Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av MrNorth
Perc skrev:
llesrof skrev:Märkligt nog så utmärker sig ett skitmärke som Renault med att just nu kanske ha marknadens bästa rostskydd.
"Skitmärke" vet jag då inte.

För övrigt ligger nog den faktiska förbrukningen närmare 4,5 än 7,0. Vi har en Trafic på jobbet, en skåpbil som är betydligt större och inte det minsta aerodynamisk. Tvåliters dieselmotor. Den körs (av mig) med gasen i botten mer eller mindre hela tiden när man önskar fartökning, dieselvärmaren används ofta och gärna och det är mycket stadstrafik. Förbrukningen ligger på 8,5 ungefär, mätt vid pump. Fransmän har alltid gjort bra dieselmotorer.
Man kan ju undra hur denna bilen är körd för att man har en medelförbrukning på 7.0.

Ska se vad Renault säger när de återkommer, gällande de andra "lustigheterna" så hade jag varit bilhandlare hade jag nog fixat till dem i förebyggande syfte och för att få till en affär, i annat fall har jag garanti.

Lustig bilhandlare är det dock, men visst, tyvärr finns det inte så många "bra" bilhandlare häromkring, de flesta har på ett eller annat sätt rykte om sig att vara skumma, några skruvar mätare, några finns på ARNS svarta lista, några har konstant överpris och några har säljare som är helt omöjliga att ha att göra med ren allmänt. Man blir lite trött bara, när man "bara" är på jakt efter en lite billigare familjebil med bra bränsleekonomi och vinterdäck + dragkrok. Sen gillar vi båda skarpt Lanunans design...

De skriver på sin blocket-sida "Försäljning, service, bilvård sedan 1997". Det är nog detta som jag tycker är mest skumt med dem, om man nu sysslar med bilvård, varför har man då en bilhall full med skitiga bilar. Den Lagunan jag provkörde var riktigt skitig invändigt också, skräp i sätena, i baksätet var ena stolsryggen helt vit (mörkt läder) av grus från nån unge som suttit och sparkat med leriga/grusiga skor + allmänt sunkig i lacken med smårepor, totalt oglansig och en massa tjärfläckar, flygrost osv. Alla ovanstående detaljer hade ju enkelt fixats till med en vanlig rekond. De flesta bilhandlare jag varit hos gör ju rekond även på bilar i 20000-kronorsklassen...

/H
Användarvisningsbild
av Perc
MrNorth skrev:Man kan ju undra hur denna bilen är körd för att man har en medelförbrukning på 7.0.
Provkörningspiloter med blyfot, korta sträckor där motorn aldrig har nån chans att bli varm. Osv.

Även om fläktmotorn fungerar brukar grun[…]

Jag kan höra på nyheterna precis lika b[…]

Anliggande frambroms 740

Får börja med att plocka av oket och sm[…]

Då har du samma problem som jag, man vet int[…]