Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Så av princip låter du dig själv förlora mera pengar än att bara betala in och förlora lite pengar, jag förstår principtänket men å andra sidan är det inte en dålig princip har du inte förlorat nog pengar på henne, vad vinner du på att förlora mer pengar? Om jag hade en princip i din situation skulle jag försöka minska skadan så mycket som möjligt och sen eventuellt polisanmäla henne om jag tyckte det var värt det. Eller hänga ut henne så ingen annan drabbas och som hämnd.
ThunderAce skrev:jag fattar inte riktigt, hur har du köpt bilen? du måste väl träffat henne och skrivit papper, där borde alla hennes
uppgifter stå, med de så måste man kunna se nummer och liknande, göra en anmälan så skrämmer det upp henne
lite.

vadå 50 öre, vart har pengarna till bilen du köpt tagit vägen då? kanske kan åtminstone få till halva skatten av henne

är bilen i hyfsat skicka så skulle jag nog betalt skatten ändå och kört med bilen. använt den andra att sälja av delar
och få in lite cash den vägen
Jodå, jag träffade henne. Jag annonserade på facebook efter en bra pendlarbil för max 20k och hon hörde av sig, beskrev bilen som besad och skattad och lite allmän info. Jag kollade upp bilen på transportstyrelsen, där bilen alltså beskrevs som i trafik, skattad och med en godkänd besiktning i mars.
Jag tog buss/tåg de 20 milen till henne, hon mötte upp vid stationen, vi skrev papper och jag åkte därifrån i bilen. Jag vet alltså väl vem hon är, och har hennes uppgifter. Det hjälper liksom inte.. Det visade sig ju att hon inte hade betalt skatten utan bara hade en vid tidpunkten icke förfallen räkning på skatten (jag trodde den var skattad och klar. Det var hennes ord och transportstyrelsen visade ju som om den vore skattad av orsaker jag beskrivit tidigare)..
Jag har inget att anmäla. Betalar hon inte räkningen så går det ju till fogden men jag tror inte hon bryr sig så hårt.. Polisen gör inget. I princip har hon ju bara skitit i att betala en räkning på skatt hon är skyldig och konsekvenserna det får för mig tar inte snuten någon hänsyn till. Fogden sköter denna typ av ärenden, inte polisen. Jag har skrivit till henne på fejjan, beskrivit att hon hamnar hos fogden osv och att hon genast ska betala skatten så att jag kan använda min bil men som sagt bara fått till svar att hon inte har några pengar (bilden)..
Var pengarna tagit vägen vet jag såklart inte.. Hon hade nog aldrig för avsikt att betala skatten utan är förmodligen bara en lurendrejare som redan har så mycket ärenden hos fogden att ett till inte spelar någon roll.

Bilen är helt ok i övrigt. Visst vore det mest ekonomisk vett i att betala skatten men jag är inte precis utfattig så jag tänker fan inte rädda henne med att betala skatt som är hennes och rättfärdiga hennes ljugande. Bilen får offras. Jag köper en ny. När hon nu efter sin beskrivning av fattigdomen visar intresse och ställer frågor i bilannonser på fejjan så ser jag lite rött. Det får kosta att inte hjälpa henne i svindlerierna.
semmelman skrev:Så av princip låter du dig själv förlora mera pengar än att bara betala in och förlora lite pengar, jag förstår principtänket men å andra sidan är det inte en dålig princip har du inte förlorat nog pengar på henne, vad vinner du på att förlora mer pengar? Om jag hade en princip i din situation skulle jag försöka minska skadan så mycket som möjligt och sen eventuellt polisanmäla henne om jag tyckte det var värt det. Eller hänga ut henne så ingen annan drabbas och som hämnd.
Folk lever på att "man inte vill förlora mer"
Såna personer kan åtminstone jag gärna betala extra för att de ska få mer krångel.
Lucif3r skrev:Det är väl möjligt att du kan anmäla henne för bedrägeri. Hon har ju sålt dig något som inte är i det skick du betalade för.
Tja.. Kanske..
Men hur ska jag kunna bevisa att hon sa att skatten är betald? Har iofs "skattad och besad" i den inledande konversationen på facebook.
Bilen stod ju redovisad exakt som om den vore skattad hos transportstyrelsen (ingen förfallen räkning = ingen skatteskuld.. Att det var en räkning ute som väntade på betalning stod inget om..) och tack vare det så kan ingen hävda att jag borde kollat upp det bättre, eller varit "oförsiktig", men läget uppstod såklart av att hon fintade men också av att redovisningen av läget på transportstyrelsens sida var bristfällig. Hade något märkligt stått där hade jag ju skitit i bilen, eller i alla fall kunnat dra av kostnaden för skatten på priset och fått med mig räkningen hem så den kunnat betalas.

Fan.. Jag hade även accepterat om hon hört av sig till mig, beskrivit problemet och sagt att hon helt enkelt inte fixar att betala räkningen.. Då hade jag tagit den. Istället mörkade hon och satte mig i en situation där inte bara skatten blir mitt problem utan även satt mig i en sits där jag kunnat bli stående i vägkanten med dryga böter och bortskruvade plåtar..

Är väl typen som inte svarar bra på att bli lurad, antagligen..men jag menar det. Bilen innebär mycket mindre glädje för mig än mängden smärta det skulle innebära att betala skatten och låta henne komma undan.
Grattis och välkommen i klubben!
Gå aldrig på vad som står på transportstyrelsens sida eller via SMS till "72503".
Köpte bil av en "bekant" och blev tvärlurad på skatten på samma vis.
Det jävligaste är att jag sålde en bil till honom dagarna efter som han inte betalade för.
Länge sedan nu och idag så hade jag åkt dit och tagit vad jag tyckte jag hade rätt till.
Bil, släpkärra och en dotter som kan säljas österut kan väl vara värda 5000:- sedan får han arbeta av resten.

Om du söker på namnet på tjejen dyker det då upp något liknande som förknippas med bedrägerier?
Sällan dom nöjer sig med ett enda bedrägeri och är det en tjej så brukar det kunna pågå ett tag innan något händer.

Skicka gärna ett PM med namn och stad...
sthlm skrev:Grattis och välkommen i klubben!
Gå aldrig på vad som står på transportstyrelsens sida eller via SMS till "72503".
Köpte bil av en "bekant" och blev tvärlurad på skatten på samma vis.
Det jävligaste är att jag sålde en bil till honom dagarna efter som han inte betalade för.
Länge sedan nu och idag så hade jag åkt dit och tagit vad jag tyckte jag hade rätt till.
Bil, släpkärra och en dotter som kan säljas österut kan väl vara värda 5000:- sedan får han arbeta av resten.

Om du söker på namnet på tjejen dyker det då upp något liknande som förknippas med bedrägerier?
Sällan dom nöjer sig med ett enda bedrägeri och är det en tjej så brukar det kunna pågå ett tag innan något händer.

Skicka gärna ett PM med namn och stad...
PM skickat, sthlm..
malte74 skrev:

Bilen stod ju redovisad exakt som om den vore skattad hos transportstyrelsen (ingen förfallen räkning = ingen skatteskuld.. Att det var en räkning ute som väntade på betalning stod inget om..
Har du kollat om bilen är påställd nu?
Köper man bil genom pappersform istället för appen så kan den tidigare ägaren ställa av bilen direkt när du åkt iväg, detta eftersom det tar ett par dagar innan ägarbytet sker. Byter man istället ägare via appen skrivs den över direkt.
Detta va antagligen planerat och riktigt unket och grisigt gjort.
  • Från första juli i år(2014) följer parkeringsböter, trängselskatt och fordonsskatt med bilen i stället för den person som vid tillfället ägde den, detta på grund av en ny lag som ska hindra så kallade bilmålvakter – som äger många fordon men inte brukar dem.

Problemet blir dock att den som köper en begagnad bil nu, på köpet, kan få stora obetalda skulder. Detta innebär bland annat att en kommun kan ha rätt att flytta bilen tills alla skulder är betalda om du parkerar fel, eller att Kronofogden kan komma att beslagta bilen för att få skulderna
    betalda
Enligt ovan kan fogden hämta bilen om varken hon eller du betalar, visst man försöker komma åt målvakter men varför ska oskyldiga drabbas?
Årsskatten för en S70 är väl kring 2200:-.

Exemplariskt att orka försöka uppfostra säljaren genom att låta bli att betala. Förhoppningsvis lär hon sig något av det.

Själv hade jag värderat min egen tid högre, betalat och glömt bort det hela. I alla fall tills jag behövde köpa begagnad bil igen.

Sedan kommer vi tillbaka till exakt vad som sagts. Jag har just fått min skattesedel för 2015. Den gäller skatt från Juli. Den ska vara betald innan 30 Juni. Så vid frågan om skatten var betald -- med svaret "ja" så kan hon menat innevarande period -- inte nästa period. Och skatten var bevisligen betald då...

Eller frågade du uttryckligen om skatten var betald för nästa period?
Malmstroem skrev:Årsskatten för en S70 är väl kring 2200:-.

Exemplariskt att orka försöka uppfostra säljaren genom att låta bli att betala. Förhoppningsvis lär hon sig något av det.

Själv hade jag värderat min egen tid högre, betalat och glömt bort det hela. I alla fall tills jag behövde köpa begagnad bil igen.

Sedan kommer vi tillbaka till exakt vad som sagts. Jag har just fått min skattesedel för 2015. Den gäller skatt från Juli. Den ska vara betald innan 30 Juni. Så vid frågan om skatten var betald -- med svaret "ja" så kan hon menat innevarande period -- inte nästa period. Och skatten var bevisligen betald då...

Eller frågade du uttryckligen om skatten var betald för nästa period?
Skatten på denna är tydligen 2413:- per år. Så att det en månad in i perioden kvarstod 2199:- verkar logiskt. Skatten var såklart den gällande perioden, skattmånad på bilen är Mars och jag köpte bilen senare så hon hade alltså låtit föregående ägare, som ägde bilen i ingången av Mars, betala skatten för perioden 2015-04-01 till 2016-03-31. När han betalat ställde hon av bilen och fick pengarna tillbaka. Sedan ställde hon på den igen, och var då alltså skattskyldig. Hon fick en räkning på skatten igen för perioden som hon alltså skitit i att betala.. Det gäller alltså skatten fram till 2016-03-31.

Har fått tag i en stötfångare bak[…]

Hej! Funderar på att skaffa en ny sats till […]

Nordic Plus vs Ultra

Torkarblad med integrerad spolning får du i […]

Problem med värmen på 740

Problemet löst. Verkstaden missade att juster[…]