Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

vet att man förut hade en gasolvärmare som man kopplade in på kylsystemet i maskiner med snabbkopplingar. och vw körde ju med bensinvärmare på 60 talet när dom hade luftkylda motorer, var väl eber dom använde då.

skulle inte tro det skiljer så mycket mellan diesel och bensin värmare, lika effektiva
Fördelar med elektrisk motorvärmare:
- Inköpspris
- Lågt servicebehov
- Tömmer ej bilens batteri, något som kan bli ett problem med en bränslevärmare om man ofta gör korta resor.

Nackdelar med elektrisk motorvärmare:
- Ineffektiv och långsam.
- Man måste dras med en ful kupévärmare inne i bilen
- En sladd att koppla i och ur
- Fungerar givetvis bara där man har ström.

Fördelar med bränslevärmare
- Effektiv. Den jobbar upp motorns arbetstemperatur ordentligt.
- Snabb. 30 minuter räcker.
- Fungerar var som helst, givetvis.
- Ingen sladd att krångla med.
- Eftersom det är kupéfläkten som värmer så torkar den ur kupén på ett helt annat sätt än en kupévärmare som bara vispar runt den luft som redan finns inne i bilen. Tidigare hade jag alltid frost på insidan av rutorna.

Nackdelar med bränslevärmare
- Inköpspris, cirka fyra gånger dyrare än en elektrisk motorvärmare
- Servicebehov, dom är ju inte underhållsfria.
- Man måste hålla lite koll på batterinivån om man, som jag, har 4km till jobbet och använder den ofta och gärna. Har du längre väg till jobbet är det inga problem.
- Grannarna gillar kanske inte om du kör värmaren inne i ert delade kallgarage.

Jag räknade lite på driftskostnaden nyligen och kom fram till att det inte skiljer mycket med de priser jag betalar för el och bensin. Tror skillnaden var någon cent per "värmning". Då räknade jag på 30 minuter med bensindriven värmare respektive två timmar med 2kW elmotorvärmare.

I praktiken använder man ju förstås bränslevärmaren mer eftersom man drar igång den den när bilen står på stan, vid affären, hos polarna, osv osv, så det är ju klart att det kan bli dyrare. Men det är upp till dig hur bekvämt du vill ha det. ;)

Angående diesel- vs bensinvärmare så är bensinvärmarna något snabbare att starta, men drar lite mer bränsle. Precis som dieselmotorn så är ju även dieselvärmaren ca 30% snålare pga dieseloljans högre energiinnehåll.

Dessutom upplever jag att bensinvärmaren luktar mindre vid startögonblicket, om man bryr sig om sånt. ;)
MartinS skrev:Det är lite dyrare med bränsledriven värmare va, runt 1,80kr per KW? (15*0,6/5)
+ 10.000 kr /3e år i renovering/sotningskostnad om det är en dielvärmare.
Osla: Den värmaren som VW hade värmde luften. Avgaserna från den gick en annan väg. Den satt originalmonterad i den sista luftkylda modellen 411, http://sv.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Typ_4
Om man googlar lite mer på detta så får man fram vad Ebersprächervärmaren hette. Jag hade en jobbarkompis som modifierade en sådan till att bli vattenvärmare och satte i en Volvo 242. Det fungerade bra.
Om man skall ha bilen länge så kanske det kan vara värt att utrusta en dieselbil även med elektrisk motorvärmare (som värmer kylvattnet) och kupévärmare. Om man nu har tillgång till el enkelt.
Dels är ju elen relativt billig dels kanske man kan "spara" lite på dieselvärmaren i underhållskostnad?
Om det nu är som skrevs att man får räkna med uppåt 10 000 kr i service/underhåll per 3 år (vlket jag ej vet om det är rimligt). Själv tänker jag nog behålla min V70 2014 i ca 10 år och köra slut på den, så för mig skulle det i värsta fall innebära 3 st "renoveringar" av dieselvärmaren under den tiden ( 3 x 10 tkr = 30 tkr). Säg att man kan halvera servicekostnaden genom att använda dieselvärmaren mindre och elektrisk motorvärmare lite mer istället - rimligt?
Sen är det ju aldrig fel att ha en elektrisk motorvärmare som "backup" om dieselvärmaren skulle haverera och man har enkel tillgång till el hemma och kanske även på jobbet, då slipper man ju sätta sig i en kall bil när det är kallt ute. Man kanske inte har råd eller det tar tid innan dieselvärmaren kan repareras, då har man backuplösningen.

/Bo
av timebandit
Ca 10.000 stämmer väldigt bra. Har offert från Bilia där priset landar på strax över 12.000 men då är det med en styrenhet och utan flamvakt, glödstift osv. Dem vill ha 3000 för att riva ner värmaren på en V50. Värmarna behöver service, gärna varje år om man kan då sotet förstör mest.

För oss som gärna sparar pengarna å gör jobbet själv finns apmycket pengar att spara...
Användarvisningsbild
av bem
timebandit skrev:Ca 10.000 stämmer väldigt bra. Har offert från Bilia där priset landar på strax över 12.000 men då är det med en styrenhet och utan flamvakt, glödstift osv. Dem vill ha 3000 för att riva ner värmaren på en V50. Värmarna behöver service, gärna varje år om man kan då sotet förstör mest.

För oss som gärna sparar pengarna å gör jobbet själv finns apmycket pengar att spara...
Vad är det som sotet förstör eller försämrar på en dieselvärmare?
Vilka delar brukar bytas när Volvoverkstad (eller annan verkstad) "servar" en Webasto motorvärmare?
Om man säger till verkstan att "serva" dieselvärmaren, kanske årligen på hösten, har de ett serviceschema de går efter och byter de delar som vanligen slits/förbrukas genom flitig användning av dieselvärmaren?
Vilket är bäst - låta Volvoverkstad "serva" dieselvärmaren eller en Webasto specialverkstad för personbil?

Är det svårt att göra service/byta de delar som behöver bytas vid en service? Måste hela dieselvärmaren plockas ur?
Nåt som en vanlig händig "svensson" klarar eller måste man vara "mek" för att klara detta?
Några specialverktyg som behövs?

/Bo
av timebandit
Beroende på märke och bil så är det olika jobbigt å olika verktyg.

Sotet är det som i förstahand förstör. Stoppar små kanaler osv i brännkammaren.

Inget byts väl på service om det inte är befogat eller att man önskar så.
Men brännkammaren sotar igen. Flamvakt å glödstift. Samt stiftsilen är också vanliga men behövs inte alltid bytas.
Ofta kanske det räcker att rengöra brännkammaren i en ultraljudstvätt, byta stiftsilen och lite rengöring. Finns en guide för V50 i tips å trix. Bara Googla på värmaren du har så hittar du mycket info.
Rådlös skrev:Osla: Den värmaren som VW hade värmde luften. Avgaserna från den gick en annan väg. Den satt originalmonterad i den sista luftkylda modellen 411, http://sv.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Typ_4
Om man googlar lite mer på detta så får man fram vad Ebersprächervärmaren hette. Jag hade en jobbarkompis som modifierade en sådan till att bli vattenvärmare och satte i en Volvo 242. Det fungerade bra.
jajamen, det stämmer. är som diesel kanoner med avgasrör/skorsten. finns än idag såna värmare som bara värmer luften, och sitter såna i traktorer med luftkylda motorer också, samt att man kan ha dom i tex en husvagn/husbil
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]