Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av jpennerb
Klart du ska köpa dig något mindre om du aldrig utnyttjar utrymmet. Behöver du mer vid något tillfälle är en takbox ett bra tillbehör!
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har svårt att se att totalen blir lägre på C3:an, om du inte kör väldigt många mil.

Men om du ändå skall byta bil är det ju klokt att gå på ett mindre alternativ än en v70.
av llesrof
Nexus skrev:mindre rep på en citroen........ :roll: Min systers svåger har citra verkstad och de är knappast sysslolösa....
Jag hade satsat på en japanare typ toyota ,mazda eller så.
Det är det nog ingen verkstad som är. Men visst, Citroën är inget jag förknippar med extrem driftsäkerhet.
av llesrof
Bosse112233 skrev: Jo, den V7O:n jag har är en 01a som gått över 28000 mil så den får jag nog inte mer än högst 20000 för och c3an jag funderar på att köpa är en 10a och kostar ungefär 80000, men jag har räknat ut att skatt och försäkring och bränslekostnad är ungefär 12000 mindre per år än på V70:n och sen kan jag nog även räkna med att det det blir mindre repararationer på c3an än på Volvon så där tjänar jag nog lite till. Men ska jag köpa c3an så sätter jag nog på dragkrok på den också, det kostar 8000, så då lånar jag ungefär 70000 och räntan på ett sånt lån ligger på 5,6%
Okej, då sparar du 1000:- i månaden. Så länge lånet inte överskrider det du sparar i driftkostnad så blir det ju plus i kalkylen. Om bilen kostar 90000 med dragkrok och du lånar 70000:- så betalar du ungefär 1350:-/månad i lån. Alltså blir det dyrare att byta bil om man ser det strikt ekonomiskt.
Användarvisningsbild
av SvenB
taxi skrev:Kul grej: Jag fick PRECIS in fyra hjul i skuffen på en V50 (-08 tror jag årsmodellen var), blev chockad då jag PRECIS får in fyra hjul i skuffen på 850:in också (sedan). Så jag betraktar V50 som en småbil som vilken VW golf eller Nissan micra som helst :D
Har någon trott att man får in mer i en kombi än en sedan, utan att fälla baksätet? På höjden blir det högre, men inte golvutrymmet. Det är när man fäller baksätet skillnaden märks. :)
Användarvisningsbild
av joel80
....eller när man packar på höjden?
:)
av Bosse112233
llesrof skrev:
Bosse112233 skrev: Jo, den V7O:n jag har är en 01a som gått över 28000 mil så den får jag nog inte mer än högst 20000 för och c3an jag funderar på att köpa är en 10a och kostar ungefär 80000, men jag har räknat ut att skatt och försäkring och bränslekostnad är ungefär 12000 mindre per år än på V70:n och sen kan jag nog även räkna med att det det blir mindre repararationer på c3an än på Volvon så där tjänar jag nog lite till. Men ska jag köpa c3an så sätter jag nog på dragkrok på den också, det kostar 8000, så då lånar jag ungefär 70000 och räntan på ett sånt lån ligger på 5,6%
Okej, då sparar du 1000:- i månaden. Så länge lånet inte överskrider det du sparar i driftkostnad så blir det ju plus i kalkylen. Om bilen kostar 90000 med dragkrok och du lånar 70000:- så betalar du ungefär 1350:-/månad i lån. Alltså blir det dyrare att byta bil om man ser det strikt ekonomiskt.
Så då om jag behåller Volvon och den skulle kosta mej 1200 kr i månaden för skatt försäkring och reparationer så skulle jag förlora 150 kr i månaden om jag köper c3an?
Användarvisningsbild
av vetten
Värdeminskningen kommer ju garanterat att vara större på C3an också inte att förglömma.
Användarvisningsbild
av MartinS
Betänk att du med Volvon kan låta den stå och ha låga kostander medans C3:ans värdeminsknig/lån står och tickar oavsett om du använder den eller inte.

Här kan du peta in lite kostnader och se själv vad som påverkar totalen med olika bilval.
http://www.gunneby.se/v70.xlsx

Lånar du 70 papp kan du räkna med en årskostnad på ~16k för ränta och amortering, om du lånar det på 5 år vilket kanske är en rimlig avbetalningstid.

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]