Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av milktrucker
kör du med släp? - välj 2.5FT
kör du lugna resor och kanske mest på landsväg? - välj 1.6D
med 1.6D kan du spara ca 4 kr/mil, det kan vara värt att tänka på om man åker mycket bil. Det är 6000 kr per år som medelsvensson ger bort till oljebolagen, som redan skrattar gott hela vägen till banken.

varför köpa bil på krita?
är inte varje bilaffär förlust nog?
skulle aldrig falla mig in att köpa bil på kredit. Tog mig ca 4 månader att jobba ihop till min XC70.
varför ge bort 15-20000 till någon annan i ränta?

Jag är kanske lite för hård när det gäller ekonomi, men det är typ 1000 kr i månaden som man kan göra något roligare för, kanske spara undan till en resa. på 2 år har ni sparat ihop typ 24000, varför inte åka till thailand i stället för att vara hemma utan pengar.
Användarvisningsbild
av joel80
4kr/mil är nog räknat i överkant. Speciellt om man jämför med en etanol. Då går det snarare nästan jämnt ut med förbrukningskostnaden.. etanolen är billig. (Kanske blir 1-2kr per mil dyrare men då har du bra mkt starkare motor.)

Alla har inte en lön som dig milktrucker.. jag tycker inte det är fel att ta en del på avbetalning. (Men betalar gärna 30-50% vd köp när jag köper privat så man inte vid nått tillfälle har högre skuld än vad bilen är värd.

Thailand skippar jag gärna, släpper ut tillräckligt med skit med min dieselbil som det är.
Användarvisningsbild
av milktrucker
etanol och stor motor + tung bil = minst 1 liter per mil. det kostar minst 11kr/mil att åka.
1.6D drar väl omkring 0,55 med den stora bilen, det är ca 7 kr/mil.
alltså en besparing på ca 4 kr/mil
Användarvisningsbild
av joel80
Du avrundar rätt ordentligt åt de håll som gynnar din uträkning. Snålkör man kan man kanske hamna på ca 1l/mil med etanol och 0,55 med diesel. Större delen av senaste året har etanolen legat på under 9.50k/l. Så räkna på 9.50kr/mil där. Dieseln har mestadels legat på åtminstone 14:50. 14.50*0.55= 7.98kr.
Så ca 1.50kr skillnad till dieselns fördel. Kanske upp till 2kr beroende på prisskillnader o så.. börjar man gasa lite drar diesel-förbrukningen troligen iväg snabbare än FTn.
av Mwi
joel80 skrev: .. börjar man gasa lite drar diesel-förbrukningen troligen iväg snabbare än FTn.
Nej 2,5 FT blir betydligt törstigare när man gasar, en diesel är inte alls lika känslig. Under mina tjänsteresor har jag fått fram följande.
V70 2010 2,4D 175 hp automat 95 mil/tank
V70 2012 D3 163 hp automat 110 mil/tank
V70 2014 D2 ? hp automat 120 mil/tank
XC 70 2014 D4 163 hp automat AWD 75 mil/tank
V70 2010 2,5 FT automat landsväg 55 mil/tank med etanol-stadskörning 30 mil/tank med etanol.
Alla dieselbilar är körda likadant E4:an norrut farthållaren ställd på 10 km/h över, är lika med 110-130 km/h beroende på skyltad hastighet altså nästan bara motorväg.
2,5 FT är bara körd privat, så där är det mera landsvägskörning inte motorväg, V70 är ganska mycket törstigare över 110-115 km/h oavsett motor. Men även vid kraftigt regn ökar förbrukningen ca 1 dl/mil om man inte sänker hastigheten, märker däremot ingen större skillnad mellan sommar eller vinterdäck.
Användarvisningsbild
av joel80
Men det brukar ju vara så att små motorer (oavsett drivmedel) drar iväg mer vid lite med ansträngt körande än bilar som har lite motor att ta ifrån från början.. det var väl mer det jag baserade det jag sa på.

Är tanken lika stor på alla bilarna och har du lycktats tanka i exakt samma mängd på alla?? Bara en liters skillnad gör ju viss skillnad på siffrorna.
av Mwi
Tanken tror jag rymmer 70 liter på alla V70, brukar tanka 63-65 liter varje gång. Så det är ingen exakt vetenskap men det är samma sträcka och körsätt varje gång. Så lite tycker jag det visar, exempelvis skillnaden mellan D2 och D3/4 inte är så stor i förbrukningen eller att AWD är ganska törstigt. Har även upptäckt att färddatorn slocknar när det är två mil bränsle kvar, men 4 mil till går att köra längre vågade jag inte testa. Då kunde jag tanka 67,5 liter.
av Bosse112233
Hur lång serviceintervall är det på en V70 2,5 FT om man kör den med bensin, och hur lång serviceintervall är det om man kör den på etanol?

För det är väll så att man bör serva en V70 2,5 FT oftare om man kör den med etanol än om man kör den enbart med bensin?
av JohnB
Min 1.6D sitter iofs i en C30 men förbrukningen blir inte nämnvärt högre för att man kör fort på långkörning. Jag körde sundsvall-hamburg med den och trots att farten oftast låg mellan 140-190( den är spärrad och går inte fortare :twisted: ) så stannade snittet på 0.54 för hela resan på ca 280 mil. Jag trodde att den skulle vara törstigare men blev positivt överraskad. Jag har inte kört någon FT så långa sträckor så där kan jag inte uttala mig om förbrukning.

Angående räkneexemplet längre upp i tråden så får man också ta med att en 1.6D kostar minst en krona extra/mil i DPF-service utöver vanlig service så i slutändan blir det inte så stor skillnad bilarna emellan och 1.6D ligger ju riktigt risigt till just mellan dessa 2 bilar då prisskillnaden i inköp är så stor till dieselns nackdel.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]