- ons 29 jan 2014, 20:53
#830496
MY är infört för att spara pengar. Bilen är inte låst till en årsmodell överhuvudtaget.
Vitsen är att man kan använda bilar som står på lager och inte är inregistrerade. Dom kan då enkelt uppdateras och säljas som en annan MY modell. Har du två identiskt till utseendet modeller och du säljer MY 12 närmar dej 13 så är det till att sälja MY12 som MY 13 om där inte är fysiska skillnader. Har varit för bilar som haft tillverkningsdatum 1½ år minus någon månad innan första registreringsdatumet. Dock inte volvo men ändå (volvo har jag bara sett tillverkad 201205 med 201304 som första inreg som en 2013.
Annat hos Peugeot där har alltså en bil tillverkad för nästan 1½ år sedan sålts som ny av årets modell. Direkt vid leverans till ÅF har bilens mjukvara tankats om med uppdateringar och i övrigt har inget hänt alls mer än att någon trott sej få en nyfabricerad bil. Det finns inga regler mot tillvägagångssättet. Om bilen så stått i 10 år så får den säljas som årets.
Vitsen är att man kan använda bilar som står på lager och inte är inregistrerade. Dom kan då enkelt uppdateras och säljas som en annan MY modell. Har du två identiskt till utseendet modeller och du säljer MY 12 närmar dej 13 så är det till att sälja MY12 som MY 13 om där inte är fysiska skillnader. Har varit för bilar som haft tillverkningsdatum 1½ år minus någon månad innan första registreringsdatumet. Dock inte volvo men ändå (volvo har jag bara sett tillverkad 201205 med 201304 som första inreg som en 2013.
Annat hos Peugeot där har alltså en bil tillverkad för nästan 1½ år sedan sålts som ny av årets modell. Direkt vid leverans till ÅF har bilens mjukvara tankats om med uppdateringar och i övrigt har inget hänt alls mer än att någon trott sej få en nyfabricerad bil. Det finns inga regler mot tillvägagångssättet. Om bilen så stått i 10 år så får den säljas som årets.