- ons 07 maj 2014, 10:19
#862455
Tack för alla svar!
-)
Sammanfattningsvis,
Köp XC70 II 3.2: 5 röster
Köp XC70N 2.5T: 2 röster
Köp XC90 istället: 1 röst
Få servicepunkter och trevligare automatlåda är också ett plus för 3.2-motorn. Jag räknar med att få byta/spola olja i lådan oavsett vilken bil jag köper. Det är viktigt för frugan att bilen är problemfri snarare än bränslesnål och billig.
Jag är dock lite orolig att jag ska tycka att motorn känns svag, då 2,4D:n har strikt bättre vrid och kraft mellan 1000 och 4000 varv, och jag är bortskämd med 420 nm idag mellan 1500 och 3000 varv. Å andra sidan dalar 2,4D-prestandan väldigt snabbt över 3500 varv, och bensinarna håller skapligt jämnt vrid ända upp till 6000 varv. Kanske är mest en vanesak ?:-/ Självklart skulle man vilja ha en T6, men dessa kostar cirka 100 kkr mer och det ligger helt enkelt utanför min budget.

Sammanfattningsvis,
Köp XC70 II 3.2: 5 röster
Köp XC70N 2.5T: 2 röster
Köp XC90 istället: 1 röst
Få servicepunkter och trevligare automatlåda är också ett plus för 3.2-motorn. Jag räknar med att få byta/spola olja i lådan oavsett vilken bil jag köper. Det är viktigt för frugan att bilen är problemfri snarare än bränslesnål och billig.
Jag är dock lite orolig att jag ska tycka att motorn känns svag, då 2,4D:n har strikt bättre vrid och kraft mellan 1000 och 4000 varv, och jag är bortskämd med 420 nm idag mellan 1500 och 3000 varv. Å andra sidan dalar 2,4D-prestandan väldigt snabbt över 3500 varv, och bensinarna håller skapligt jämnt vrid ända upp till 6000 varv. Kanske är mest en vanesak ?:-/ Självklart skulle man vilja ha en T6, men dessa kostar cirka 100 kkr mer och det ligger helt enkelt utanför min budget.
V50 D2 Momentum 2011