodligen en dag då vi kommer se en FOSS variant av 3D-CAD mjukvara. Webläsare kostade pengar en gång i tiden, Photoshop har konkurrens från GIMP, vet ej hur bra GIMP är då jag inte använder det. Men jag kan skriva under på att Inkscape som är helt gratis konkurrerar väl med Adobe Illustrator. Och Blender har blivit oerhört kompetent som 3D miljö och kan göra istort sett samma saker som Maya och 3DStudio. Programmet FreeCAD ser faktiskt ganska lovande ut:

http://sourceforge.net/projects/free-cad/

Men snälla lille vän
Cad är inget nytt,jag har använt det i 20 år och kört 3-D i 15-16 år och är långt ifrån varken den förste eller den bäste :D

Du har upptäckt hjulet helt enkelt kan man säga

Du måste förstå att en tillverkare kommer att hålla sina ritningar,oavsett om det handlar cadunderlag eller pappersritningar i olika format,så länge de vill ha egen kontroll över dem dvs i praktiken for ever.
Att det kommer fram gamla ritningar till jänkedelar beror på att de är släppta till företag som vill nytillverka dessa delar för hobbyfolket och att licenser gått ut och inte förnyas pga de är omoderna etc.

Du kan inte jämför cadprogram med illustrator,maya,3D studio osv då dessa program är avsedda och användbara för olika saker,du kan inte rita en motor i tex maya så att den kan tillverkas därfrån utan det är avsett för att rendera bilder och dem snygga och för visning.
Du måste förstå skillnaden mellan bildbehandling och cad.
Du verkar ju gilla att läsa så jag förstår inte varför du inte läst på dessa saker innan du började kasta ut alla dina ctrl-v inlägg :D

Servicemanualer från 70-talet är för teknik från 70-talet så de behövde inte vara mer avancerad än så.
På den tiden kunde du sluta efter 7:an och börja på den lokale mackens verkstad och hjälpa till för att sedan arbeta där som bilmeck,det funkar inte så idag eftersom bilarna är fulla med elektronik osv men grundtekniken är den samma i stor drag.
Motorn grund är den samma men förfinad och de grunderna kan varenda meck,fast det heter väl servicetekniker idag kanske :D

Om du nu på riktigt är intresserad av en motor uppbyggnad så gör som du tidigare fått råd om: LÄS och kolla på delarna rent fysiskt.

Vet inte hur gammal du är så det är lite svårt att ge dej råd om var eller hur du ska rent praktiskt utföra detta.
Senast redigerad av 1 Clonetom, redigerad totalt 0 gånger.

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]