Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av flufffy
milktrucker skrev:S80 är en större variant som är tänkt till äldre människor och människor som vill åka finare, den är tänkt att ta upp konkurrensen med tyskarnas stora fina bilar och den byggs också om till både limo och ambulans. Ska locka mercedesfolket, typ. Det är därför den har stor motor och gott om utrymme.

S60 är mer ungdomlig och sportig. Smidig bil som också har mindre fel på bilbesiktningen.

Satsa på 03 och framåt, gärna 2004 o uppåt. S60 är ingen hit i baksätet, men garanterat en ungdomsbil.
S80 har mycket bättre komfort, men har lite gubbe-karaktär.

som ungdom bör du jämföra försäkringskostnaden för både S60 och S80 med varierande motoralternativ. Allt som har turbo eller över 150 hk brukar kosta mer i försäkring.

tag reda på dina behov, ska du köra kompisar?
mycket packning?
behov av komfort för långfärder?
Tackar för info!
Det den kommer att brukas till kommer troligen vara lite längre sträckor, och troligen med kompisar (mestadels en passagerare). ett fåtal gånger jag kommer att behöva packa den med mycket, inte så pass ofta ett det ska behövas ett större utrymme. Jag är inte speciellt kräsen av hur jag sitter, sitter till 95% bara på trästolar när jag är hemma haha.
Det som jag antar att den mest kommer att användas till är att ta mig till jobbet och hem igen vilket är en tur på 20min ungefär.
Allt som har turbo eller över 150 hk brukar kosta mer i försäkring.
Tack för att du tar upp det hade nästan glömt bort det själv! jag ska ta mig en titt på det direkt!
Användarvisningsbild
av Tomas88
Det här med försäkringskostnader kan skilja mycket beroende på bolag. Jämför många olika. Här har du en lista: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 57&t=26498

Skatten kollar du enkelt via transportstyrelsens hemsida. Eller ännu enklare genom att ladda ner transportstyrelsens app.

2,4T eller 2,5T (beroende på årsmodell) hade jag valt i ditt läge. På T5 skenar ofta försäkringskostnad iväg och dyrare inköp och något högre förbrukning. D5 har hög skatt så om du inte kör mycket hade jag avstått den med.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
fjohan82 skrev:Eller varför inte en C70?
http://www.bytbil.com/bilar/volvo/c70/d ... 8cv7wAlBwA!
Då känns ju en S70 som ett bättre första-köp. Samma front utan den grisfula stötisen, samma motorval, 4 dörrar och dras inte med samma barnsjukor som första gen. C70 hade. Dessutom är dom i regel bra mycket billigare än C70 i motsvarande skick.

Personligen tycker jag du ska ha kombi, du har ingen aning om hur många polare man kan få plats med i en kombi :mrgreen: :-)-)

Men om du vill ha lite motor men ändå hålla nere försäkringen så finns ju alltid 940 LTT, 134hk med turbo, som med enkla medel kan skrämmas upp till motsvarande FTT. Relativt billig försäkring även för unga.
av Jonas_latt
S60 är en perfekt första bil enligt mig. Lagom storlek men ändå lite sportig.
Vinge och 18-20“ däck så är det klart.
De drar inte så speciell mycket heller.
Se bara till att kamremen är bytt. Annars räkna på 5000kr för att byta den direkt så e det gjor.

När du provkör så lyssna så det inte klonkar fram eller bak när det blir ojämn. Tex vid brunslock.
Oftast beror ljudet på fjäderbenes lagringret. Ingen speciell dyr historia. Men bra att veta.

Klart turbo är roligast. Och tröttnar du på effekten kan du chipa och få liv i maskinen igen.
Men tänk på att försäkringen blir dyrare.

Hoppas mina råd hjälpte dig något på vägen.
Användarvisningsbild
av ER
Om objektet rullat mellan 22000 och 30000mil skulle jag se till att ha mellan 10000 och 18000kr i buffert för kopplingen eller slavcylinder kommer rasa då(båda byts oavsett när ena rasar) det är vanligt i detta intervallet och i sämsta fall dra med sig svänghjulet så då blir det inte billigt om du inte tar dig ut på landsbygden bort från stadens hutlösa priser där simpelt kopplingsbyte kan landa på 15000kr medans landsbygdens verkstad bara tar 9000kr
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jafifan, växellådskrångel är ingen hit på våra framkrafsare...
Kolla även över ev. oljeläckage mellan låda och motor. Det sitter en packbox för typ 80spänn där som förr eller senare springer läck... Och japp, för att byta den måste låda koppling och svänghjul ner... Så den packningen bör ALLTID bytas när något arbete görs där växellådan tas ned, oavsett om den läcker eller inte.

Det är säkert redan diskuterat men jag […]

Det vore ju ynkligt om klossarna var slut efter 40[…]

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]

Felkod

Tack för bilderna. Ska bara leta upp ventilen[…]