Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V9097
Perc skrev:Vet inte om man kan kalla det ett genidrag, men att lansera den framhjulsdrivna 850-modellen och äntligen ta steget in i 80-talet (år 1992) tycker jag är en milstolpe utan dess like i Volvos historia. 400-serien kom iofs några år tidigare, men...

Att dom var en av de första tillverkarna att ta säkerhet på allvar är ju givetvis bra.
Kan bara instämma. 850 var den enda rikgit stora nyheten på många år. 900-serien hur fin den än är, är ju trots allt en 740 facelift och 400-srien höll inte riktigt måttet.
Att ge sig in i, och mer eller midre skapa, light-SUV segmentet med V70XC, senare XC70
Nja, det stämmer ju inte. Subaru var ju där långt tidigare med både Outback (1994) och Forester (1997). För att inte tala om VW med sin Golf Country (1990). Eller varför inte AMC Eagel (1980)? Men Volvo gjorde biltypen gångbar hos stadsbefolkningen och inte bara lantisar :D
Användarvisningsbild
av A80TD
Att sluta med raka femmor och sexor som man nu tänker göra tycker jag är ett misstag. Men världsmarknaden kanske tycker annorlunda, får man hoppas.
Användarvisningsbild
av A80TD
CarMan skrev:Var det nån annan biltillverkare som hade CAN-nät i sina bilar, när S80 lanserades?
Mercedes W140 som kom ut 1991, tror jag.
Användarvisningsbild
av bem
Hej,
Man kan undra det som Volvo på senare år kommit med som de kallar "Drivers support" är ett genidrag eller inte?

• Adaptiv konstantfarthållare med full autobroms
– Adaptiv farthållare, ACC – Adaptive Cruise Control
– Köassistent (aut)
– Kollisionsvarnare med autobroms
– Pedestrian/Cyclist Detection
– Avståndskontroll (Distance Alert System)

• Driver Alert System
– LDW – Lane Departure Warning
– Trafikskyltsinformation (Road Sign Information)
– Aktivt helljus (Active High Beam)
– Driver Alert Control
– Forward Collision Warning

• BLIS – Blind Spot information System

Hur många köper sånt egentligen?

Innan jag köpte min senaste bil, V70 D3 2014, kollade jag lite i Volvos broschyrer 2012-2014 och visserligen är en del av ovanstående funktioner vettiga men ändå satt jag med en känsla av att det nästan kan bli för mycket av det goda. Jag föedrar nog ändå att vara uppmärksam och utvilad när jag sätter mig i bilen.

Sen är väl vissa delar i Volvo On Call rätt användbara och det har jag i min nya bil, inget genialiskt men ändå användbara saker som fjärrstyrning av dieselvärmaren via mobil-app, var är bilen (visas på karta och man kan få bilen tuta+blinka till), låsa bilen, låsa upp bilen med appen om man tappat nyckeln, läsa av instrumentpanelen t ex kolla bränslenivån m m.

/Bo
V9097 skrev: -Att sälja 240 i så tråkiga utföranden. En mellanblå 240 DL med förgasare och 4-växlad låda är så tråkig att det påverkat hela varumärket negativt.
Är inte detta lite av Volvos grej? Är främst intresserad av 80- och 90-tal Volvo och Saab:
Jämför t.ex en Saab 9000 med 740/940, Saaben har ju nästan alltid farthållare, färddator, elhissar runt om, Ecc, elspeglar, avancerad instrumentering.
På 740 får man vara glad för elhissar fram ungefär.

Min tanke är att volvo tjänat pengar genom att erbjuda solida bilar med skottsäkra motorer, bra säkerhet mm och sparat in på onödiga kostnader som inte hjälper vid åkandet från A-B. Enkla, inte speciellt välutrustade - men säkra, hållbara och pålitliga.

Mycket intressant trådstart förövrigt!
Användarvisningsbild
av erikn
Perc skrev:Vet inte om man kan kalla det ett genidrag, men att lansera den framhjulsdrivna 850-modellen och äntligen ta steget in i 80-talet (år 1992) tycker jag är en milstolpe utan dess like i Volvos historia. 400-serien kom iofs några år tidigare, men...
Håller inte med. Ett stort minus när man gick till att tränga in allt under huven bara för att det ska billigare att montera.
av osla
jag tycker att det största misstaget var att ta in vags d24 i 2,7,900 serierna, måste vara dom sämsta diesel motorer som fanns vid den tiden samt gm:s 5,7L diesel v8. hade varit bättre om dom tagit mb:s dieslar som liksom volvos rödblockare är kända för att bara gå och gå. pga det så kunde man ju bara köra volvo bensin och inte diesel, tror dom hade vunnit mycket på att ha tagit en annan motor så dieselfolket också kunde köpa volvo, och hade även haft bättre ryckte då dom kom med sin egna d5 som förövrigt är klockren
Största genidraget var givetvis att producera Volvo 240, som kom att bli urtypen för en bil under lång tid och som satte Volvo på världskartan.
Största misstaget måste ha varit att sluta producera Volvo 240. :D
Verkar som dom 240 & 740 bilar verkar ha en vääädigt lång livslängd tycker nästan att man ser fler sådana bilar än 850 faktiskt, kanske dom 850 bilarna aldrig höll så bra kvalitet, så 240&740 bilarna lever när dom flesta 850 är skrotade. :wink:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]