Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av PFA
llesrof skrev:
PFA skrev:Skit i värdeminskningen? Det resonemanget förstår jag inte alls. I alla fall inte om man ska räkna totalekonomi och inte planerar ha bilen sin livslängd ut, eller vet att den personliga ekonomin ser ljusare ut om något år när bilen ska säljas och då inte behöver bry dig så mycket om den saken. Värdeminskningen står för en betydande del av totalekonomin på bilen, och inverkar mer ju nyare bilen är. Val av bilmärke och utrustning är naturligtvis också kopplat till det. Utveckla gärna :)
Ja, det är jätteenkelt. Jag räknar bara de kronor och ören som jag betalar ur min plånbok eller mitt konto. Det är ju faktiskt de pengarna jag har. Jag får ingen faktura på värdeminskning. Har bilen ett andrahandsvärde när jag är klar med den så är det bra men det är inget jag har med i kalkylen när jag köper den. Har jag köpt en sak för pengar så är de pengarna borta. Jag räknar inte värdeminskning på soffan, TV:n, mjölken eller mina musikinstrument heller.
Underbart resonemang :) Att jämföra med en (normal) TV eller för all del en soffa är inte helt relevant tycker jag. De flesta räknar inte med något betydande andrahandsvärde på en TV...och troligen inte en (normal) soffa heller. När grejerna är uttjänta så hamnar de i bingen eller i bästa fall hos någon som betalar några hundralappar för att släpa skiten ur huset.

Nu vet jag inte om OT planerar att köpa en ny bil efter den eventuella Cittran, men om så är fallet så kan det ju vara ganska bra att ha de där 30-, 40-, 50.000 kronororna eller vad man nu kan tänkas få för den när det väl är dags, eller till en resa eller andra utgifter, dvs pengar som man annars fått ta någon annanstans ifrån.

Jag kan förstå att du tänker så ur ett mentalt perspektiv; det rättfärdigar ett köp eller kanske minskar ditt dåliga samvete så ett köp känns helt okej trots att det kanske i själva verket inte är något vidare bra köp jämförelsevis.

När jag köper bil, även om det var många år sedan jag köpte något privat, eller något annat dyrt så tittar inte jag heller alltid på andrahandsvärdet. Det jag menar är att om man verkligen ska titta strikt totalekonomiskt på ett köp och göra jämförelser med annat så kan man inte undvika att beakta andrahandsvärdet.

Men alla tänker vi olika och tur är väl det :)
Användarvisningsbild
av Perc
Annars kan jag rekommendera bilen jag själv kör. Bränsleförbrukningen är nog inte nämnvärt högre än en bil i C3-klass och den lastar i princip lika mycket som en V70. Betydligt smidigare att köra också med tajtare svängradie mm.

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]