Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Guligan skrev:Finns ett problem till med att bilarna inte skrotas - de blir då heller inte avregistrerade i Bilregistret. Det var inte länge sedan Transportstyrelsen gick ut med ett pressmeddelande om att snart är registreringsnumren slut.

Jag kan bjuda på ett förslag som kanske löser båda problemen: Dubbla eller kanske rentav tredubbla registerhållningsavgiften för samtliga fordon. Det kommer då kännas i plånboken för den som samlar på sig ett gäng skrotbilar, och kanske blir det ett incitament att ta bilen till skroten för återvinning och avregistrering.
förjävligt, blir då svindyrt för mig som har 5 bilar, och 4 avställda. visst, det finns platser där det står skrotbilar, men jag har aldrig sett det nästan så inte tror jag det är ett så stort problem
Det är det som är tanken.. det ska vara svindyrt för någon som har 9 bilar. Behöver någon verkligen ha 9 bilar?? Några av de står väl bara och förfaller(?) d.v.s förgiftar den plats de står på...
En sån extraavgift (kanske kombinerad med skroningspremie) skulle kanske få dig att skeppa iväg ett par till skroten.
osla skrev:förjävligt, blir då svindyrt för mig som har 5 bilar, och 4 avställda. visst, det finns platser där det står skrotbilar, men jag har aldrig sett det nästan så inte tror jag det är ett så stort problem
Visst, men det är överlag svindyrt att ha bil så det är inget nytt. För frugans V40 som körs ca 300 mil/år betalar vi nästan 1800 kr i fordonsskatt årligen. Alltså ca 6 kr/mil. På min XC60 som är tyngre och rullar betydligt mer så är kostnaden ca 75 öre/mil. Skatten kanske inte behöver höjas totalt sett men jag hade gärna sett en omfördelning av hur den tas ut.
av umekille
många bilar finns på blocket nu istället för att ägaren får problem
med skrotning. Oftast är det småfel som en hemmapulare kan fixa eller
ta delar från. Privatskrotning finns det intyg för men då måste 2st bevittna
att bilen skrotats på ett milömässigt sätt så avskrivs registreringen av den.
Man kan få ut ca: 1000kg plåt ur en bil som kan säljas på en återvinning.
oljor o bränsle måste vara tömda om den lämnas in hel där.
joel80 skrev:Det är det som är tanken.. det ska vara svindyrt för någon som har 9 bilar. Behöver någon verkligen ha 9 bilar?? Några av de står väl bara och förfaller(?) d.v.s förgiftar den plats de står på...
En sån extraavgift (kanske kombinerad med skroningspremie) skulle kanske få dig att skeppa iväg ett par till skroten.

Men herregud, ska det styras vem som ska få ha fler än en bil också nu? För det är ju det som blir om man ska hålla på att avgiftsbelägga hit och dit.

Är väl inte fråga om att behöva, har man ett intresse, då såklart bilar, är det väl inget konstigt att ha 9 bilar?

Jag har själv 9 bilar just nu, 5 av dom är besiktigade och påställda och körs med, dom avställda är projekt. Men det är ju inte skrot bara för att dom är avställda.

Och bara för att en bil står behöver den inte förgifta, du med din enda bil förgiftar ju mer bara genom att du kör med den.

Skrotningpremie håller jag dock med om, det bör införas igen för att få bort just skrotbilarna.
Är det inte så att dom flesta bilvrak som kommer till i naturen numera är sk "pundarbilar" som någon utan inkomst och fast adress lämnar där den slutade fungera.
av *pettson*
vetten skrev:Är det inte så att dom flesta bilvrak som kommer till i naturen numera är sk "pundarbilar" som någon utan inkomst och fast adress lämnar där den slutade fungera.
Jo det kombinerat med lagarna runt omhändertagandet.
Bilen får inte omhändertas om man inte gjort en viss procedur som tar runt två månader.
SFS 1982:129
SFS 1982:198
Först vill jag säga höjda avgifter tycker jag bara skulle vara trist för oss entusiaster som tar hand om bilarna och förvarar dom på ett bra sätt.

Efter ett 20 tal år som bil entusiast. Med diverse projekt med bilar.
Tycker jag dom stora problemen är.

1. Ägare som inte har råd att fixa sitt bilprojekt och tänker vänta lite vilket resulterar i bil som bara står och förfaller oftast på dåligt ställe. Som allmänna affärens parkering som nämdes i tråden. Oftast står dessa bilar också uppställda så att dom blir bara dyrare och dyrare att renovera på grund av allt som blir förstört på dom av felaktig uppställning. Dessa bilar blir det tyvärr aldrig något med utan kommer köras på skrot efter ett 20 tal år. Oftast när ägaren är så gammal att dom inte klarar av sitt boende längre. ( så blev det bland annat för en släkting som hade gård, många bilar som stod i evigheter och aldrig rördes men lika fult när man prata om problemet jo dom ska jag snart fixa, jo visst, dom skrotades när mäklaren sa här måste tömmas, synd för bilentusiaster som kunde gjort något kul med dom)

2. Ägare som tycker att dom är snygga prydnader i trädgården. Ja du läste rätt har varit med om det när man försökt köpa loss dom och det visat sig stört omöjligt då dom tycker dom är snygga som bil vrak i trädgården. Oftast till grannarnas stora irritation. Vet en bil som ståt så sen 1990 bilen är en 1985 års model med andra ord 5 år när den blev prydnad. Även om ägaren säger varje gång ja grannen är jätte irriterad men jag ska snart fixa den. En polare försökte i ett 10 tal år köpa den men har gett upp nu. Den är för dålig nu med för att vara ekonomisk försvarbar att fixa/renovera.

3. Ägare som vill sälja med vill ha nypriset på bilen. Vilket resulterar i hel bil samling i trädgården. Så var det med en excentrisk miljonär som jag försökte köpa en bil av en gång. Såg annonsen då och då i 8 års tid tänkte ringer nu efter 8 år och lyssnar lite och ser om det går att köpa En av dom som jag ville ha. Men ike skulle ha ofantligt betalt för den. Tror allt ihop skrotades när han flytta. Var S mercor andra exotiska vagnar och nästan oanvända jänkarbilar som trans am och liknade som bara förfall bort. Brukade åka förbi ibland och titta på bilkyrkogården från vägen.

Höja avgifter tror jag inte på samt trist för dom som är entusiaster och tar hand om sina saker med bra uppställningar av dom under tak.

Hade jag bara haft mer plats hade jag själv med samlat på mig fler roliga bil ikoner som man idag kan köpa för små pengar. För att köra med någon gång ibland. Men då vill jag förvara dom inomhus torrt. Annars är det ingen idé blir bara förstörda.
Får bli om det blir av med en gård ute på landet som är en dröm. Måste bara lösa jobb biten så jag inte är så beroende av stor staden för jobbets skull. Tänk om man kunde hitta något som går att sköta på distans :-)

Nej jag tror lösningen på det här är om myndigheterna fick lite mer att trycka på med på ägare som har bilar i speciellt tätbebyggda områden på allmänna parkeringar eller i villa trädgård som inte ens går att flytta på egentligen samt syns på att den inte ens tvättas eller omhändertas alls. För i ärlighetens namnförslag det ju där problemet är störst. Om någon gårds ägare får för dig att ställa upp grejer bakom sin lada tror jag knappt någon stör sig på. Eller göra som en granne på sommarstället gjorde. Han byggde ett tält liknade båt förvaring in bland lite träd och gömt lite bredvid sitt garage i lämplig färg knappt man tänkte på det. Där han förvarade en rostfri folka bubbla. Tills han vart för gammal och sålde den till en ungdom. Stod ca 20 år under det tältet utan något klagomål på slutet hade den nästan växt in bland buskar.
av umekille
Problemet skulle lösas om det blev lag på att bilhandlarna tar igen sitt
eget märkes bilar för nedskrotning utan krav eller ekonomisk ersättning
från personen som lämnar in sin gamla bil. Varför det lämnas bilar här o där
beror i största allmänhet på att det är besvärligt och kostsamt frakta den på en bilskrot.
Samt att många idag inte har tid över för att engagera sig i bortforslandet.
Okej, jag är inte sämre än att jag kan ändra mig.. straffavgifter är kanske inte alltid det bästa. Morötter för att få fler att skrota sina bilar istället för att bara ställa dem som vrak på nån dum plats till att börja med.. och bättre regler som gör så att kommun och myndigheter lättare kan tvångsskrota uppställda bilar, utan att behöva vänta 2 månader eller mer.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Intressant, har varit med om dåligt/trå[…]

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”-f[…]

Anliggande frambroms 740

Jag brukar skruva ur glidpinnarna och vända o[…]

Min bil var inne på verkstad för ca 2v […]