- ons 11 dec 2013, 00:03
#813555
som rid54 säger så har en sulfatiserat batteri syra bunden i (stora) sylfatkristaller som laddning inte rår på - därför ä syravikten lägre och även vilopolspänningen
om batteriet har stått laddat och därefter vila oanslutet i minst 24 timmar inan mätning så är batteriet OK om spänningen är 12.8 Volt och däröver medans är det nedåt 12.6 volt så är det indikation att en del av batteriet sulfatiserat.
Den andra stora faran att batteri inte lämnar ström som de skall och tom. kan ge plötsligt haveri är om batteriet har överladdats under lång tid (som tex. med klassisk batteriladdare utan elektronik som stänger av och det blev bortglömt någon eller ett par extra dagar) - ett sådan batteri mäter bra både syraviktsmässigt och polspänning och det finns inget som indikerar 'fara' om man inte kan öppna proppen och titta på plattorna - om man kan titta och plattorna verkar mosiga så är det illa då gallerstrukturerna som leder ström från den aktiva massa mot anslutningspolerna är i stort sett bortfrätta. Kan man inte kontrollera visuellt som dagens MF och AGM-batterier så är högströms urladdningsprov den enda alternativet och man skall inte bli förvånad om batteriet havererar under provet då av korrosion mycket tunna kvarvarande gallestrukturer helt enkelt smälter av, av den höga öka strömmen och batteriet är blyskrot.
om batteriet har stått laddat och därefter vila oanslutet i minst 24 timmar inan mätning så är batteriet OK om spänningen är 12.8 Volt och däröver medans är det nedåt 12.6 volt så är det indikation att en del av batteriet sulfatiserat.
Den andra stora faran att batteri inte lämnar ström som de skall och tom. kan ge plötsligt haveri är om batteriet har överladdats under lång tid (som tex. med klassisk batteriladdare utan elektronik som stänger av och det blev bortglömt någon eller ett par extra dagar) - ett sådan batteri mäter bra både syraviktsmässigt och polspänning och det finns inget som indikerar 'fara' om man inte kan öppna proppen och titta på plattorna - om man kan titta och plattorna verkar mosiga så är det illa då gallerstrukturerna som leder ström från den aktiva massa mot anslutningspolerna är i stort sett bortfrätta. Kan man inte kontrollera visuellt som dagens MF och AGM-batterier så är högströms urladdningsprov den enda alternativet och man skall inte bli förvånad om batteriet havererar under provet då av korrosion mycket tunna kvarvarande gallestrukturer helt enkelt smälter av, av den höga öka strömmen och batteriet är blyskrot.