Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av rid54
Jag tänkte att det finns en möjlighet, att partiklar fastnar i själva gummimaterialet och inte lossnar bara för att det blir blött och så när man spolar rutan eller tvättar bilen. Många partiklar är rysligt små och vassa och kan (kanske) helt enkelt tränga in en liten bit i gummit och fastna. INTE gruskorn, typ, men dammliknande partiklar. OBS detta är en hypotes som inte prövats. Om jag hittar ett bra mikroskop och har tråkigt någon kväll ska jag kolla :)
Användarvisningsbild
av ratbones
rid54 skrev:Jag tänkte att det finns en möjlighet, att partiklar fastnar i själva gummimaterialet och inte lossnar bara för att det blir blött och så när man spolar rutan eller tvättar bilen. Många partiklar är rysligt små och vassa och kan (kanske) helt enkelt tränga in en liten bit i gummit och fastna. INTE gruskorn, typ, men dammliknande partiklar. OBS detta är en hypotes som inte prövats. Om jag hittar ett bra mikroskop och har tråkigt någon kväll ska jag kolla :)
stämmer säkert, men som ngn annan påpekade så kommer ju det hända att partiklar fastnar i gummimaterialet och repar rutan ändå. han ville väl bara att jag skulle ha en repfri ruta fram till dess. Och så ville han kanske kränga ett par nya torkarblad till ett - antar jag - dyrare pris än vad Mekonomen erbjuder....
av semmelman
Så här i vintertider så står torkarbladen för nästan det största irritationsmomentet när man kör, dels fastnar sjok av is på bladen och dels så tar inte bladen då utan glider bara på isen och lämnar orörda breda ränder, ibland kan det gå så snabbt som tretti sekunder så är det is och snö packat, kunde man inte ha en värmetråd inne i bladet - ja i ställningen som håller gummit allså - och så kunde den varma metallen omge gummibladet så ingen is kan fastna och bladet kan fås anligga mot rutan?
av mattish
semmelman skrev:Så här i vintertider så står torkarbladen för nästan det största irritationsmomentet när man kör, dels fastnar sjok av is på bladen och dels så tar inte bladen då utan glider bara på isen och lämnar orörda breda ränder, ibland kan det gå så snabbt som tretti sekunder så är det is och snö packat, kunde man inte ha en värmetråd inne i bladet - ja i ställningen som håller gummit allså - och så kunde den varma metallen omge gummibladet så ingen is kan fastna och bladet kan fås anligga mot rutan?
Det gäller om man kör med Volvos skit original torkarblad. Bosch är riktigt bra, särskilt i slaskväder. Helt underbara!
av semmelman
Hjälper väl inte mot när snö å is packar sig mot bladet i vissa väderlekar och nästan lyfter det, snöstorm etc, det packar på rätt fort när temperaturen är fel. Det här gäller iofs mest jobbbilen som inte är Volvo för den kör jag i all väderlek, men jag märker iofs samma tendens på volvon fast jag kör den mer sällan, där har jag biltemas, billiga men hyfsade...
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]