Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
+1 :-)-)
Användarvisningsbild
av Perc
llesrof skrev:Jag tror min volvoverkstad tar omkring 1000:- per timme i arbetskostnad. Min egen timlön är inte ens i närheten av detta.
Jag förutsätter att det här är självklart för dig, men en bilverkstads timdebitering och mekanikernas timlön är ju två skilda saker.
av rid54
Kanske TS var inne på att felsökningen i vissa fall blir lite "endimensionell". Man tar ut en felkod och litar stenhårt på den komponent som pekas ut (som ett exempel), men har kanske inte förståelse för att komponenten i fråga kan påverkas av sin miljö, som kan vara så "off" att komponenten helt enkelt inte kan göra sitt jobb. Att byta blir då meningslöst... Jag har t.ex fått ta en rätt dum diskussion med Volvo om en felkod som pekar på att solenoiden till lock-up i automatlådan var felaktig ("avbrott"). Jag tyckte det vore bra att kolla kablage och kontakter, innan man börjar med att byta halvdyra komponenter, men meken tyckte det ju var solklart var felet var och ville inte göra annat än att byta solenoid. Det är där jag menar att man kan hitta kvalitetsskillnader mellan mekar/verkstäder. Vissa personer har ett grepp om helheten och jobbar utifrån förståelse för sytsemen, vissa är mer oerfarna/enkelspåriga/ointresserade. Både kunden och verkstaden lär i förlängningen förlora på att personalen har vissa kompetensbrister. Troligen skulle det löna sig för verkstaden att erbjuda någon form av vidareutbildning/-utveckling åt sina mekar. Inte bara inläsning av nya system, men en vidareutveckling av de personliga färdigheterna.
av Larzan
Mycket beror på den teknikern som utför arbetet, hur pass erfaren denne är.

Hade själv ett dyrt fel där massor med tid lades ned på felsökning, men när komponenten i fråga ger ut fel signaler lite till höger och vänster så kan felet vara svårlokaliserat.
Man kan således inte enbart lita på felkod.

Jag fick tag på rätt tekniker denna gång, som ställde upp och jobbade övertid, för att jag som kund kunde hämta ut min bil på morgonen efter.

Jag har lite svårt för den yngre generationens tekniker som inte har fått erfarenheten än att det kan faktiskt vara något annat fel än komponentfel t.ex, ärgade kontakter, kabelbrott m.m.

Var denna erfarna tekniker arbetar spelar för mig mindre roll.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Nu är ju detta ett bilforum så jag förstår ju att diskussionen hamnar i mekanikeränden.
Men det är ju precis som med alla andra ställen det jobbar folk på.
Några är riktigt vassa på det dom gör och några är riktigt usla och så finns det en skala däremellan.

Vinstoptimeringen som pratades om tidigare har dessutom den effekten att det oftast är den billigaste möjliga arbetskraften som utför ett specifikt jobb, och då blir det inte bättre än okej heller..
Och det är ju vi konsumenters fel att det är så till viss del.
Detta eftersom många alltid väljer saker och tjänster efter pris.

Såg en lysande insändare i lokaltidningen där någon klagade på att netto här i staden hade för lite folk så dom inte hann städa och snygga till i butiken i den omfattning som skribenten förväntade sig.
Det är ju bara ett bevis på hur fruktansvärt kort en del tänker.
Förstår man inte att det låga priset beror på något och därtill har effekt på kvalitet och mängden personal osv osv..
Senast redigerad av 1 Variosboy, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Ravi
Jag har lite svårt för den yngre generationens tekniker som inte har fått erfarenheten än att det kan faktiskt vara något annat fel än komponentfel t.ex, ärgade kontakter, kabelbrott m.m. (Larzan)

Håller med lite där
Användarvisningsbild
av Allinug
Perc skrev:
llesrof skrev:Jag tror min volvoverkstad tar omkring 1000:- per timme i arbetskostnad. Min egen timlön är inte ens i närheten av detta.
Jag förutsätter att det här är självklart för dig, men en bilverkstads timdebitering och mekanikernas timlön är ju två skilda saker.
Så det blir ju maximalt med vinst om man både debiterar arbetskostnad och får sälja reservdelar. :-)-)

Det var någon som skrev i ett inlägg i en annan tråd att man det kan skilja flera tusen för samma jobb från en stad till en annan och att man kan göra verkstadsbesöket som en liten utflykt till en annan stad. Och när det börjar skilja flera tusen kronor för samma jobb, så kan det faktiskt löna sig att ta ledigt en dag från jobbet och göra den utflykten (givetvis beroende på hur mycket pengar man själv drar in på en dag, efter skatt).
Användarvisningsbild
av Ravi
Allinug skrev:
Perc skrev:
Så det blir ju maximalt med vinst om man både debiterar arbetskostnad och får sälja reservdelar. :-)-)

Det var någon som skrev i ett inlägg i en annan tråd att man det kan skilja flera tusen för samma jobb från en stad till en annan och att man kan göra verkstadsbesöket som en liten utflykt till en annan stad. Och när det börjar skilja flera tusen kronor för samma jobb, så kan det faktiskt löna sig att ta ledigt en dag från jobbet och göra den utflykten (givetvis beroende på hur mycket pengar man själv drar in på en dag, efter skatt).

:-)
av llesrof
Perc skrev:
Självklart, jag bara relaterade till min lön. Bilteknikern skall ju dra in pengar som täcker lokal, utbildning och alla andra kostnader. Min arbetsgivare gör ju också det. Det är därför en dator kostar kunden/förvaltningen uppåt 800:- per månad.
av llesrof
rid54 skrev:Kanske TS var inne på att felsökningen i vissa fall blir lite "endimensionell". Man tar ut en felkod och litar stenhårt på den komponent som pekas ut (som ett exempel), men har kanske inte förståelse för att komponenten i fråga kan påverkas av sin miljö, som kan vara så "off" att komponenten helt enkelt inte kan göra sitt jobb. Att byta blir då meningslöst... Jag har t.ex fått ta en rätt dum diskussion med Volvo om en felkod som pekar på att solenoiden till lock-up i automatlådan var felaktig ("avbrott"). Jag tyckte det vore bra att kolla kablage och kontakter, innan man börjar med att byta halvdyra komponenter, men meken tyckte det ju var solklart var felet var och ville inte göra annat än att byta solenoid. Det är där jag menar att man kan hitta kvalitetsskillnader mellan mekar/verkstäder. Vissa personer har ett grepp om helheten och jobbar utifrån förståelse för sytsemen, vissa är mer oerfarna/enkelspåriga/ointresserade. Både kunden och verkstaden lär i förlängningen förlora på att personalen har vissa kompetensbrister. Troligen skulle det löna sig för verkstaden att erbjuda någon form av vidareutbildning/-utveckling åt sina mekar. Inte bara inläsning av nya system, men en vidareutveckling av de personliga färdigheterna.
Det där handlar om erfarenhet. Det kan man inte utbilda sig till. Det hade vart intressant att veta hur många år den mekanikern har i branschen :D
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]