Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Bosse112233
Av olika skäl så valde jag en V70 2,5 FT automat. Den tar inte lite, men den går även att växla manuellt (6-växlad). Kan man inte spara lite bränsle på landsvägskörning om man växlar den manuellt i stället för automatisk växling?
av Lövet
Nej du sparar inget på det.
av Bosse112233
andreas_lofgren skrev:Nej du sparar inget på det.
Så du menar att då kan man inte välja att växla på något mer bränslebeparande sätt när man växlar manuellt än vad automaten väljer?
av Lövet
Bosse112233 skrev:
Så du menar att då kan man inte välja att växla på något mer bränslebeparande sätt när man växlar manuellt än vad automaten väljer?
Automaten är bättre än dig på att växla. Den är programmerad för att växla vid optimala varvtal, det orkar man aldrig göra själv i längden.
Användarvisningsbild
av joel80
Ja. Alla bilar har ju 1 år som längsta tid mellan service.. man brukar få gå över en eller max två månader på tiden. Går man över mer riskerar man garantier och allt sånt. Har man kört väldigt liten brukar det göras en "mellanservice" som är billigare och innehåller mindre saker.
Användarvisningsbild
av milktrucker
andreas_lofgren skrev:
Bosse112233 skrev:
Automaten är bättre än dig på att växla. Den är programmerad för att växla vid optimala varvtal, det orkar man aldrig göra själv i längden.
kvalificerat b.s kallar jag det.
automatlådorna växlar alldeles för sent, t o m i nedförsbacke. Jag skulle vilja att min låda växlar innan 2000 på D5:an i ställe för 2200-2600 rpm, för motorn klarar av att driva bilen på lägre varv samt ag vill att den ska välja 6:an innan 80 km/h. Gå bara åt onödigt bränsle annars. när jag kör på 70-sträckorna petar jag i 6:an mot lådans vilja. Funkar fint att köra å 1300 rpm.

2.5FT har väl AW55-50, dvs 5-stegade lådan?
av Lövet
Nej, AW80 6-växlad.
Den låda du har (som jag också haft på min T5) har minst sagt en del egenheter. Som att istället för att låsa växeln på 4an så åkte den runt och slirade på femman med högre varvtal och förbrukning som resultat. Men som sagt, det är inte samma låda och i jämförelse är den riktigt omodern.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]