Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

SvenB skrev:
NollKoll78 skrev: Ser att du skrivit V70N, vad innebär N:et?
V70 fanns 1997-2000. Den ser ganska lik 850. Sedan kom det modell du tittat på som benämnes V70N. Den fanns 2000-2008. Sedan 2008 kom den modell som finns nu som kallas V70II.
Och det är säkert fler än jag som tycker att det är urbota dumt. I reservdelsbranschens kataloger heter det ofta V70 I, II och III, precis som med de flesta andra modeller där det finns flera generationer av samma bil.

Idiotiskt att kalla tredje generationens V70 för V70 II.
Ja det är i alla fall ingen logik vad jag kan se att kalla nuvarande V70 för V70 II eftersom det är 3:e generationen (har haft all 3 generationerna, en ny 1997:a, en ny 2001:a och nu en ny 2014).

/Bo
Jaha då får man rätta er återigen....
Den bil som ni benämner v70n fanns bara under ett år, nämligen 2000 för att skilja den från befintliga V70 byggd på gamla 850-plattformen.från 2001 heter bilen enbart V70.
Detta bevisas genom att kolla i de äldre produktbladen på volvocars.
Inte för att jag vet om det är viktigt, men på det stora företaget i Göteborg så har det alltid använts de beteckningar som nämts tidigare. Då utöver de riktiga typbeteckningarna som ingen människa egentligen använder.. Det vill säga V70, V70N och V70II. Fast i ärlighetens namn så använder man inte så ofta V70II. Det beror dock på att man sällan pratar första generationens bilar på bolaget när det kommit två senare.
Och V70N betecknar hela årsmodellfloran av andra generationen..

/Thomas
De riktiga beteckningarna (nu är vi inne på Volvonörderi) som Funk är inne på är:
V70 1997-2000: 875
V70 2000-2008: 285
V70 2008 - : 135

Egentligen är det inte så komplicerat. I alla fall inte från början. Föregångaren till 875:an kallades 855. Bekant någon...? 8)
Volvos support förnekar att det förekommer några modeller med benämningen n.
Däremot benämns plattformarna olika i fordonsregistret,t ex Volvo L+V70 för första generationen och Volvo S+V70 för andra generationen byggd på p2-pf.
Volvos interna benämningar finns på Wikipedia,t ex p26 för V70 byggp på p2.
Oj!!Tack för alla svar vad det gäller modellbeteckningen, verkar som att det inte bara är jag som tycker det är rörigt :D

Så här är det, då jag inte är överhuvudtaget intresserad av bilar så är modeller och annat rena rama grekiskan för mig. Därför känns det som att oavsett vilket köp jag gör kommer jag bli lurad :oops: Att jag kollat på olika modeller är bara för att de haft ett "bra" pris (i mina ögon) och varit snygga....jo, så illa är det!!

Har i alla fall kommit fram till; vill ha en volvo v70 el v50 som äldst årsmodell -08, automatare, bensin och med drag... Mil max 15-16.000 och pris max 140.000........kan man få det att gå ihop?!

har nu hittat denna annons men låter som många mil?? http://www.blocket.se/kristianstad/Volv ... =23_11&w=1 kan detta vara ett bra pris för en bra bil??

Letar efter bilar i Skåne så utbudet är inte så stort upplever jag!
Många mil? Det var ju det spannet du kunde tänka dig, och priset är ju under ditt maxpris.
Jag brukar påminna att kolla upp handlaren nästan lika väl som man kollar upp bilen i sig.. det som kan bli absolut dyrast är om handlaren struntar i garantier eller inte bryr sig om köparens rätt att reklamera fel enligt konsumentköplagen.
En googling på företagsnamnet till att börja med brukar var det enklaste.. har många blivit lurade kommer du hitta något.
Sen kan man kolla upp svarta listan hos råd o rön: http://www.radron.se/svarta-listan/

Läs själv på lite om konsumentköplagen så ver du vad du har för rättigheter (och skyldigheter) vid ett bilköp.
När man köper av en bilhandlare har man väldigt få skyldigheter... det mesta ligger på säljaren.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har nollat felkoderna flera gånger. B&ar[…]

La in i går kväll. Inget galet än.[…]

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]