Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Allinug
Så det är kustläget som orsakar rosten? Ja, då ligger förstås Skåne risigt till. Det är intressant att Norrlands motpart alltid blir Skåne, fast Norrland är en landsdel och Skåne bara ett landskap. Ska man prata om landsdelar, dvs Norrland, borde man också ta upp de andra landsdelarna: Svealand och Götaland. Då blir det ganska mycket inland, som inte är Norrland och ganska mycket kust som är Norrland.

Rostangreppen på de asiatiska bilarna börjar nog redan under den långa fartygstransporten hit...
av umekille
Vad bilprovaren menade var en välhållen rostfri bil från inlandet
från 80-90talet som inte sköttes om härnere i saltslasket på vägarna
utan bara kördes i tron att den håller sig fin.
av umekille
Sedan verkar miltalen på bilen inte i någon större grad påverka prisbilden.
av Andis
umekille skrev:Sedan verkar miltalen på bilen inte i någon större grad påverka prisbilden.
Håller med.
Tyvärr är det ju så vanligt med backade mättare nu mer så det är hemskt.
Jag säger är det nyare bil ska alla service papper finnas med och verka troliga annars vet man ju inte vad man ska tro. Samt vilka som ägd den och se om det verkar troligt att som kör dom milen eller om det är för lite. För att slippa massa mystiska reprationer som beror på betydligt högre mil tal än mätaren visar.

En vän köpte en Mercedes som var fin med runt 20 tmil på mätaren men den visade sig nog rullat allt från 50-100 tmil allt bara rasa på den som ett kort hus. Samt drog massor av olja. Tjitt vilken blåsning. Han gav bort den till en vän som orka meka och härom dagen gick ett stag i bakvagnen av svetsen lossna man kan ju bara undra hur mycket den är backad Med såna här konstiga fel.

en annan vän titta på en S60 R för några år sen. Vännen ville att jag skulle titta på den för att se vad jag trodde. Jag sa med ca 2000 mil på mätaren och redan djupa kanter på bromskivorna nja nått lurt med den här. Visade sig var import via Estland från USA där den var total smälld och sedan reparerad i Estland och reggad för att sedan exporteras hit. Ja det räckte för att polaren skippa den vagnen. Han sa bara vilken tur att han kolla upp den ordentligt. Hade troligen rullat mer än 2000 mil.
av rid54
Som sagt, marknaden bestämmer priset... Om man ser tillbaka ett antal år tror jag att "norrlandskörd" betydde rätt mycket, eftersom det man var rädd för som begbilköpare var korrosionsrelaterade plåtskador (kostsamt att laga på ett proffsigt sätt). Nu verkar det mer vara så, att bilar kan drabbas av MYCKET kostsamma problem som inte alls har med rost och plåtproblem att göra. Det är styrboxar och all annan elektronik som spontant går på lunch och som kostar en packe skjortor att fixa, eller så är det en ventiljustering som kanske inte gjorts och som "måste göras", för femsiffrigt belopp. När rosten var skräcken, kunde man ställa ventilerna själv. Nu när rosten inte är riktigt samma problem, så har bilens hemmaort inte samma betydelse. Kretskorten håller inte längre i Norrland än i Götaland...
Användarvisningsbild
av SvenB
Förr var det ofta så att bilarna var billigare i Stockholm. Jag hade en kamrat som var från Borås. Han bodde och jobbade i Stockholm. Då han åkte hem på någon långhelg tog han bilen med och sålde den. Sedan tog han tåget tillbaka när han åkte till Stockholm igen. Där köpte han en ny bil att ha till han åkte till Borås nästa gång. Han höll sitt bilinnehav igång utan kapitalkostnad. Nu, sen internet gjort sitt intåg i samhället går ju inte det. Man sitter, som framkommit i denna tråd, vid datorn och väljer ut bilar. Sedan tar man tåg eller blir skjutsad dit där bilen finns. Därav finns det ingen marknad att ha högre priser på landsorten.
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?