Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Innan man börjar tjata om vad nåt ska kosta kanske man ska skaffa sej en verklighetsbild över vad saker och ting kostar.
Vi börjar med ett bra 240 objekt. Du får lägga runt 10.000. Ett bra objekt innebär att du får renovera det, men att du inte behöver rostlaga hela bilen. Det du kommer att behöva göra kommer trots allt kosta pengar.
Då går vi över till motor då, är motorn *Renoverad* så pass att den iallfall är öppnad seriöst, då får du räkna med ca 5000kr i delar. Då menar jag borrning, ringsats eller kolvsats osv, ev kam och luftare/tryckare, om toppen är bearbetad kostar bara den 3-4000kr att lösa ut från renoveringen.
Så går vi över till växellåda. Det var en gång man kunde köpa en M40 låda för en dosa snus. Samma låda sätter dej back 5000kr idag, dvs om du inte ska ha ett renoveringsobjekt som ligger på ca halva priset.
Sen var det allt du kanske inte kunde göra själv? Att bygga ihop två lådor är inte så enkelt för den som inte har djupare kunskaper. Det går att dels lämna bort och dels att köpa färdigt. Men det kostar PENGAR.
Jag vet inte vilket skick ovanstående är i men jag vet i alla fall vad som kostar pengar och ser faktiskt inte ett dugg lustigt i prisbilden. MÖJLIGEN kan jag tycka den verkar billig när tillgång och efterfrågan styr.

Det är jäkligt enkelt att säga åt folk att nåt är övervärderat, men det är inte lika enkelt att få nåt utfört för samma pengar själv. När man renoverat några bilar nyligen så ser man plötsligt vad det går åt för timmar och kostnader för att göra något, även om man gör nåt själv.

Jag ger er ett tips. Sätt er och skriv ner i ett block, skriv ned ett ämne till en folkracebil, den måste köpas in och finnas så alla kan se, det är inte tillåtet att *köpa syrrans bil* osv.
Kraven är att den ska bli godkänd med den utrustning som krävs, samt att den måste trimmas något. Hur mycket trim avgör du. Men den får inte vara oöppnad och original så att säga. Den ska också stå på 4 folkracedäck. Kan inte du skruva får du räkna in en snitt timpenning med 600kr i timman. Den personliga utrustningen räknar vi inte med: Såsom stol, kläder och krage osv.
Budget: 6000kr
Se hur långt just du kommer i bygget. Av ovanstående texter och inlägg om värden och prutmöjligheter bör samtliga klara detta med glans.
Ni kan starta en gemensam tråd om ett sånt bygge i offtopic och bara göra en stänkare där ni förklarar vilket inköpsmaterial det blev och vad som gjorts med bilen. Bara så att alla kan kolla riktigheten i budgeten.
Kan jag förvänta mej en sån tråd nu?
Jag klarar i alla fall inte göra ett sånt bygge på 6000 spänn, det säger jag direkt så mitt exempel lär ni inte hitta. Då menar jag ändå att jag gör allt själv...
av Volvo850T5
Om jag ska säga min budget så har jag ca 35k ikl bil. För mig behöver inte den vara i bra skick då jag ska byta front till 140 och bredda den. Detta låter nog som ett jätte jobb för en 14 åring som jag men pappa har jobbat med plåt och svets i 25år och jag har byggt en del i sånt så jag har lite erfarenhet av sånt plus att jag får nästan hur mycket gratis plåt jag behöver från hans jobb som blivit över från deras saker. Så mina kostnader blir låga fast för någon annan skulle det kanske bli dyrt att göra.
av *pettson*
Det är beundransvärt det du vill göra. Du lär ändå se ordentliga kostnader för en del saker. När du är klar med ditt fordon så låter jag förstå att du minst pumpat in 35000kr och då bör nästa köpare efter din tid möjligen bjuda dej 17-20.000 för den på sin höjd, även om det är toppskick. Med motivet att denne kanske vill lacka om, eller byta motor eller nåt annat som kostar.Nästa köpare har ju förmodligen inte oändlig budget. Även om du plåtbreddat den då så hade du inga omkostnader så den kan alltså inte bli mer värd för det. Eller hur? Förmodligen håller du inte med..
Alternativet är att respekt för ett pris som är satt och kräva respekt för det pris du satt en gång i framtiden.
Som jag skrev tidigare så vill alla pruta, det är så det ska göras o det är inte värt nåt osv. Men ingen konstigt nog vill bli prutad när han eller hon står där o säljer..
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
hur har det gått sen sist?.

det ser även ut som att du har en farsgubbe du ska hålla dig väl med :wink: .

stavvl felen får du på köpet Med vänlig hälsning gubbstrutt.
av Volvo850T5
Har blivit ändrade planer lite nu att jag bygger en egen istället av en 245 skulle inte bli bra att köpa denna när jag tänkte efter en del. Jo pappa kan en den b.la är han en av dom som byggde och bygger ut Ullared men han är ganska upptagen på dagarna så jag får göra det mesta på egen hand.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Volvo850T5 skrev:Har blivit ändrade planer lite nu att jag bygger en egen istället av en 245 skulle inte bli bra att köpa denna när jag tänkte efter en del. Jo pappa kan en den b.la är han en av dom som byggde och bygger ut Ullared men han är ganska upptagen på dagarna så jag får göra det mesta på egen hand.
okej du bygger själv det är friska takter det och fin sysselsättning
sen kan du väl antagligen fråga din farsa om nått när han är hemma från kneget antar jag.
lycka till med bygget det är som sagt beundrans värt och ger oss ngt äldre hopp om framtiden :D .

Med vänlig hälsning gubbstrutt.

Nån som vågat testa senaste?

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]