Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Vojje skrev:vad är problemet? Service 2.0 är service 2.0 och allt annat är service 2.0 not.
Ingår det uppdateringar i s.k. anpassad service? Tydligen inte. Påstår Volvo det? Förmodligen inte.
http://www.volvocars.com/se/sales-servi ... fault.aspx säger:
Allt som är extra ingår i priset.
En komplett och kompetent bilvård är naturligtvis kärnan i Volvo Originalservice. Men du får även tillgång till en lång rad andra tjänster som gör både ditt verkstadsbesök och livet med bilen smidigare. Till exempel ingår en Personlig Servicetekniker, fri uppdatering av bilens mjukvara och Volvo Assistans – helt utan extra kostnad.
Alltså borde uppdatering av programvara ingå i priset om det är en Orginalservice - vilket man väl får lov att anta om bilen är en Volvo och lämnas in hos en av Volvo certifierad återförsäljare..
Användarvisningsbild
av Vojje
Originalservice är originalservice, liksom 2.0 är 2.0. Antagligen är service 2.0 och Originalservice samma sak.
Jag ser öht ingen som helst info om den s.k. anpassade servicen. Vad som ingår i den får man nog fråga verkstaden, vilket TS faktiskt gjorde.
Dock avböjdes Originalservice.
Dom är lite snurriga Volvo vad, det är inte självklart vad de olika begreppen står för. Så här står det på minvolvo sidan. Här står INGET om programuppgraderingar över huvud taget.

Servicetillfällen

När du servar din Volvo går den igenom tre olika former av servicesteg.
Basservice
utförs minst en gång per år.
Underhållsservice (Bas + slitagekontroller)
utförs första gången efter 3 år
eller 60 000 km, sedan efter 2 år eller 60 000 km.
Anpassad basservice utförs om den årliga körsträckan bara är högst hälften av serviceintervallet och ersätter då basservicen. Anpassad basservice utförs högst en gång mellan två servicetillfällen.

Här följer ett exempel på punkter vi går igenom vid en Volvo Original Service. Exakt vilka som gäller för just din modell kan du ta del av på serviceverkstaden.

Basservice

Yttre belysning: kontroll
Strålkastare/dimljus: kontroll/justering
Signal: kontroll
Torkare/spolare: kontroll/justering, nivå
Växelreglage automat: kontroll startspärr
Bilbälten: kontroll
Parkeringsbroms: kontroll/justering
Däck: kontroll slitage, mönsterdjup
Däck exkl. reservhjul: kontroll/justering ringtryck
Draganordning (delbar): smörjning
Motorolja/filter: byte
Bromsbelägg: kontroll/slitage
Motor: kontroll, utvändig täthet/renhet
Växellåda/slutväxel: kontroll, täthet/nivå vid läckage
Motorrum: kontroll/justering, olje- och vätskenivåer
Kylsystem: köldbeständighet
Servicepåminnelse: meddelande/nollställning
Kupéfilter: byte

Underhållsservice

Basservice plus slitagekontroller:
Batteri: kontroll, nivå, fastsättning, rengöring -2009
Drivaxlar: kontroll gummibälgar
Broms/bränsleledning/bränslefilter: kontroll, skador/reglage
Styrning/framvagn: kontroll/slitage
Bakvagnsupphängning: kontroll/slitage
AWD bakväxel, vinkelväxel: kontroll/täthet
Drivknutar: (kardanaxel, stödlager AWD) kontroll/slitage

Anpassad basservice

Basservice exkl. kupéfilter

Läser man sedan under min bils historik ser man följande:

Volvo originalservice bas1år/30´ km
Läs mer

Reng insida vindruta bilar med kollisionsvarn
Luftfilter motor byte
Tändstift byte
Mjukvara styrenheter nedladdning

Där helt plötsligt ingick mjukvarunedladdning i bas servicen. Märkligt...
Vojje skrev:Originalservice är originalservice, liksom 2.0 är 2.0. Antagligen är service 2.0 och Originalservice samma sak.
Jag ser öht ingen som helst info om den s.k. anpassade servicen. Vad som ingår i den får man nog fråga verkstaden, vilket TS faktiskt gjorde.
Dock avböjdes Originalservice.
Orginalservice anser jag vara en service som är utförd av en av bilens tillverkare godkänd verkstad med orginaldelar enligt tillverkarens rekomendationer. Jag förstår inte hur man ska kunna tolka det annorlunda. Det är i alla fall vad jag anser att orginalservice betyder i allmänt språkbruk på svenska. Så om nu denna anpassade service är utförd på detta sätt så måste den definieras som en orginalservice.

Eller menar du att det ska vara fritt fram för tillverkare att definiera om betydelsen av ord? Det blir väldigt jobbigt i så fall.. och jag tror inte reklamationsinstanster håller med. Orginalservice är vad jag vet inget ord som volvo har någon trademark/copyright på.

Det vore bättre om de skrev om sina websidor och sin reklam så att den inte lovar mer än vad de håller.
Användarvisningsbild
av Vojje
även t.ex. Mekonomen kan utföra Original Service. Det väsentliga är att den utförs enligt tillverkarens rekommendationer. Det betyder dock inte att man kan få mer än vad man betalar för. En uppdatering är utöver normal service och ingår alltså inte i Anpassad Service. Inga konstigheter alls.
Vojje skrev:även t.ex. Mekonomen kan utföra Original Service. Det väsentliga är att den utförs enligt tillverkarens rekommendationer. Det betyder dock inte att man kan få mer än vad man betalar för. En uppdatering är utöver normal service och ingår alltså inte i Anpassad Service. Inga konstigheter alls.
Om en normal service är en orignalservice så ska det ingå uppdatering enligt Volvos text på volvocars.se där fördelarna med orginalservice beskrivs. Hela vitsen är ju att göra reklam för vad man vinner på att göra servicen hos deras återförsäljare istället för hos macken på hörnet.. Som sagt - inga konstigheter..
crumpets skrev:Bullshit. En bil servas enligt ett visst schema. Finns det en grundnivå så är alla nivåer över denna en premiumprodukt över grundnivån. Jag hade förväntningen att det finns -ett- orginalserviceschema eftersom man kommunicerar till kund att det ska göras orginalservice. Ingenstans sägs det att det finns flera olika nivåer på denna.
Ja, det är din uppfattning baserad på dina förväntningar. Men det innebär ju inte att det är rätt för det.
"En komplett och kompetent bilvård är naturligtvis kärnan i Volvo Originalservice. Men du får även tillgång till en lång rad andra tjänster som gör både ditt verkstadsbesök och livet med bilen smidigare. Till exempel ingår en Personlig Servicetekniker, fri uppdatering av bilens mjukvara och Volvo Assistans – helt utan extra kostnad."

GÅR inte att tolka på annat sätt än att gör man service enligt serviceschemat på volvo orginalserviceverkstad så SKA dessa saker ingå. Anpassad basservice ÄR en del av serviceschemat och det är inte konstigt att då anta att det SKA ingå även i den.
Det lär ju vara en prisskillnad ochså på en anpassad service och en orginal basservice, och har du serviceavtal får du ju tebax någon slant i slutändan om du kör mer än mindre än halva den sträckan din service är baserad på, och jag antar att du kör mindre än halva årssträckan eftersom ÅF gör en anpassad service. hur som blir det ju en "riktig" service nästa gång och då blåser de in sewrvicemjukvaran.

"Anpassad basservice
utförs om den årliga körsträckan bara är högst hälften av serviceintervallet och ersätter då basservicen. Anpassad basservice utförs högst en gång mellan två servicetillfällen"

Sedan kan jag tycka att det är utlöjligt att ens ha något så fjolligt som anpassad service där inte ett kupefikter och mjukvara ingår. Det är de första 2 åren som det händer något med mjukvarorna, sedan händer det inte speciellt mycket, då lägger Volvo krut på nästa modell.
Missljud! Volvo xc90 2020 b5

Jag köpte en ny XC70 av 2012 års modell[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Då kan vi starta en klubb Lennart. Idag ligg[…]

Byta topplocket, eller hela motorn?

Alternativ 3: Byt bara toppackningen på bil[…]

Förstärkt kamrem

Tror inte den jag har sett va med kevlar utan bara[…]