Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av rid54
#817583
Förutom de goda råden som kommit fram i tråden om att hålla maskinen i trim, så tror jag att det finns någon sorts gräns för vad en enskild förare orkar hålla på med. Att hålla på o trixa med att hoppa växlar och sacka i motlut och annat tror jag ingen egentligen kan visa att det faktiskt ger nåt avseende förbrukningen. Det som verkligen ger skillnad är:

1: Marschfarten under längre sträckor (dvs om du kör 95 eller 125 spelar stor roll om det är en längre sträcka)

2: Planeringen... Alla gånger du INTE behöver nudda bromspedalen betyder att du har gjort en bra anpassning av hastigheten genom att släppa gasen i rätt tid. Detta ger verkligt mätbara vinster i förbrukningen. Det går dessutom att bli bättre hela tiden genom att bakåtanalysera sin körning och anpassa lite nästa gång man är i en liknande situation (vilket är nåt de flesta hamnar i, typ dagligen...).

3: Förberedelser... De kilometer man INTE kör ger bästa besparingen. Att försöka samla ihop sina ärenden och ta ut bilen färre gånger sparar mycket bränsle.
Användarvisningsbild
av frasse4
#817747
GT-mannen skrev:Något som man bör undvika är att frikoppla i långa nedförsbackar. Det är bättre att motorbromsa. Frikopplar man går motorn ner på tomgång och drar då mer bränsle än man tror. Motorbromsar man stängs bränsletillförseln av helt (om det inte är en förgasarbil förstås) men motorn fortsätter att gå.
Äldre bränsleinsprutningar ex Bosch CI bryter inte heller bränsletillförseln ex. B230E, men har man en 90-talet eller senare stämmer det ju. Vill man spara ännu mer frikopplar man och stänger av motorn (och ställer sedan på läge 2 så man har lampor mm). Är väl kanske inte att rekommendera ur trafiksäkerhetssynpunkt då man tappar både styservo och bromsservo dock...
av llesrof
#817838
Frågan är intressant om än akademisk; vilket är mest bränsleeffektivt, att hoppa över växlar och varva lite mer än högre för att ha kraft och fart när man till exempel går från trean till femman, eller förlorar man mer på att låta motorn gå utan att bidra till drivningen under de ögonblick man växlar några fler gånger?
av rid54
#817905
Med risk för att bli lite tjatig (se den länkade tråden...) så kan jag ta lite av mina argument i repris:

1. Hoppa växlar: Tror inte på den metoden. Motorn jobbar bäst inom ett visst varvtalsintervall (därför gör man 6-växlade lådor till personbilar och 25-växlade till lastbilar...) och där är det bra att hålla sig när man vill ha ut effekt ur motorn. När man väl glider fram utan någon nämnvärd belastning >> hög växel.

2. Axa långsamt. Tror inte på den metoden. Den nyttiga effekten ur en motor är ju den man vill ha och då bör man ju inte hålla sig på tomgångsnivån, precis. I tomgång drar ju motorn soppa utan att ge någon nyttig effekt alls... Frånsett att man retar upp alla andra i trafiken.

3. Axa maximalt till marschfarten. Tror inte på den metoden heller.... Under hög (nästan full) last jobbar motorn inte med största effektivitet, kanske inte ens i closed loop. Frånsett att det säkert är andra bilister i vägen (som försöker metoden ovan...).

4. Vad tror jag på? Planering, måttlig fart och att låtsas att bromsen inte finns. Plus tusen saker till som rätt däcktryck, välskött motor o drivlina etc etc...
Användarvisningsbild
av bem
#817929
Kanske, jag säger kanske, kan man ha nytta av det s k digitala kombiinstrumentet (med 8 tum TFT skärm) i nyare Volvo. Har det i min V70 2014.
Där finns ett "ECO" tema som skall kunna hjälpa föraren att köra ekonomiskt. Kanske kan spara några droppar bränsle för den som anstränger sig att kika på mätaren och försöka anpassa körningen så man enligt den kör ekonomiskt.
Några bilder från min bil med teman "Eco" och "Performance" med lite text hur de fungerar ur bränslebesparingssynpunkt.
/Bo

I Eco guide (till vänster i bilden) i temat Eco, ju högre utslag uppåt desto mer ekonomiskt kör du. Det är först när du kör som visaren rör på sig förstås.
I digitala instrumentet med Eco temat visas momentanvärde med ett horisontellt bredare orange streck – ju högre utslag på skalan, desto bättre.
Momentanvärdet beräknas utifrån hastighet, motorvarvtal, uttagen motoreffekt samt användning av färdbroms.
Optimal hastighet (50–80 km/h) och låga varvtal uppmuntras. Vid gaspådrag och bromsning sjunker visarna.
Mycket låga momentanvärden tänder mätarens röda område (med kort tidsfördröjning) vilket innebär dålig körekonomi och bör därför undvikas.
Medelvärdet som visas med den mindre orange visaren i Eco indikatorns vänstra kant följer långsamt momentanvärdet och beskriver hur bilen körts den senaste tiden. Ju högre visarna ligger på skalan, desto bättre körekonomi har föraren presterat.
Bild


I det digitala kombiinstrumentet finns även Power guide (till höger i bilden) när man använder temat Performance (istället för temat Eco) som hjälper en att köra bränsleekonomiskt.
Power guide används så här (enligt instruktionsboken):
Den visar relationen mellan hur mycket effekt (Power) som tas ur motorn och hur mycket effekt som finns att tillgå.
Den mindre gula visaren (i högra kanten på Powerindikatorn) anger tillgänglig motoreffekt. Ju högre utslag på skalan, desto mer effekt finns tillgänglig på aktuell växel.
Den större gula horisontella visaren anger uttagen motoreffekt. Ju högre utslag på skalan, desto mer effekt tas ut från motorn.
Ett stort gap mellan de båda visarna indikerar en stor effektreserv (och därmed mer ekonomisk körning).
Bild

Man kan även se statistik i stapeldiagram i färddatorn, i den vanliga 5/7 tum displayen, exempel från min bil efter en sväng:
Bild
Användarvisningsbild
av PLA
#818535
För att köra mest ekonomisk, ska vi känna vår motståndare, och dom är:

1) Mekanisk motstånd i motor och drivlina
2) Rullmotstånden
3) Vindmotstånd
4) Den extra energi, där förbrukas (lagras) vid acceleration.

Den mekaniska motstånden kan vi göra något åt vid alltid att välja en växel, där vi kommer längst pr. motorvarv.
Rullmotstånden är beroende av däcktyp, hjulets storlek och rätt lufttryck (och såklart väglaget, men det kan vi inte göra något åt).
Vindmotstånden är beroende av hastigheten. Högre hastighet betyder mycket större motstånd.
Den energi, vi lagrar i bilen när vi accelererar, är beroende av hastigheten och bilens totala vikt. Att accelerera till 80, kostar x mängd bensin, oavsett om det tar 5 sekunder eller 5 minuter, förutsatt att vikten är den samma.

Så hur kör vi så ekonomisk, jo, vi ska jämfört pkt. 1 så fort som möjligt accelerera, så vi kör längst möjligt med så lågt ett varvtall som möjligt. Men under accelerationen ska vi också välja ett så lågt varvtal som möjligt. Så att växla 1-3-5-6 är nu inte så dumt.
Rullmotstånden handlar om rätt däckval, och att se till att där alltid är rätt däcktryck.
Vindmotstånden är inte konstant, den stiger mera än hastigheten, så kör inte fortare än hastighetsbegränsningen. Min erfaring är max 100-110, över börjar det göra ont.
Den lagrade energi i bilen ska omhändertas noggrant. Vi ska använda bromsen minst möjligt och köra mjukt. Titta långt fram, så hastigheten kan anpassas förhållanden.

Det är mina råd till ekonomisk körning. Jag hoppas att jag fick gjort det förståeligt, men det svenska språket är ibland lite krångligt för en dansk. Jag kör 0,6l/mil blandad med min XC70 D5, och jag kunde säkert komma längre ner, om inte jag har roligt ibland :D

//poul
Användarvisningsbild
av PLA
#818696
Vi kan också spara mycket om vi viktoptimerar bilen: Ut med reservhjul, verktyg, brandsläckare, fru, barn, svärmor och allt annat onyttigt. Pumpar extra luft i däcken och skiter i alla andra bilister.

Bilar i tävlingar i eco-driving kan inte jämföras med våra 2 tons tunga bilar, men körstilen kan vi lära av. Och vi ska inte bara lära men också göra det (D)
Användarvisningsbild
av crumpets
#818871
Högt momentuttag oavsett varvtal brukar leda till bra förbrukning. Det är något enstaka fall jag varit med om som högre varvtal gett i alla fall lika bra, men vanligtvis är det gynnsamt om du kan plocka upp varvtalet precis så långt ner som du behöver. Precis där momentpeaken börjar närma sig är ofta bra. Detta kan såklart vara lite olika från motor till motor, men för att minimera förluster från parasiter och bara inre friktion är alltid så högt momentuttag som möjligt bra.
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?