Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
MY är infört för att spara pengar. Bilen är inte låst till en årsmodell överhuvudtaget.
Vitsen är att man kan använda bilar som står på lager och inte är inregistrerade. Dom kan då enkelt uppdateras och säljas som en annan MY modell. Har du två identiskt till utseendet modeller och du säljer MY 12 närmar dej 13 så är det till att sälja MY12 som MY 13 om där inte är fysiska skillnader. Har varit för bilar som haft tillverkningsdatum 1½ år minus någon månad innan första registreringsdatumet. Dock inte volvo men ändå (volvo har jag bara sett tillverkad 201205 med 201304 som första inreg som en 2013.
Annat hos Peugeot där har alltså en bil tillverkad för nästan 1½ år sedan sålts som ny av årets modell. Direkt vid leverans till ÅF har bilens mjukvara tankats om med uppdateringar och i övrigt har inget hänt alls mer än att någon trott sej få en nyfabricerad bil. Det finns inga regler mot tillvägagångssättet. Om bilen så stått i 10 år så får den säljas som årets.
Användarvisningsbild
av lennarte
SvenB skrev:lennarte. 88B är en 89:a tillverkad före årsskiftet 88/89. Att man skev så beror på att det utgick någon form av katalysatorsubvention till och med årmodell 1988.
Jo det vet jag. men i andra fall heter den ju -08 om den är såld 12-08 och -09 om den är såld 01-09. Eller har Transportstyrelsen ändrat på det? Det infördes ju för några (kanske mer än några) år sedan under "dunder och brak" att årsmodellen och modellåret kunde vara olika. Då kunde det hända att en bil som var tillverkad typ -12-10 och inte såldes förrän -01-12 kunde registreras som -12 års modell. Detta var det "stort rabalder" om i tidningarna då, men jag kommer inte ihåg hur länge sedan det var. E.v var det kanske just importerade bilar (som Subaron) det gällde. Att jag tog upp det är för att min 745-a kanske snart faller för åldersstrecket (så även jag) och frugan skall ha en nyare bil. Då ska vi bara ha en bil och den måste kunna dra minst 1800 gärna 2000 kg för våran båt och båttrailer. Jag ligger lite över gränsen nu med Volvon (den är reggad för 1800 kg). Frugans Passat 1,8T -04 får bara dra 1300 kg. Subaru Forester verkar vara en "lagom" stor bil och får dra 2000 kg, så vi har "börjat spana" på en sådan

mvh
Lennart

Edit. Såg att pettson skrivit under tiden jag skrev ovan, och då är det ju som jag misstänkte....
Användarvisningsbild
av MartinS
Det verkar råda förvirring...

MY/Modellår: Något som tillverkaren bestämmer, och återspeglas ofta av tionde bokstaven/siffran i chassienummret. Man kan i princip kalla detta för versionsnummer.

Årsmodell: När bilen är tagen i trafik första gången, oavsett var i världen.

Tillverkningsår: När bilen tillverkats

Registreringsdatum: När bilen registrerades i bilregister första gången, kan finnas flera olika om det är en import.

Första dag i trafik: Precis som det låter, det datum då bilen ställdes på första gången. Kan finnas flera om bilen "bott i flera länder".
Användarvisningsbild
av lennarte
Vem är det som påstår att det ska vara lätt. Har man otur kan det ju finnas flera olika årtal på "papprena", eller? Står t.ex modellåret på registreringsbeviset? Registrerings år står ju. Har inte fått något nytt papper sedan jag reg. besiktigade (dragkrok) Volvon 2011, men det gäller kanske bara nya bilar.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av SvenB
Då kan jag, som nyligen böt bil, meddela att på Registreringsbeviset på min V50 Står det Tillverkningår - månad 2011-09. Sedan datum för första ibruktagande 2011-09-30. Inget om Modellår(Versionsår), för det är det tillverkaren som fastställer. Och det är nog omöjligt att ändra på det bara för att bilen "hamnat på hyllan" och blivit osåld eftersom Modellåret (Versionsåret) finns som en bokstav i "Indetifireringnummret" som på min bil är ett C som innebär MY-12. Volvo brukar ha byte av modellår ungefär vid semestermånaden.
Användarvisningsbild
av lennarte
Då börjar äntligen "polletten trilla ner". Det som jag tycker är intressant är ju tillverknings månad/år, om den då är tillverkad sent på sommaren eller tidigt på hösten får man kolla chassi nummeret för modellår. Det gäller ju i så fall mest om man behöver reservdelar, men redan nu får man inte ut en skruv utan reg. nummeret. Synd bara att inte Skruvat och sådana har det systemet fullt ut. Söker man på t.ex bromsok fram på min Volvo får man 5 st olika förslag. Sedan "friskriver" dom sig med att man ska kolla "referensnummer".

Mvh
Lennart
av Moody
Tillverkningsmånad och modellår är det som är mest intressant ja. Sen har registreringsdatum betydelse för när garantitiden börjar räknas. För att verkstan ska plocka fram rätt delar mappas regnumret mot chassinumret som i sin tur är kopplat till en så kallad strukturvecka.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]